Flink hoestend paard, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RTM

Flink hoestend paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:57

Dit gaat niet om mijn eigen pony, maar om het paard van mijn stalgenootje.

Het is een ruin van ongeveer 1.67/1.70 hoog, slank gebouwd, goede conditie. Het enige punt is dat hij ontzettend hoest. De gewone dierenarts (wel voor paard ) heeft geloof ik al wel eens medicijnen gegeven, wat etc weet ik niet, was voordat ik op stal kwam. Maar goed, daar gaat het nu ook even niet om

Het hoesten lijkt steeds erger te worden, weersomstandigheden lijken niet uit te maken, hij hoest elke dag flink. Vaak ook met flinke snotklodders. Het is ook erg zwaar, lijkt van ver te komen.

Ze wil hem nu toch verder laten onderzoeken in een kliniek. Aan welk onderzoek zal ze moeten denken en wat zijn de gemiddelde kosten hiervan? Ze wil dat hij goed en grondig onderzocht wordt, in een betrouwbare kliniek. Kosten maken in principe niet uit, is ze voor verzekerd, maar ze wil graag een indicatie.

Zijn er mensen die ervaring hebben? Naam van kliniek, soort onderzoek, klachten paard, resultaten, prijzen... Alle info is welkom! Het mag ook via PB of mail, mailadres is via PB te krijgen!

Alvast bedankt, Renée

gina2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:31

Ik heb voor mijn merrie eens Bronchiaal Elixer van Leovet gekocht, dit hielp heel erg goed.
Ik had ook al heel erg veel geprobeerd, maar dit hielp wel.

Voor mijn shetje had ik toen Tussistin van VSM en honing gekocht, en dat hielp ook goed, hoop dat je hier wat aan hebt..

gina2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:32

Je kunt dit trouwens bij de Paardendrogist kopen..Bronchiaal Elixer van Leovet

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:43

Ik ben afgelopen april in kliniek geweest van Moerbeke met mijn paard voor een BAL onderzoek en longspoeling.
Het is een ontzettend rotonderzoek en hij is er eigenlijk niet veel mee opgeschoten.
1e week kreeg hij slijmoplossers in combi met ventipulmin, daarna poging tot prednisolon met ventipulmin.. maar dit ging niet, mijn paard reageerde fout op de prednisolon. Daarna zat ik met mijn handen in het haar, want ze konden niks meer voor em doen, het was dus even kort gezegd: een dure grasmaaier.
Heb later een homeopaat geraadpleegd en hij heeft mijn paard er helemaal bovenop geholpen.
Als ik dat eerder had geweten, had het me vele honderden euro's gescheeld.

Homeopaat kostte 1/5 van het totaal wat ik in de kliniek kwijt was!

Als ik het goed begrijp, komen de snotters er wel uit bij je vriendin haar paard? Dat is op zich wel heel goed.
Dit was bij mijn paard niet het geval, hij had het heel benauwd en zat met heel veel taai slijm.
De homeo arts heeft em slijmoplossers voorgeschreven en hij snotterde de eerste dagen zó veel dat ik zijn dekens kon wassen en een sopje door zijn stal moest halen.

Laat je aub niet afwimpelen met ventipulmin. De slijmen moeten uit het paard, is mijn ervaring en ventipulmin houdt het hoesten tegen, waardoor de slijmen juist taai worden. En dan ben je nog verder van huis.
Voor kosten kun je me mailen, maar dikke portemonnee heb je wel nodig, gelukkig werd alles bij mij vergoed door Interpolis...
Behalve de homeo arts dan...

Inmiddels is mijn paard weer helemaal de oude, hij is fitter dan ooit.
Pin je niet te veel vast op 1 advies van 1 VA, ik werd ook pas wat wijzer na 3 dierenartsen.

Succes met je vriendin haar paard!

RTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 19:43

@gina2003
bedankt voor je reactie, maar ik ben op zoek naar ervaringen met klinieken, onderzoeken etc

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:46

Dan zal je toch snel bij een scopie uitkomen, evt met onderzoek van de luchtzakken.

Scopie kan aan huis, luchtzakken niet, op die manier zoeken ze ontstekingen.
Ik heb geen idee wat het kost.
Effectief, tja, ontstekingen kunnen evt worden uitgesloten.

Zijn er geen veranderingen geweest waardoor je kan denken aan een allergie?

RTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 19:56

Volgens mij niet. Hij hoest al sinds ze hem heeft, nu een jaar of 2-3 geloof ik. Ze staan op vlas, buitenstallen, overdag lekker naar buiten. Hij krijgt muesli en brok van Cavalor en gewoon hooi. We hebben al aangeraden om verpakt kuil/hooi te gaan voeren, dat voeren wij ook en is aanzienlijk minder stoffig.

Zou het ook iets kunnen zijn van een vroeger verwaarloosde longontsteking die blijft opspelen? Ik ben ook maar een beetje aan het denken.

Het snot wat meekomt is trouwens wit/lichtgeel van kleur met af en toe wat meer geel, iets groene klodders. Het is niet constant met snot. Wanneer hij trouwens gerold heeft, dan hoest hij wel extra.

Het klinkt niet prettig wanneer hij hoest, wanneer er anderen op stal zijn krijg je ook altijd vragen wat er met hem aan de hand is. Hoop dat er wat aan gedaan kan worden

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:00

Als hij echt al 2 of 3 jaar hoest lijkt het me wel tijd worden voor een goed onderzoek!

Hoesten is nooit goed. Hoest hij ook onder het lopen? Of staat hij stil?

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:01

Oei, al zo lang hoestne... actie ondernemen!
Vooral de kleur snot, baart mij zorgen, niet goed!

Succes!

RTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 20:13

Hij hoest meestal wanneer hij stilstaat. Ook na het rollen, wanneer hij opstaat, dan klinkt het wel anders, waarschijnlijk door de beweging. Maar hij hoest wel als het ware met zijn hele lichaam...

Mijnviera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:38

heeft ie het alleen bij het stil staan of juist meer bij inspanning?
heb je al een DA gebelt om te vragen wat het zou kunnen zijn?

Pellie

Re: Flink hoestend paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:47

de kleur duidt idd op een ontsteking, zeker die bronchoscopie laten doen renée

india

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:54

ik zou in ieder geval stoppen met hooi en op kuil overgaan,
dat is een kleine moeite,
en onderzoek lijkt me erg nodig!