Kniebanden verrekt, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Kniebanden verrekt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 09:56

Na onderzoek bleek dat de kreupelheid van mijn merrie veroorzaakt werd door verrekte gewrichtsbanden in de voorknie. Er zat vocht tussen de gewrichten wat op de röntgen goed te zien was. Ze is nu ingespoten en we mogen weer hele lichte arbeid doen (stap + rustig drafje). Over een paar weken weer terug voor controle.

De oorzaak is waarschijnlijk dat ze zich verrekt heeft tijdens het draven. Ze kan heel hard draven waarbij ze haar voorbenen naar voren strekt. Dit mogen we dus (voorlopig) niet meer doen!
Mijn vraag is of er mensen zijn die hiermee ervaring hebben en wat de kansen voor de toekomst zijn (of het een blijvend probleem zal zijn).

Mijnviera

Re: Kniebanden verrekt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:59

of er een blijven probleem is is nu nog niet te zeggen,
dat is afwachten het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen.
ik heb er zelf geen ervaring mee,
maar ik heb van horen zeggen dat het wel een zwakke plek kan blijven,
en dat ze er dus bij zware inspanning last van kunnen krijgen.
verder kan ik je helaas niet veel meer info geven...

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 10:14

We zitten idd nog in de beginfase, maar ik kijk graag vooruit!
Bedankt voor je reactie.

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:42

ik begrijp dat je graag vooruit kijkt,
zo ben ik zelf ook.
maar ik denk dat je dat dan beter met je DA kunt overleggen,
hij weet waar hij over praat en wat hij gevonden en waargenomen
heeft.
hij heeft er ook meer ervaring mee

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:23

Dit is een typische dressuurblessure. Ene paard heeft er meer last van dan andere; ligt aan de natuurlijke gangen en stand van het been. Ze krijgen bij verruimen en het neerzetten dan een flinke klap te verwerken. Advies is meestal tijdje truttig rijden. En later ook zo min mogelijk verruimingen. Dus niet veel oefenen voor een wedstrijd enz.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:35

Die van mij heeft verrekte kniebanden in de achter knieen gehad vorig jaar. Na 3 weken stappen en daarna weer heel rustig opbouwen ging het toch weer mis na een week of 10 na een bezoek door de hoefsmid. Hij had waarschijnlijk te lang met dat been omhoog gestaan. Weer een paar weken gestapt en weer heel rustig weer wat gedraafd, en toen is hij 10 weken het land opgegaan en daarna heeft hij er geen last meer van gehad.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:36

Het klinkt dus toch ernstiger dan ik dacht.
Ben al bezig met haar tempo drastisch terug te brengen, wat af en toe niet van harte gaat
Zou je de banden ook kunnen versterken op de een of andere manier? Ik bedoel: mijn paard heeft wrs voordat ik haar kreeg niet veel gedaan en staat bij mij in het werk, wel langzaam opgebouwd, maar misschien dat ze er fysiek toch moeite mee heeft om elke dag gereden te worden.
Bestaat er iets van oefeningen of een voedingssupplement?
Of blijven de gewrichtsbanden een zwak punt omdat ze al een keer verrekt zijn?

apenstaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:24

Hoi,

Wij zijn aan het revalideren met ons paard na een klnieblessure. Hij was er niet kreupel op maar wilde niet meer rechtsom normaal draven en hij werd gevoelig in de rug.

De Da vertelde me dat ze het wel vaker zien bij jonge (dressuurgefokte) paarden waar net mee aan de slag wordt gegaan. Het paard draaft met een ruim voorbeen en zwaait dan eigenlijk door de knie heen. Het kan ook nog zijn dat het paard wat hol in de knieen is waardoor de blessure nog gemakkelijker ontstaat. Wanneer er voldoende aandacht aan gegeven wordt hoeft het geen zwak punt te blijven.

Bij ons is het in januari geconstateerd. Hij is net 4 jaar en nog jong en onbespierd. Zijn knie is ook ingespoten.

Het bewegingsadvies was toen, stappen en draven op het harde en dan een rustig sukkel drafje. Onder de man stappen en galopperen op niet te zware en goede gelijkmatige bodem.
Onder de man was hij de 1e weken niet fijn en ik bang daarom is hij op het harde gebleven.

Na 3 weken zijn we terug geweest voor controle. De DA was te spreken over de vooruitgang en wilde dat ik er toch weer op ging.
We mochten hem wat laten stappen en galoppperen aan de longe (de 1e week met sedalin) en dan erop en galop. Dit 3 a 4 dagen achter elkaar en dan een stapdag en dan weer 3 a 4 dagen. Door de galop kon hij toch zijn energie een beetje kwijt en werd het draven aan de hand ook wat gemakkelijker.

Volgens de DA moest hij voorlopig (denk aan min. een halfjaar) op b niveau gereden worden en mag hij absoluut geen middendraf laten zien. Letterlijk woorden van de DA hij het moet eerst een endurancepaard worden voordat het een dressuurpaard mag worden. Hij moet naar minimaal een kwartier galopperen toe(om hem sterker en bespieder te maken), terwijl hij op dat moment al na een half rondje eruit viel.

Verder was het advies om voor een aluminium ijzer te gebruiken ipv een stalen. Het gewicht van een aluminium is veel minder en zal het doorzwaaien veel minder versterken. In 1e instantie hebben we dit gedaan maar na 4 weken was het ijzer doormidden. Nu wordt hij op de kliniek beslagen met een aluminium ijzer met een stalen stripje in de toon zodat hij ijzer niet zo slijt. Hij gaat nu elke 6 weken naar de smid.
Verder moet er veel aandacht gegeven worden aan de stand van de voorvoeten.

We mogen nu inmiddels wat meer draven (maar nog steeds niet ruim) we galopperen nog steeds veel. Hij mag niet los, wel het land op na beweging (tenzij hij gek gaat doen) en mag wel gelongeerd worden. Bos en strandritten worden vanwege de bodem nog afgeraden. Ik ben dus nu een half jaar bezig en ben blij dat hij nog steeds vooruitgang boek. Verder geef ik hem MSM - zwavel dit zou positief voor de gewrichtsbanden werken.

Wellicht kun je met de DA overleggen om een rondje galop te mogen doen om zo wat energie kwijt te raken, wanneer het rustig draven niet gaat. Ik vond het een uitkomst alleen het terugkomen uit galop (wat bij een jong net aangereden paard nog wat ongecontroleerd gaat) was lastig omdat dan vaak ruim doordraven.

Veel sterkte in ieder geval.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:26

Femmy, bedankt voor je uitgebreide informatie. Het klinkt alsof je er wel rekening mee moet houden in de toekomst maar dat er wel mogelijkheden zijn om weer een "normaal" paard te krijgen.
Mag ik vragen welke kliniek je hebt? Ik ben naar Bodegraven geweest en ga 7 juli weer terug voor controle c.q. verdere behandeling.
Mijn paard staat iets naar binnen met de voorbenen. Ze komt uit Hongarije en had geen ijzers onder toen ik haar kocht. Ze was pas 2 maanden in Nederland toen ze bij mij kwam, wat nu 3,5 maand geleden is. Hoewel ze helemaal (goed) gekeurd is heb ik geen idee van haar verleden. Je kan alleen zien dat ze veulentjes heeft gehad
Afijn, bij een nieuw paard kom je wel eens wat tegen en dit is mij nu overkomen. Ik zal de kliniek ook vragen naar het hoefbeslag. Jouw theorie klinkt logisch en ik had zelf ook al bedacht dat een stuk zwaar ijzer aan de voorbenen nog meer trekkracht geeft.
Sterkte en succes met je paard!

apenstaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:43

Ik kom op dezelfde kliniek. De DA vertelde me als je er nu goed rekening mee houdt je er later geen last meer van hoeft te hebben.

Ik had mijn paard ook net toen dit ons overkwam.
Jammer he dat je niet weet wat ze vroeger allemaal uitgespookt hebben.

Maar heeft jouw paard nu geen ijzers? Want dan zou beslag lijkt me overbodig zijn (scheelt aardig wat euro's). Bij mijn paard was de hoefkwaliteit niet zo best en moest er een lichte standcorrectie gedaan worden, vandaar toch ijzers. Daarom zijn we bij de smid op de kliniek gebleven zodat we zo af en toe de DA ook nog even zien om te overleggen. Wel zo prettig want ik ben al snel bang dat als we teveel doen we de blessure weer terug krijgen.

Ik hoop dat de DA 7 juli vooruitgang kan constateren. Nogmaals als de beweging moeizaam gaat of je nog vragen hebt kun je Bodegraven 's morgens tussen 8 en 9 bellen om te overleggen.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 22:40

Ik ga rustig verder met de voorgeschreven beweging en hoop op 7 juli positief nieuws te krijgen! Ook voor jou vreselijk dat jouw paard op zo jonge leeftijd al deze kwaal vertoont! En ik begreep dat je al het een en ander hebt meegemaakt in het verleden met andere paarden..