Welke mix voeren jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randy123

Welke mix voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:23

Mijn paard staat op 4,5 kilo conditiebrok van Horsefood (3x daags 1,5 kilo)
Dit is de brok die ze voeren bij ons op de pensionstal, de aantal kilo's mogen wij zelf bepalen.

Nu wil ik zelf een mix bij gaan voeren waar mijn paard veel energie uit kan halen, met welke mix hebben jullie de beste resultaten?
(maakt niet uit welk merk)

Groetjes Randy

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 02:01

ik vind de power plus mix van havens super, deze combineer ik met dravers brok (in het totaal 2 kilo). het voordeel van de power plus is dat het best geconcentreerd is en je dus minder hoeft te voeren. Het heeft een zeer hoge energie waarde en een laag eiwit gehalte.

Tieme

Re: Welke mix voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:59

ik voer ook de power plus mix. ook omdat het zeer hoge energie heeft en je er weinig van hoeft te voeren. Mijn paard mag niet zoveel krachtvoer hebben omdat hij luchtzuigt en zo krijgt hij toch al z'n energie binnen.

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:44

4.5 kilo conditie brok?! En wil je dan nog meer energie bij gaan voeren? Dat zal wel stuiteren worden...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:45

ja ik vind het ook nogal wat..
De Z2 paarden van een dressuurstal in de buurt krijgen 3 kilo op een dag en die zijn absoluut niet lui te noemen!

en trainen elke dag behoorlijk!

Nadjaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:51

ik geef ze granenmix van de welkoop!(Subli):):) krijgen ze echt veel energie van!

randy123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:35

kinky01 schreef:
4.5 kilo conditie brok?! En wil je dan nog meer energie bij gaan voeren? Dat zal wel stuiteren worden...

Ik denk dat dit per paard veel schild!

Daarbij is conditiebrok van Horsefood de minst energievolle brok op een na (dat is basisbrok), hier voer je over het algemeen meer kilo's van dan dat je bijvoorbeeld sportbrok geeft!

randy123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:37

daantjuhhh schreef:
ja ik vind het ook nogal wat..
De Z2 paarden van een dressuurstal in de buurt krijgen 3 kilo op een dag en die zijn absoluut niet lui te noemen!

en trainen elke dag behoorlijk!

En voeren ze op die stal conditiebrok of een prestatiebrok?
Dat maakt namelijk een groot verschil!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:38

Verschillend...
Ligt aan het paard..
Maar meer dan 3 kilo per dag heeft er geen een!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:51

-> VS

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 19:22

ik denk inderdaad als je al 4,5 kilo voert en je er iets bij wil geven om meer energie te willen.Je al verkeerd voert.
Maar wat voor paard heb je en hoeveel doe je ermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 19:50

Is je paard lusteloos dan ofzo? En train je hard?

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:29

Mijn paard krijgt 's ochtends en 's avonds een schep kruidenmuesli en een schep Kentucky E lite van Havens. Ik ben daar enorm over te spreken. Hij vindt het lekkerder dan brok.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:13

Voor wat meer pit geef ik gewoon 4-granenmix van havens.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:24

Naast de brok Power Plus Mix en Kentucky Lite-E half om half gemengd (allebei van Havens). Supercombi zo!

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:32

sommigen paarden hebben meer voer gewoon nodig om extra aan te sterken (oke ik vind 4.5 kilo ook wel erg veel). Een paard dat vollop in training staat gebruikt echt veel kracht, energie en verbruikt veel callorien etc. omdat alles nog aangemaakt moet worden ik zou in dit geval dan eerder op zoek gaan naar meer geconcentreedt voer zodat je minder hoeft te voeren.

randy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 11:45

loutjuh schreef:
sommigen paarden hebben meer voer gewoon nodig om extra aan te sterken (oke ik vind 4.5 kilo ook wel erg veel). Een paard dat vollop in training staat gebruikt echt veel kracht, energie en verbruikt veel callorien etc. omdat alles nog aangemaakt moet worden ik zou in dit geval dan eerder op zoek gaan naar meer geconcentreedt voer zodat je minder hoeft te voeren.

Ik ben het hier mee eens, maar als je op een pensionstal staat heb je het merk voer niet altijd voor het kiezen, ik denk wel dat de brok die ze bij ons voeren van goede kwaliteit is en geschikt voor alle soorten paarden.

Mijn paard moet best intensief werken maar ik overvraag hem niet, hij is ook niet lusteloos of sloom.
Waarschijnlijk als ik zelf een mix bij ga voeren gaat er iets van de brok af, ik moet even kijken hoe hij er op gaat reageren.

Zo vreemd is het aantal kilo's denk ik ook niet, bij ons op stal staan de sportpaarden gemiddeld tussen de 4 en 5 killo. maar zoals ik al eerder vertelde, ik denk dat er een groot verschil is of je een gewone basisbrok (conditiebrok is een basisbrok) of een sportbrok voert.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:50

het verschilt heel erg veel wat je voert. je kunt soms zeker de helft nemen als je geconcentreerden voer haalt. ik heb dit zelf ook altijd liever. je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelf ander voer aan te schaffen. met een hoge energie waarde

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:43

Hier zijn de meningen dus duidelijk over verdeeld.

Ik sta bij Randy op stal, en ja, haar paard is 4 jaar.
Maar als ze haar paard op minder voer zou zetten, zou ie er niet zo goed uitzien als wat ie nu doet. Hij ziet er PERFECT uit.
Haar paard word volop in training gehouden. Genoeg training voor een 4 jarige. En veel mogelijkheden om zijn overtollige energie kwijt te kunnen. Wat is er dan fout aan om een 4 jarige op 4,5 kilo te zetten als ie het makkelijk aan kan, makkelijk kwijt kan, en er supergoed uitziet?

Mijn paard is 6 jaar, krijgt ook 4,5 kilo brok, inclusief 5 granen mix. En denk maar niet dat ie nu meer met zn oor beweegt dat dat ie op 3 kilo staat hoor.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 07:55

Hoe is de kwaliteit van het hooi dan?
want in principe zou je ook een 4 jarige die in goede training staat met 3 kilo in conditie kunnen houden?

randy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 08:56

daantjuhhh schreef:
Hoe is de kwaliteit van het hooi dan?
want in principe zou je ook een 4 jarige die in goede training staat met 3 kilo in conditie kunnen houden?

Bij ons wordt hooi en kuil afgewisseld, en goede kwaliteit!
Mijn paard staat per dag 4 uur buiten (op de wei met een paar vriendjes)
Je kunt de link bij mijn onderschrift even aanklikken (foto's van mijn paard)
Nog niet in topconditie (is al bijna een jaar geleden) maar hij ziet er absoluut niet ongezond of te dik dik uit!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:45

de conditie brok van horsefood staat gelijk aan een andere sportbrok dus in princiepe is het een sportbrok alleen de naam is anders.
van horsefood heb je een aantal goede mixen daar zou je eens naar kunnen informeren.

daarnaast vindt ik de mixen van havens goed, met name de kruiden reform musli.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:55

Eindelijk eens een antwoord waar ze wat mee kan...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:54

die van mij kreeg eerst 5 kg krachtvoer per dag, maar toch miste ze nog de energie. Sommige paarden hebben aan 3 kg te veel en sommige aan 5 nog te weinig.
Op moment krijgt ze ook veel voer maar ik wil ook nog ene mix gaan bijvoeren voor wat meer energie

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:37

de mijne krijgt in de winter op stal 2 kilo stimix musley en 4 broodjes en 3a4 plak hooi en in de zomer dag en nacht gras brood en als hij gewerkt heeft een kilo musley.