Overhoef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Overhoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:16

Alvast sorry als het verkeerd staat.

Ik heb mijn paard nu 4 jaar en toen ik hem kocht is hij rontgonologisch helemaal goedgekeurd. wel had hij een bobbel boven zijn kroonrand rechts voor. En het lijkt erop dat de bult ietsjes groter geworden is de laatste tijd (hij staat wel zwaar in training en loopt binnenkort ZZ springen).

Nu was ik laatst bij de hoefsmid en hij had stagaires lopen, hij legde mijn paard zijn beenstand uit en begon ook over de bult op zijn been. Dit kon volgens hem een teken zijn van lage overhoef. Nu heb ik op internet opgezocht hoe zo een bult er dan uit ziet, en het lijkt er inderdaad wel op. Aan de hand van dit verhaal, begon ik me toch wat zorgen te maken. Het paard lijkt er geen last van te hebben en loopt niet kort ofzo (wat volgens de beschrijving op internet wel het geval zal zijn).

Nu vroeg ik me af in hoe verre ik me zorgen moet maken, aangezien hij het al heeft sinds ik hem heb, en toen 100% is goedgekeurd (met alleen maar 1-tjes).

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:10

Springen is een behoorlijke belasting, en als het paard een zichtbare overhoef heeft, komt de tijd vanzelf wel dat hij niet meer zuiver loopt. Ik zou het na laten kijken voordat je hem kapot rijdt.

Jasia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:11

Ik ben het eens met Avanoort..

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:13

En niet te vergeten overhoef is een vorm van artrose.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:14

ja, dat weet ik...

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:15

Niettemin wel naar voor je, ik neem aan dat je het over het voorbeen hebt toch? Kan hij hem wel in alle kanten buigen enzo?

bokjes

Re: Overhoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:16

Ik zou het ook even op de foto laten zetten weet je in ieder geval waar je aan toe bent!

Kun je gelijk om advies vragen!

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:19

avanoort schreef:
Niettemin wel naar voor je, ik neem aan dat je het over het voorbeen hebt toch? Kan hij hem wel in alle kanten buigen enzo?

ja rechts voor, en hij kan alle kanten opbuigen. met lage overhoef kunnen ze niet de hoef buigen maar blijft het been vanaf de knie recht als je het optilt toch? (beetje vaag uitgelegd, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:38

Dat ligt aan de ernst van de aandoening, naar wat ik heb begrepen zijn er ook een hoop jonge paarden met ernstige vormen van artrose die alleen zichtbaar is op de foto en in de praktijk niet waarneembaar is.
Maar omdat jij echt in de sport bezig bent is het denk ik wel goed om te weten wat wel en niet kan.
Kijk mijn paard is 25 jaar, die heeft er zo nu en dan wel last van en ja, dan kan hij zijn been niet zo goed buigen.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:30

Mijn paard heet van de een op de andere dag ook opeens een botwoekering op het gewricht van koot en kroonbeen. Zij loop altijd al vrij stijf en kort. Ze is pas 6. Zou dit overhoef kunnen zijn?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:33

als je op google zoekt naar overhoef, krijg je een site met foto's, zou je kunnen vergelijken met hoe jouw paard zn been eruit ziet.
botwoekering kan ook een schieffel zijn he.. die zijn (als ze op de goede plaats zitten) niet erg

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:23

Nee precies, ik heb idd die foto's gezien bij hoofcare en daar gekeken bij overhoef. Mijn paard heeft een botwoekering waar ze aangeven dat een paard hoge overhoef kan hebben, en dan ook aan de buitenkant van het been.. Aantikken lijkt mij zo vreemd omdat het aan de buitenkant zit, tenzij ze met rollen ofzo zichzelf heeft aangetikt.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:23

overhoef is een linke diagnose, Snap ook niet dat je paard daarmee 100% goed is gekeurd :S
Grote kans dat ie over een tijd blijvend kreupel word.
Wat je zou doen is een langdurige ondervoet verdoving, en inzetten als fokmerrie. (als het een merrie is natuurlijk)
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:33

mijn pony heeft lage overhoef maar daar zie je aan de buitenkant niks aan hoor.Ik zou gewoon voor de zekerheid een foto laten maken van dat been dan weet je het zeker.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 14:46

CarpeDiem schreef:
overhoef is een linke diagnose, Snap ook niet dat je paard daarmee 100% goed is gekeurd :S
Grote kans dat ie over een tijd blijvend kreupel word.
Wat je zou doen is een langdurige ondervoet verdoving, en inzetten als fokmerrie. (als het een merrie is natuurlijk)
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm

het hoeft ook geen overhoef te zijn... hij heeft alleen een bultje daar (heb nog s goed gekeken en het is toch eig niet dikker dan toen ik hem net kreeg)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:23

Het paard van m'n vriendin (13 jaar, ZZ-dressuur) liep van de een op de andere dag kreupel vorige week. Het is echt een bikkel, nooit kreupel in de 10 jaar dat ze hem heeft, dus dat beloofde weinig goeds.

Nu heeft hij dus een heleboel ellende aan z'n benen, maar dus ook overhoef... in principe had ze hem ter plekke af kunnen laten keuren, voor de sport is het sowieso einde verhaal. Hij gaat nu 2 maanden op rust, en dan besluit ze hoe of wat. maar meer dan wat recreatieve ritjes zullen er wel niet meer in zitten.

Kortom, soms zijn het bikkels die door blijven lopen tot het echt goed mis is. dus voor je eigen gemoedsrust zou je het na kunnen laten kijken. Aan de andere kant, hij loopt nu goed, je zou wat rustigere arbeid op kunnen zoeken, maar te veel rust is meestal ook slopend voor zulke paarden.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 14:12

ja, rust roest...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:04

Overhoef is een vorm van artrose (ze noemen het ook wel hoefkraakbeenverbening). Wel jong hoor, met 4 jaar! Ik zou ook de DA ff laten kijken en evt een foto laten maken om te kijken hoe erg het is dan weet je waar je aan toe bent. Want misschien kan je nog wel jaren vooruit! Ik hoop het voor je.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:35

@spikyblue; Verbening vd hoefkraakbeenderen is iets heel anders als arthrose ! Overhoef (lage en hoge) is wel een benaming voor arthrose- het duidt alleen de plaats aan waar de arthrose zit.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 19:41

hij is ook geen 4... 4 jaar geleden heb ik hem gekocht