kreupelheid door zooltje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ORYX

kreupelheid door zooltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:26

Het verzorgpaard van mijn vriendin heeft 1 zooltje (alleen linksvoor) bij dit paard is bekend dat het slechte knieen heeft, om de klap te verzachten is er gekozen voor een zooltje bij het slechtste been. Ik heb zelf ook paarden gehad met zooltjes en mijn hoefsmid zei dat je altijd aan beide benen een zooltje moet hebben omdat anders scheefheid ontstaat.

Het beestje heeft ook een steilvoetje rechtsvoor ( hij staat uberhaupt te steil op zijn hoeven). Sinds korte tijd heeft mijn vriendin hem aardig aan het lopen en word hij flink aan het werk gezet. 3 weken geleden stond hij opeens met een dik been.. Hij was ook kreupel. Ze heeft hem in totaal 3 weken rust moeten geven omdat hij ook nog ging hoesten. Gister heb ik hem weer zien lopen en hij liep nog steeds niet helemaal rad. Ook zag ik dat hij zijn hoeven niet vlak neerzet, maar alleen op zijn voorvoet. Hierdoor staat hij eigenlijk overstrekt met zijn knieen. Ook is het zooltje aan de voorkant dunner dan aan de achterkant, ook als het er net nieuw onder is gelegd, hierdoor wordt hij al fout gecorrigeerd.
Kan het zijn dat hij meer last heeft van kreupelheid doordat hij maar 1 zooltje heeft en fout op zijn hoeven staat?

De eigenaresse zweert bij de hoefsmid die ze nu heeft, maar te steile hoeven zijn toch ook niet goed?

Ik hoop dat een van jullie een antwoord heeft..

groeten Marjolein

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:50

kan absoluut, het hele lichaam moet zich gaan aanpassen aan de n
'nieuwe"stan! apart hoor, zou de uitleg van de hoefsmid wel een willen weten...