kreupel: kan dat spierpijn zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

kreupel: kan dat spierpijn zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:15

Mijn paard is zaterdag ziek geworden. Ze had hoge koorts (39.8) en wou geen stap verzetten. We moesten een zweep gebruiken om haar uit de stal te krijgen. Toen liep ze of ze stomdronken was, ze zwalkte met de voorbenen en sleepte ook nog met een achterbeen. Toen de DA haar voeten visiteerde, viel ze bijna ondersteboven.

De DA heeft haar antibiotica gespoten in de bloedbaan en een soort aspirine, vandaag voor het aan. Zondag had ze nog over de 40 graden maar voelde ze zich al beter; ze sleepte niet meer maar liep gewoon heel voorzichtig. Maandag nog maar 38.4 en vandaag was ze weer koortsvrij!
Alleen als ik aan de hand een paar pasjes probeer te draven, is ze nog goed kreupel.

Hebben paarden spierpijn na zo'n infectie? En hoelang mag dit duren? Wie heeft hier ervaring mee?

maaikemuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:22

Wat voor infectie was het dan? En wanneer merkte je dat ze ziek werd, voor het rijden of erna? Dat is ook belangrijk om te weten.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:28

Eerst dacht de DA een virus, soort griepje, maar omdat ze zo spectaculair op de AB reageert, denkt hij nu aan een bacteriele infectie.
Ik heb helemaal niet gereden.
Volgens de stalhouder was ze al wat sloom toen ze 's ochtends het land inging en 's middags nog slomer toen ze weer op stal ging. Toen kwam ik en ze was gewoon doodziek.

maaikemuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:41

Ik zou het zeer zeker in de gaten houden, temeer ook omdat je zegt dat je paard liep te zwalken op haar benen. Dat is voor mij (vanaf mijn pc'tje) toch een teken dat er iets met de spieren aan de hand kan zijn.

Het kan zijn dat er in de spieren antistoffen terecht zijn gekomen, net als bij mensen bijvoorbeeld met de griep en dat ze daar spierpijn van heeft. Maar dit moet met een dag of wat toch wel minder worden. Als ze morgen nu weinig verbetering laat zien, zou ik toch even de DA opbellen om zijn mening te horen. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen vind ik altijd.

Mijnviera

Re: kreupel: kan dat spierpijn zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:11

het kan idd van de spieren komen,
als wij koorts hebben gehad hebbe we ook spierpijn.
maar net als wat maaikemuis al zei,
ik zou het ook maar even met de DA overleggen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:48

Ze is vandaag voor de tweede dag koortsvrij...maar kan nauwelijks lopen. Haar linkerachterbeen sleept een beetje.

Ik kan me toch nauwelijks voorstellen dat de DA een maandagziekte over het hoofd zou zien...toch?
Bovendien krijgt ze nagenoeg geen krachtvoer, een handje maar, en is het langzaam in de loop van de dag komen opzetten. Ze zweette ook helemaal niet.

Morgenochtend bel ik de DA weer...
ben zwaar in de mineur. Ik heb er gewoon zo'n slecht gevoel over...

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:35

Ik denk inderdaad ook gelijk aan spieren!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 21:31

Vandaag heb ik gebeld; de DA zegt dat ze van zo'n virusinfectie toch flinke spierpijn kan hebben, net als mensen. Maar dan moet het begin volgende week toch wel over zijn. Als dat niet zo is, neemt hij bloed af.
Maar vandaag was ze toch al een stuk opgeknapt. Ze is weer drammerig, alert en sleept niet meer met haar been. Ze is nog wel stijf en kreupel in stap, maar vindt het niet vervelend om te lopen. Gelukkig; ik ben weer vol goed moed!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 07:06

dronken lopen en slepen met benen doet mij eerder aan een zenuwprobleem (vanuit ruggemerg) denken dan aan een spierprobleem.
het klinkt als een ataxie (zoals je wel bij rhinopneumonie treft). bel anders eens naar de faculteit in Utrecht voor advies.
sterkte!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 18:31

Aileen is nu 4 dagen koortsvrij. Dat is best snel gegaan!
Ze beweegt het been op zich vrij goed, zij het wel heel voorzichtig.
Ze leunt er ook gewoon op. Opvallend is het hoogteverschil in de heup.
toevallig had ik vandaag een afspraak met de acupunturist (heb ik ingeschakeld wegens het headshaken). Zij had voor Aileens ziekte al geconstateerd dat er iets niet lekker zat in de linkerheup; nu heeft ze me doorverwezen naar de dierenfysio.
omdat die net op het punt staat om op vakantie te gaan, kan ik vanavond nog heen. Ik houd jullie op de hoogte!

@dierfysio: kan iedereen zomaar naar Utrecht bellen voor advies? Ik dacht altijd dat dat alleen op doorverwijzing was.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 23:23

nou, ben heengeweest, Ze gaf toch veel pijn aan. Ze is behandeld en nu is ze weer recht. Ze is nog wel onregelmatig, maar niet meer dan dat. Volgens de fysio komt dat omdat de zenuwen overprikkeld zijn geweest en moet ik bij de DA voor een week pijnstilling halen.
Maar het verschil is nu al enorm!