Ervaring met (gedeeltelijk) blind paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

Ervaring met (gedeeltelijk) blind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 10:37

Hoi, wie heeft er een paard dat blind is aan een of allebei de ogen? En wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Hoe lang is jullie paard al blind en wat doen jullie nog met hem / haar (rijden, dressuur, springen, weidegang etc.)

Bij mijn 29 jarige pony is 4 jaar geleden zijn linkeroog verwijderd, er zat een tumor op. Hij heeft even moeten wennen en heeft daarbij een keer een flijnke verwonding opgelopen. Hij is alerter geworden wat betreft onze andere pony, die hem nogal eens pest en waarvoor hij zich dan uit de voeten moet maken.
Hij loopt 24 uur per dag buiten en ik rij vooral buitenritten op hem (gezien zijn leeftijd). Met dat ene oog gaat dressuur nog prima. Springen heb ik nog een enkele keer geprobeerd en alleen lage hindernisjes. Dat ging ook goed.

Ik weet dat er hier op bokt nog meer mensen zijn met een paard met 1 oog of met een blind paard. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:39

op mijn stage hadden ze ook een ouder paard die was aan 1 kant helemaal blind en aan 1 kant begon het. werd niet meer gereden. hj was wel de baas van de kudde. je moest alleen oppassen als je hem poetste enz da je je stem gebruikte of op het erf want anders sloeg hij wel. maar is een schat van een beestje. met rijden heb ik gen ervaring heb niet op hem gereden.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 11:17

Hoe kwam het dat dat paard blind werd?
Bij mijn pony moet je ook je stem gebruiken of hem aanraken, zodat hij weet waar je bent en hij niet tegen je aan loopt. Maar slaan doet hij gelukkig nooit.

debby_pam

Re: Ervaring met (gedeeltelijk) blind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:26

Een paard bij ons op de manege is aan een oog blind. Ze rijden nog gewoon dressuur met m, buitenritten geloof ik ook.
Je kan er wel gewoon veel mee doen hoor, aan de kant waaraan hij blind is moet je natuurlijk wel wat voorzichtiger zijn.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 13:58

@ debby_pam: weet je hoe hij blind is geworden aan dat ene oog?

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:10

Mijn kleine shet is blind aan beide ogen. Nu inmiddels 3 jaar compleet blind. Iets meer als 5 jaar terug had ze ineens ene klein wit vlekje in haar oog. (Daarvoor had ze altijd al veel last van ontstoken oogjes en daar heb ik tig keer de DA bij gehad en hij zei dat ze gevoelige ogen had.) Ik haalde gelijk de DA erbij en die zei dat hij er niets aan kon doen dat ze waarschijnlijk via een tak een beschadiging in haar oog opgelopen had en dat de vlek zou blijven. De vlek werd echter alleen maar groter en groter. De DA er wederom heel vaak bij gehad maar op een gegeven moment zei hij dat hij er niets aan kon doen en dat ze waarschijnlijk blind zou worden aan dat oog. Maar na een half jaar kreeg ze precies hetzelfde in haar andere oog. Inmiddels had ik een maatje voor haar erbij gekocht waar ze zich heel erg aan is gaan hechten. Hij dient nu als blinde gelijde paardje wat heel goed gaat.

Ik ben in de tussentijd ook met haar in Utrecht geweest om te kijken of er iets aan te doen was maar de dokter daar constateerde in beide ogen 3 verschillende aandoeningen!!!!!!! En er was niets aan te doen. Hij kon ook niet vertellen hoe ze hier aan gekomen was.

T eerste jaar ging het niet goed met haar. Vermagerde sterk omdat ze heel onrustig/gestresst was. 2e jaar werd ze wat rustiger en nu gaat het eigenlijk heel goed. Ik heb haar in een kleine omgeving staan waar alles binnen haar gehoor veld valt zodat ze alles zo in de gaten kan houden.

Het enige wat ik ondraaglijk vind is dat ze in het begin vaak schrok en weg wilde rennen en dan keihard tegen het hek, muur of boom aan knalde!!! Maar nu ze rustig is voelt ze eerst met haar neus en draait ze om. Maar een lekker sprintje trekken in de wei zit er niet in!!! Wel vertrouwd ze het als we een stuk gaan lopen. Dan weet ze dat ik het wel in de gaten hou en kan ze toch even haar benen strekken! Voor fotos check mijn profiel!

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 14:22

Wat bijzonder dat jouw shetje helemaal blind is en een blindegeleidevriendje heeft! Een tijdje geleden was ik bang dat het mis zou gaan met het enige oog van mijn pony. Dan zou hij compleet blind zijn. Ik dacht dat hij het dan niet zou redden. Maar dat is dus niet per definitie zo.
Gelukkig lijkt het nu goed te gaan met zijn oog en ziet hij voorlopig nog wel. Maar stel dat hij toch oogproblemen zou krijgen: hij heeft een vriendje waar hij ontzettend aan gehecht is, maar die is nogal dominant en wil nogal eens een beetje gemeen doen. Zo'n blindengeleidepaard moet natuurlijk een ontzettend lief karakter hebben.
Super om jouw verhaal te lezen en geweldig dat je jouw shet een kans geeft ook al is hij blind.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:37

Mijn pony is al jaren blind aan 1 oog. Tijdens het rijden merk je het nauwelijks. Springen kan hij ook nog gewoon. Je moet er alleen even rekening mee houden dat je niet met die kant ergens vlak langs gaat want dat ziet ie niet. Ook met hem aanraken of ophalen uit de wei moet ik hem even roepen zodat hij weet dat ik er ben. Anders schrikt ie zich rot.
Hij kan niet meer in de paddock met de groep. Dan wordt hij panisch. In de wei gaat wel want dan heeft hij meer ruimte. Hij wil absoluut geen paarden bij hem in de buurt hebben. Omdat hij de laagste in rang is krijgt hij natuurlijk slaag als hij niet snel genoeg aan de kant gaat. Maar ja dat is lastig als je niet goed kan zien.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:43

Ik heb op de manege ook nog gereden met een paard dat aan 1 oog blind was. Was eigenlijk nog een super beestje! Op de ene hand helemaal geen probleem, op de andere hand (de kant van het blinde oog) liep hij altijd meer naar binnen toe. Ook was het beter om hem bewegingsvrijheid te geven in de nek, zodat hij zijn hoofd kon draaien als hij iets wilde zien. Dressuur was hij goed in en springen ging nog tot 50-60cm. Hij was een goeie springer en maakte gewoon dat hij heel veel over had
Dat paard was blind door cataract. Is te behandelen, maar dat doen ze niet vaak bij paarden als het nog maar 1 oog is. Hij was ook heel erg jong, waardoor ze hem nog niet direct gingen behandelen.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 14:53

Ze zeggen altijd dat je twee ogen nodig hebt om diepte te kunnen zien en dus ook om te kunnen springen. Ik heb alleen maar lage hindernisjes met mijn pony geprobeerd en dat ging goed. Hij heeft vrij veel springervaring.
Mijn pony loopt altijd met een enorme boog de inloopstal in, zodat hij er zeker van is dat hij alles kan zien en weet dat er niets engs staat.

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:40

Ik heb een paard van acht jaar oud die aan een oog blind is. Hij is op 1-jarige leeftijd blind geworden door een onsteking in zijn oog. Ik rijd dressuur met mijn paard. Hij is M1 dressuur. Ik merk tijdens het rijden niet dat hij maar met een oog kan zien. Met longeren gebruik ik op de kant waar hij niets ziet mijn stem. Bij het benaderen bebruik ik altijd mijn stem en dat werkt prima. Ik heb het paard zelf gefokt.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:51

Mooi om te lezen dat paarden nog prima functioneren, ook al zijn ze (gedeeltelijk) blind.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:09

Wij hebben een oudere pony die aan 1 oog helemaal blind is als gevolg van een infectie van maandblindheid. Het andere oog is ook niet zo geweldig meer, daar zit staar in.
De pony werd tot een maand of wat geleden nog in de springles gebruikt, met een gevorderde ruiter kan ze nog steeds redelijk springen, als zij de afzet goed aangeven, maar de meeste kinderen konden dat niet goed genoeg en daardoor kwam ze niet goed uit, zag de hindernis te laat en stond dan maar stil. Voorgaande jaren is ze met haar ene blinde oog nog gewoon mee naar buiten geweest, dat ging altijd wel goed. De kinderen die met haar meegingen wisten van haar blinde rechteroogje en letten dus extra op met sturen in de duinen.
In het begin was ze wel erg onzeker toen ze net blind begon te worden. Ze werd er een stuk liever door (ze is nl een beetje een vechtersvrouwtje, losse achterbeentjes naar de andere pony's toe). Nu is ze volledig gewend en is dat wel een beetje over. Alleen als ze los staat, wil ze wel eens in de achteruit gaan aanvallen en alle pony's weten dat ze langs de rechterkant moeten weglopen, dan ziet ze het niet. Dan loopt ze dus gewoon een hele bak door in haar achteruit, tot ze met de achterbenen tegen het schot slaat. Daarom gaat ze nu alleen maar los met 1 andere oude pony. Die zorgt ervoor dat hij altijd aan de voorkant van de pony blijft en dan gaat ze zelf ook niet in de aanval toer.
Op deze manier is het nog goed te doen voor deze oude pony.

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:47

De eigenaar van de stal waar mijn paard staat, heeft een merrie die helemaal blind is. Ze stond als jaarling of tweejarige op het land ergens in Friesland en kwam blind terug. Waarschijnlijk zijn de oogzenuwen bekneld geraakt doordat ze aan het halster uit de sloot is getrokken, maar dat is helemaal niet zeker.
Ze wordt gebruikt als fokmerrie. Dat gaat goed. Het is een vrij rustige vriendelijke merrie. Haar veulens worden wel snel zelfstandig. Af en toe trekt ze wel een sprintje door de wei hoor. Ze weet ongeveer wel waar het hek staat e.d. Ik vind het knap hoor hoe ze het doet. De eigenaar kijkt wel goed met wie ze wel en niet op de wei kan.

debby_pam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:49

xjudithx schreef:
@ debby_pam: weet je hoe hij blind is geworden aan dat ene oog?

Nee heb geen idee.. Dat was ie al voordat ie bij ons op de manege kwam.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:02

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar een vriendin van mij heeft een paard die geheel blind is.

Toen hij één jaar oud was is hij blind geraakt aan één oog door een ziekte maar daarbij herstelde hij zich heel goed en ze heeft er altijd nog mee buiten kunnen rijden.
Maar sinds 4 jaar geleden is hij helemaal blind en in het begin was dat echt een drama. Hij heeft nu weer een vriendinnetje die bij hem in de paddock staat en sinds het laatste jaar rijdt ze ook weer met hem in de bak. Hij heeft weer het vertrouwen helemaal terug en het gaat fantastisch met hem.

Groetjes pammie

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:06

Op het asiel hebben wij een ex-circuspaard (knabstrubber) opgevangen, die is ook helemaal blind (en met pensioen) er staan daar in totaal 7 paarden en 4 ezeltjes. Hij heeft 1 ander paard "uitgekozen" om begeleider te zijn. Gaat eigenlijk heel erg goed !

jessica_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:17

wij hebben zelfs op de manege een ponie die aan één kant blind is. Het is echt een super brave ponie waar je zo op weg rijd. De beginners leren op deze ponie rijden. Gaat prima. Alleen ze kan soms wel schrikken als je de stal inkomt en ze ziet je niet. (je staat dus aan haar verkeerde kant, waar ze blind is) Dus altijd even aangeven dat je er bent, dan doet ze super braaf. (Y)
Gr. Jessica

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:51

ik heb zowel met een paard te maken gehad dat volkomen blind was, als een paard dat aan een oog blind is.

Citaat:
Ze zeggen altijd dat je twee ogen nodig hebt om diepte te kunnen zien en dus ook om te kunnen springen.

Dit geld voor mensen, niet voor paarden. Wij zien diepte, doordat wij de beelden van beide ogen combineren tot 1 beeld. Dit doen paarden niet. Dus wat dat betreft heeft een paard met 1 oog geen nadeel ten opzichte van een paard met twee ogen.

Wat ik wel merkte, was dat hij nog weleens de neiging had zijn hoofd te kantelen, zodat hij met zijn andere oog wat meer kon zien. En hij liep rechtsom in een bak met hoge bakrand altijd op de binnenhoefslag, anders zag hij alleen maar bakrand. Pas als er een ruiter op zat die hij volkomen vertrouwde, wou hij normaal lopen. Dan zag je er ook niks aan.

Ik ben er wel voor om een paard wat niet of maar aan 1 kant ziet zoveel mogelijk 1 of eventueel 2 verzorgers te geven. Daar krijgen ze dan toch wat meer vertrouwen in, zodat ze toch wat vaker ontspannen.

Maar verder nooit een probleem, zolang ik het volledig blinde paard maar vertelde waar hij wel en niet kon lopen als ik er op zat. In de groep naar buiten deden we niet, hij ging altijd met een vast ander paard, wat net zo rustig was. en die volgt hij inderdaad gewoon door zijn gehoor.

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:58

Bij ons op stal staat een paard met 1 oog, en die doet alles prima.
In de bak rijden, buiten etc alles gaat goed

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:01

ik rij ook een paardje dat aan 1 oog blind is al bijna heel dr leven.
ze doet het echt prima ze kan alles verder nog.

hier staan wat foto's van dr en het verhaal staat er ook uitgelegd.
viewtopic.php?f=10&t=606431&hilit=

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:31

wat leuk om te lezen dat ookal zijn ze blind (al is het aan 1 oog) dat ze
toch nog in staat zijn om een normaal leven te lijden.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:19

Daar ben ik ook blij om. Goed om te lezen. Helemaal blind en er dan ook nog meer kunnen rijden, super! Zo zie je maar hoe groot het vertrouwen van zo'n dier in z'n baasje kan zijn.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:14

Mijn Friese hengst van 18 is ook blind aan een oog.
Hij is al vanaf z'n 3e of 4e blind.
Hoe dat is gekomen weet ik niet precies, ws door een klap oid.
Ik ken hem vanaf z'n 10e en zolang rijdt ik hem ook al, niks aan de hand.
In het begin liep ie wel met z'n neus tegen mij aan, maar nu vertrouwd ie me zo dat ie dat alleen nog maar doet als het echt heel eng is
We reden L2 dressuur en recreatief aangespannen, nu alleen nog maar recreatief en wat oudemannengym

Bij Oeds is het oog bijna helemaal wit, is bijna altijd vies dus ik moet het wel heel goed in de gaten houden!
Zeker nu met die vliegen!!
Ik heb dan ook altijd een tube oogzalf in m'n poetskoffer evenals een flesje Spa blauw en een zak watten.
Even schoonmaken met spa en dan een zalfje erin.
Ik heb nu ook die druppels van Hippocare, die werken ook wel goed vind ik.
In de wei heeft ie een masker op, maar dat vind ie best wel eng, dus die doe ik alleen op als het echt heel erg is met de beesten anders heeft ie zo'n vliegengordijntje voor z'n ogen

Zo'n 2 jaar geleden is ie begonnen met hoofdschudden.
Allerlei onderzoeken laten doen, medicijnen geprobeerd, niks hielp.
Ook is toendertijd z'n blinde oog nagekeken, maar dat kon het volgens de da niet zijn, hadden ze iig nog nooit meegemaakt.
Het afgelopen halfjaar is het schudden ineens heel sterk verminderd!!
Ik merk sinds de laatste tijd dat als ie schud, z'n oog ook altijd heel smerig is, ondanks dat ik het dagelijks schoonmaak.
Ik vrees dus dat het toch iets met z'n oog te maken heeft.
Ik houdt het dus maar extra in de gaten, maak het meerdere keren per dag schoon met spa water en druppel het 1x daags met Hippocare, als het echt heel erg is doe ik er zalf in.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:10

Mijn pony is ook aan 1 oog blind we weten niet hoe het is gekomen maar ik kan je wel vertellen hoe het was.
We konden nog wel vanallles met haar doen gewoon buitenritten maken en gewoon in de bak rijden
gewoon springen enzo ging oko nog allemaal.
alleen in het begin waren we der achter gekomen toen ze met het rustig rijden in de bak der hoofd stote tegen een schrikdraad dingetej(wat je in het hout draait) dat was nog al raar en toen er naar gekeken en toen bleek dat.
We hebben wel verder gewoon gereden zoals normaal en ze is eraa gewend geraakt
nou staat ze lekker op de wei met pensioen te genieten