voortekenen van hoefbevangenheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

voortekenen van hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 17:37

hoi,
ik weet niet of hier al wel eens een topic over is geweest, maar dan kan het op slot... maar dan wel graag met een vermelding naar dat andere topic !

ik heb gister mijn shetjes overgezet van weiland, aangezien er in mijn wei écht geen gras meer stond onderhand... ze kregen wel bijgevoerd (ook brokken) dus ze zijn wat gewend aan voedingsstoffen.
aangezien de wei waar ze nu staan behoorlijk groot én vers is zet ik het brokken voeren (voorlopig) stil, maar ik ben toch bang dat ze teveel aan eiwitten krijgen!

ik heb wel eens op bokt gelezen dat je aan verschillende dingen kan merken dat er hoefbevangenheid aan zit te komen.. iets als zoveel centimeter achter de oren dat het smaller moet zijn in de hals ofzo. maar ik wil het eigenlijk duidelijk weten, zodat ik het in de gaten kan houden, als er iets aan zit te komen gaan ze direct terug naar hun eigen (kaalgevreten) weiland!!

ontwormen ga ik iig vanavond doen, dus daar heb ik al aangedacht !

ik hoop dat iemand mij kan helpen!!

Groetjes Imke

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:23

Shetlanders gedijen het beste op schraal land. Je zegt dat het land waar ze nu op staan groot is en vers. Is de wei al een keer gemaaid geweest? Heel verstandig om de brokken niet meer te geven.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat je aan iets aan een paard kan merken of hij hoefbevangen gaat worden. Vaak is het acuut en staan je van de ene op de andere dag stokstijf en gestrekt met de voorbenen. Als ik jou was, zou ik het land waar ze nu op staan eerst eens goed kort maaien. Hoe schraler hoe beter.

ImkeTarek

Re: voortekenen van hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:21

het is wel een tijdje terug gemaaid en dr hebben vorige week nog wat shetten in gestaan. het gras is dus niet heel lang, maar wel vers!
vanavond was er iig nog niks aan de hand, ze stonden er goed bij en liepen lekker (had ze even laten rennen om te kijken of ze niet stijf waren!) eentje was een heel klein beetje aan de dunne (aan zijn staart te zien) en verder niks.

ik weet dat ze het beste op een schraal stuk land kunnen, maar aangezien mijn eigen weitje écht aan moet sterken heb ik op het moment niet veel anders...

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:32

kan je ze niet halve dagen in die wei zetten en de rest van de dag in je eigen schrale land? > zo kunnen ze sowieso beter wennen en gaat het geleidelijker.

Loena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:38

Als ze wat stijver worden en ineens gevoelig en trager gaan lopen op ongelijke harde ondergrond (op eieren lopen) dan moet je oppassen.. dan kunnen ze tegen hoefbevangenheid aanzitten...

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:41

Zoals Loena zegt, je zal het vooral merken als ze gevoelig lopen op de straat.
Maar dan ben je meestal al te laat...
Het is altijd beter om ze elke dag een aantal uur in de verze wei te zetten en dan weer naar de kale wei. Shetlanders zijn er erg gevoelig voor.

RoughRebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:43

Loena schreef:
Als ze wat stijver worden en ineens gevoelig en trager gaan lopen op ongelijke harde ondergrond (op eieren lopen) dan moet je oppassen.. dan kunnen ze tegen hoefbevangenheid aanzitten...

Precies! In deze fase was Rebel namelijk van de week.. We waren er op tijd bij en zoals het er nu uitziet is hij er redelijk doorheen..
Ook opletten of hun manenkam niet ineens veel harder is dan normaal..
En ik zou het rustig opbouwen als ze ineens in een vol weiland komen te staan.. Shetjes staan er al bekend om dat ze er gevoelig voor zijn..
Rebel was heel rustig opgebouwd en gewend aan hele dagen in het land en het overkomt hem alsnog..

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:54

Je kunt ook de witte lijn in de hoef in de gaten houden.
Als die lijn breder wordt zijn ze ook gevoeliger .

kimmie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:56

Voelen aan de aders in de kootholte. Als je die overduidelijk voelt kloppen dan is het mis, even als extra warme voeten, met lopen voet optillen, iets terugtrekken en dan op de achterkant van de voet landen, krijgt dan zeg maar een wipteen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:58

De manenkam moet goed soepel blijven....... als die hard wordt moet je ze gelijk van de wei af plukken en ze veel beweging geven.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 20:41

oke, bedankt allemaal Lachen ! weet nou waar ik extra op moet letten!!

helaas gaat een paar uur per dag in de ene wei en een de rest van de dag in mn eigen weitje niet... zou idd wel beter zijn, maar aangezien ik de hele dag door stage heb en alleen 's avonds tijd heb om naar de pony's te gaan, kan ik dat niet... iemand anders vragen kan ook niet, er is niet echt iemand in de buurt die goed met pony's om kan gaan en die daar genoeg tijd voor heeft...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:27

Je moet dagelijks de hoeven voelen of ze warm zijn.
Dit is gemakkelijk te controleren en je weet al gauw hoe warm normaal is.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:07

Helaas heb ik al een paar keer een hoefbevangenheid meegemaakt. Als je merkt dat je paard gevoeliger gaat lopen ben je meestal al te laat en is de hoefbevangenheid al volop aan de gang. Ook warme voeten komen in dat stadium, evenals moeilijk kunnen draaien.
Zoals hierboven al is opgemerkt is het duidelijk voelen kloppen van de aderen bij de kogel eerder op te merken, het duidt op een beginnende hoefbevangenheid. Als je ze dan van het gras afhaalt is het probleem meestal snel opgelost.
De typische houding die bij hoefbevangenheid vaak optreedt heeft mijn pony nooit gehad, ook haar dochter niet.
Een dikke manenkam hoeft niet te betekenen dat ze tegen hoefbevangenheid aan zitten, mijn pony had gewoon een zachte manenkam, en stond bovendien heel erg schraal. Maar het verhaal van eiwitten is achterhaald, het blijkt dat voornamelijk fructaan de boosdoener is, meer kun je hierover vinden op paard natuurlijk. Daardoor weet ik nu ook de reden dat mijn pony bevangen raakte op een schrale wei, terwijl ze daarvoor jaren op een volle weide stond en nooit problemen heeft gehad.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 20:41

gelukkig is alles nog goed met ze!
ze staan dr sinds dinsdag, ze lopen nog super, ook op het harde! de hals voelt nog gewoon en de kootholtes en hoeven zijn van normale temperatuur!
hopen dat het zo blijft gaan! iig iedereen heel erg bedankt voor de tips!!

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:04

Dit vind ik een nuttig topic! Ik heb sinds 1 April ook een Shetachtige pony, die dus, bleek naderhand dat de hoefsmid was geweest, ook al een keer bevangen is geraakt. Dat was niet bij de verkoop vermeld, wel een beetje vervelend. De witte rand van zijn hoef is redelijk breed, vooral als het heeft geregend. En op de straat heeft hij, zolang als ik hem heb, altijd al onregelmatig gelopen.. Maar nooit echt kreupel..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:18

Sazjuaa...da's nou het handige van zo'n hoef...het groeit Lachen
Afhankelijk van de omstandigheden waarin je je pony houdt en wat je ermee doet zal het ongeveer een jaar duren voor de hele hoef vernieuwd is en de witte lijn dus weer "normaal" zal zijn. (Dus zeer regelmatig laten bekappen zodat de voet niet uitwaaierd)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:02

kan je niet een stuk afzetten van de wei ?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 07:46

meissielief schreef:
kan je niet een stuk afzetten van de wei ?

dat heeft vrij weinig nut, hij eet toch totdat hij genoeg heeft gehad... als ik de rest afzet zal dat gras verder groeien en dus nog langer worden. als het afgezette stuk kaal is, moet ik weer een ander stuk openen, mét lang gras dus...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:55

je kan het beste een stukje afzetten waar ze in staan en dat steeds weer wanneer de rest kort is de omheining een meter verschuiiven, zo weet je precies wat ze binnen krijgen en kunnen ze zich ook niet overeten met eiwitten

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:53

Binckydenice schreef:
je kan het beste een stukje afzetten waar ze in staan en dat steeds weer wanneer de rest kort is de omheining een meter verschuiiven, zo weet je precies wat ze binnen krijgen en kunnen ze zich ook niet overeten met eiwitten

dat bedoel ik ook