Hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 23:32

ik vroeg mij af wat jullie met je paard/pony deden stel dat deze een hoefzweer krijgt? ongveer hoelang laten staan, wanneer in de molen, weer rijden. verder ook wat betreft de verzorging van de voet etc.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:56

Las je paard een hoefzweer heeft moet je hem daarvoor laten behandelen.
Zo heeft laats mijn merrie er een gehad.
Die is toen open gesneden.
Toen moest ik van hem af en toe mijn paard (2 dagen) uit de box halen en stappen op het harde (zodat het vocht eruit gaat.)
Verder moest ik hem 2 x per dag ongeveer 5 minuten laten weken in soda water..
(z'n 3 dagen.)
En verder gewoon kijken hoe het paard zich voeld.
Heeft hij geen pijn kan je weer rijden
Heeft hij wel pijn door gaan met soda en weer hoefsmid bellen..

Noon

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 11:09

Zo heb ik het idd ook ongeveer gedaan. zit er nu na 3 weken weer op en wil wil wel gewoon werken. verder voel ik niet echt een onregelmatigheid maar enorm vele stijfheid haha! maar ze liep eerder al wel gewoon in de molen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:34

Ik zit er na twee of drie dagen weer op, eerste paar dagen in de soda en op stal, daarna gewoon rijden maar gat schoonhouden. Maar de tijdsduur van de rust ligt er helemaal aan waar de zweer heeft gezeten, hoe diep hij was en of het paard beslagen is of niet.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:22

Ik heb mijn paard 4 weken op de wei gehad, omdat de zweer bleef terugkomen. Gewoon lekker op de wei zetten, je paard bepaald dan zelf of en zo ja hoeveel het wilt lopen. Verder iedere dag in de soda weken om de hoef week te maken en te ontsmetten.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 19:58

Toen ik mijn paard kocht had ze in alle bij haar voor benen zwaare hoef zweren.
We hebben ze er zelf uitgesneden(mijn vriend is smid).
Ze waaren onder begonnen en op de kroonranden braken ze door.
Mijn Da gaf me een goede tip.
Ik moest waterstofpirocside (weet niet hoe je het pressies schrijft)halen (gewoon bij het kruitvat) en dat onder er in spuiten en het spul kwam er boven uit.
Het dood alle bacterieen die er zit.
Je kan beter niet je paard in het zand zetten of rijden wandt zand is zeer scherp en gaat rommelen in de hoef!
Ik heb daar ervaring mee!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:04

Mijn pony had een oude zweer in d'r hoef(nooit iets van gemerkt) en de smit heeft toen een gedeelte eruit kunnen snijden en voor de rest heeft ie ruimte gelaten tussen het ijzer en de hoef in zodat er geen druk op kwam te staan. Heb gewoon gereden en goed schoon gehouden.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:39

Mijn verzorgpaard heeft nu in een jaar al ongeveer 6 hoefzweren gehad,
de smid heeft het er steeds uitgesneden, hij kreeg medicijnen ( weet niet precies wat)
En hij moest elke dag in een Emmer lauw water met biotex.
ongeveer 2 weken later ben ik weer begonnen met longeren en weer een paar dagen later weer gaan rijden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:43

Het moet open gesneden worden en dan zou ik het toch zoveel mogelijk schoon proberen te houden. Probeer het voetje meerdere keren per dag in de biotex te zetten zolang er pus uitkomt. Als je het idee hebt dat de ontsteking weg is stoppen met de Biotex. De voet wel goed uitkrabben. Vaak wordt er geadviseerd de hoef in een hoefzak met Biotex te doen. Mijn ervaring hiermee is dat witte benen dan sneller mok krijgen.
Als de hoefzweer weggesneden is lopen ze al vrij snel weer goed, dan kan je er al snel weer op hoor! Succes!

edit: soda of wat de DA dan ook adviseerd kan natuurlijk ook, mijne reageert altijd erg goed op Biotex, vandaar.