Pony hoefbevangen, wat te eten geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Pony hoefbevangen, wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 15:54

Robijn liep al een tijdje kreupel.
Vandaag kwam de hoefsmid en toen vroeg ik wat het kon zijn. Hij zei meteen dat ze hoefbevangen was, omdat ze te dik is. Joppe is ook te dik, maar die heeft een grasbuik. Robijn is anders dik. Ze heeft vetkwabben bij haar rug/kont en op haar nek zei de smid..

Nou moest Robijn in de bak (nouja bak, schraal stuk land) met alleen water. Maar nu vraag ik mij af wat moet Robijn eten? Want zonder eten kan een paard niet leven dacht ik zo?
Hooi bijvoeren gaat zowiezo niet, omdat ze daar allergisch voor is.. Kan kuil verder geen kwaad?

soniep

Re: Pony hoefbevangen, wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:18

Ik zou met kuil ook voorzichtig zijn volgens mij kan dat ook kwaad
Maar misschien iets van zemelen of meusli ofzo?

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:13

eigelijk alleen hooi, en absoluut geen kuil! kun je niet met je dierenarts overleggen wat ze wel en niet mag? zoek verder even op internet en goed op bokt, er staan veel topics met wat hoefbevangen shetters/andere paarden wel en niet mogen, maar ik zou echt even geen kuil geven!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:16

Ik zou mijn veearts maar eens bellen als ik jou was, en geen kuil gaan voeren in ieder geval. Dat is veel te rijk aan voedingsstoffen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:17

Alleen hooi en het liefst het wat oudere hooi. Het moet natuurlijk nog wel goed zijn.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:18

Je hebt speciaal voer wat eiwit arm is, gewone brokken.

Als je paard allergisch voor hooi is, kun je misschien gewoon wat stro geven, dan heeft hij toch wat te knabbelen. Met kuil moet je uitkijken, daar zitten veel voedingsstoffen in.

Verder moet je eigenlijk niks geven, geen appels wortels etc.
Probeer op het zachte te lopen met het paard. De afvalstoffen die in zijn hoeven zitten moeten toch verbrand worden.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:21

Ik zou eerst je dierenarts even langs laten komen.
Die kan je precies uitleggen wat je moet doen.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:49

Mijn pony is 2 keer hoefbevangen geweest, door ontsnapping. En ze kan niet goed tegen het jonge en vele gras waar veel eiwitten in zitten. Ze moest 8 tot 10 dagen op een kaal stuk land, en kreeg maar 1 handje hooi per dag (geen kuil!) verder moest ze wel gewoon goed drinken.

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 07:57

Oke bedankt!
De eigenaar zal ook nog even op het internet kijken voor voer.. Echt balen dat ze geen hooi mag.. Als de eigenaar niks vind wat ze mag eten dan moet de DA er maar even bij..

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:02

Mikkiej schreef:
Oke bedankt!
De eigenaar zal ook nog even op het internet kijken voor voer.. Echt balen dat ze geen hooi mag.. Als de eigenaar niks vind wat ze mag eten dan moet de DA er maar even bij..

ze mag wel hooi hoor, maar geen kuil, zei mijn dierenarts.

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:47

Robijn is allergisch voor hooi.. had ik er ook neer gezet

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:51

ook als je het heel nat maakt?

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:52

Heb ik geen idee van..
Het is niet mijn pony, zal het de eigenaar even voorstellen..

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:24

Alleen hooi voeren en vooral geen granen en suikers(bix,muesli mais,haver etc) zijn uit ten boze;gras mag ze wel maar alleen op fructaanlose dagen.Volg fructaanindex op hoefnatuurlijk...en regelmatig bekappen de voorkant van de hoef goed kort houden tot in de wittelijn!Daar er anders het vingernagel opwip gevoel kan ontstaan wanneer de hoef te lang word en hielen lager zetten daar het hoefbeen weer paralel met de grond moet komen.Mijn pony is ook hoefbevangen en heeft nog een eendesnavel hoefje maar loopt gewoon op het gras hoor(het oude lange gras is beter of gemaaid gras,dan kort gegraast dat produceerd meer op dat het groeien wil!),maar krijgt niks bijgevoerd,de hoeven houd ik zelf bij kort houden en ze loopt als een kievit draven doet ze al op het harde galop op het zachte gaat ook al!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 12:50

Oke, ik zal het even tegen de eigenaresse zeggen.
Maar wat ik al meerdere keren heb gezegd, is dat Robijn allergisch is voor hooi. Ook nat hooi mag ze niet hebben. Vandaar dat ik het ook vroeg wat ze anders mag hebben.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:14

hooi eigenlijk, maar dat wordt moeilijk zo te lees. Voer dat heel eiwitarm is en veel luzerne bevat? Zeker geen grote hoeveelheden gras.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:49

Er zijn speciale voeders en hooi voor bevangen paarden. Is wel prijzig

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:34

Raar dat je DA zei dat ie alleen in de bak mag met water.

Wat je zeker NIET moet doen met een pony die af moet vallen/bevangen is: ineens geen eten meer geven.

Als je je pony te SNEL af laat vallen gaan ze hun vet gebruiken en kan er vet in het bloed komen: Hyperlypemie (of zoiets) en dan ben je nog verder van huis!!

Ik zou de pony in de bak zetten met nat hooi (omdat hij allergisch is voor hooi)en DA vragen of je bijvoorbeeld pavo summerfit erbij mag voeren voor de vitaminen/mineralen.
Het hooi even in een hooinet doen en 5 min in een bak water zetten, niet langer want wordt het niet lekkerder van en gaan voedingsstoffen verloren en even uit laten lekken.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:48

Je kan je pony toch nat hooi geven? Bij een hooiallergie moet je het hooi een behoorlijke tijd laten weken, dan zijn de sporen eruit. Als je pony alleen last heeft van het stof uit het hooi, dan is kort natmaken voldoende. Kuil is voor een hoefbevangen pony echt niet goed.

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:31

De afstand tussen het hooi en drinkwater heel groot maken dat tie veel moet lopen om te eten en te drinken en een goede bekapping iedere 2weken om de voorkant van de hoef goed kort te houden anders heb je dat losse vingernagel opwip gevoel bij je pony..beweging is genezing!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:00

Mikkiej, weet je zeker dat het hooi lang genoeg geweekt is voordat je het voerde? Om de sporen te verwijderen is natmaken niet voldoende, het moet echt een nachtje staan. Ik kan me niet voorstellen dat je pony dan nog allergisch is voor het hooi, want dat zou ze het voor kuilgras ook moeten zijn. Je kunt het ook even bij de veearts navragen als je twijfelt.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:29

Hooi niet te lang laten weken!!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:12

Als je hooi nat maakt voor een hooiallergie moet je volgens mij juist wel lang weken. Als het alleen voor het stof is, wat bij de meeste paarden het probleem is, dan hoef je het hooi alleen maar even nat te maken.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:45

Ik betwijfel ook of Robijn nog allergisch voor hooi is als het zo lang ingewerkt is.. Maar de eigenaar zegt het dus zal het wel zo zijn..
Mag ze wel lucerne hebben? Want dat staat er nog wel..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:58

Lucerne geven lijkt me in dit geval geen goed idee. (Oud) hooi is toch echt het beste. Natmaken moet gewoon helpen, vraag het maar bij de dierenarts na als je (of de eigenaar) twijfelt. Waarschijnlijk heeft de eigenaar het hooi niet lang genoeg laten weken. Je kunt het toch een paar dagen proberen? Je merkt het snel genoeg of het goed gaat of niet.