Peesblessure bij 23 jarige......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jokeomar

Peesblessure bij 23 jarige......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:30

De pony van mijn dochter is 23. Nu heeft ze een peesblessure. Op advies van de DA eerst 6 weken op het harde gestapt. Vorige week voor het eerst even op het land. Nu blijkt dat als ze draaft op het land, ze stokkreupel loopt.
Ik begin me een beetje af te vragen of de pony nog wel herstelt. Er is nog geen scan gemaakt, maar ik twijfel of we dat wel moeten doen. In hoeverre kan een pony van die leeftijd nog herstellen van zo'n blessure?
Nu staan we dus voor de keus, of uitgebreid onderzoek met scan, of het beestje haar rust geven in de tuin thuis. Als we voor de laatste optie kiezen, komt ze in een stalletje met uitloop van ongeveer 20 vierkante meter(geen gras).
Wie heeft advies?

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:36

Bij kennissen van mij staat een 27-jarige merrie die vorig jaar bijna haar gehele pees in het voorbeen afscheurde.
Ze is naar de kliniek geweest, heeft stalrust gehad, mocht darna op het harde stappen etc. Het is goedgekomen de pees is geheeld. Alleen omdat ze oud is zit er nu veel bindweefsel op de pees en is deze dus niet meer zo elastisch wat betekent dat ze bij een volgende verdraaiing oid kans maakt op een blessure die niet meer geneest.
Ze waren in de kliniek(de Lingehoeve) erg verbaasd over dit herstel.
De merrie was voor de blessure al met pensioen en kon al niet meer gereden worden.

Ik zou het sowieso laten scannen om te weten hoe ernstig het is en om er een goed revalidatiebeleid op toe te kunnen passen.

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:38

Mijn 20jarige merrie kocht ik met een peesblesure. Dit is helemaal goed gekomen. Ze kon alles weer, had alleen een heel lelijke plek op haar been, maar ze had nergens last van dus ik ook niet.

Ik zou gewoon die foto laten maken als ik jou was. Op dat landje zetten kan daarna toch ook nog?

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:41

Ik denk dat met de juiste verzorging de pony kan herstellen, maar er blijft natuurlijk altijd kans op herhaling, werk op aangepast niveau is dan wel noodzakelijk om herhaling te voorkomen.

Mijn paard is trouwens 25!

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:34

ik zou haar lekker op de wei zetten, en als ze er niet heel veel last van heeft haar daar mooi dr oude dag laten slijten. Niet gaan plage met op stal en scannen en alle stress..

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:53

Plagen met 'n scan

Ik zou zeker wel een scan maken, zo veel moeite is dat niet en vaak kan het aan huis, kost ook helemaal niet veel, bij ons €22!
Dan weet je tenminste waar je aan toe bent en kan er een behandelplan worden opgesteld!

jokeomar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:33

Letizia schreef:
Plagen met 'n scan

Ik zou zeker wel een scan maken, zo veel moeite is dat niet en vaak kan het aan huis, kost ook helemaal niet veel, bij ons €22!
Dan weet je tenminste waar je aan toe bent en kan er een behandelplan worden opgesteld!

Ze hadden het hier over 300 euro???????

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:53

Welnee, mss hadden ze het over een mri-scan, maar je moet gewoon een echo laten maken

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:11

ja dat dacht ik ook. Die kan niet aan huis. een gewone peesscan ging ik vanuit dat die al gemaakt was..

Aline4

Re: Peesblessure bij 23 jarige......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:33

De onze is 19 en hersteld van een peesblessure aan beide voorbenen maar we hebben haar wel enorm de tijd gegeven. Dat zal deze pony ook nodig hebben. Ze kunnen wel degelijk herstellen maar dat kost gewoon meer tijd dan bij een jonger paard.

Groetjes,

Aline

_Rosa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:10

mijn pony was 22 toen ze een peesblessure kreeg, deze is helemaal volledig hersteld. geef het goed te tijd ik heb haar toen ondersteunt met arnica druppels (homeopatisch) naar mijn idee heeft dat ook goed geholpen. en verder arnica-gel help ook bij peesproblemen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 19:25

draven bij een beginnend herstellende peesblessure betekent vaak dat je terug bent bij "af", helaas. het is niet voor niets dat je zo'n poos moet stappen. dus jammer dat dat gebeurd is!
verder herstelt een ouder dier langzamer dan een gezond, jonger dier. maar dat wil niet zeggen dat het niet wel gewoon helemaal goed kan komen. wat zegt de d.a. hiervan eigenlijk?
zonder een echo (peesscan) weet je in principe niks. dus je hebt geen idee hoe het er vanbinnen aan toe is, en kunt dus ook geen adequaat behandelplan maken. 300 euro is zeeeer royaal; dan word je afgezet: een paar tientjes lijkt me reeeler.
mijn advies: laten scannen en een goed behandelplan maken en je daar aan houden (hoe lang dat ook duurt, en hoe balen dat ook is). het alternatief (klein stukje zand als uitloop, en de rest op stal voor de rest van z'n leven?) klinkt me niet al te paardvriendelijk in de oren.
beterschap en succes gewenst!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:02

dierfysio schreef:
het alternatief (klein stukje zand als uitloop, en de rest op stal voor de rest van z'n leven?) klinkt me niet al te paardvriendelijk in de oren.

Ho ho, dat maak jij ervan!
Natuurlijk blijft ze niet voor de rest van haar leven op stal. Ze komt er dan elke dag uit, kan los in de bak van de buren en er wordt iedere dag met haar gewandeld.

Gister mocht ik er weer op als ze goed liep, en dat liep ze!
Twintig minuten gestapt, vandaag weer.
Dus we gaan de goede kant op.
Bedankt allemaal!
Die 300 euro was trouwens voor foto's maken..