Hoe opbouwen na twee weken stappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby10

Hoe opbouwen na twee weken stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 21:47

De stand van de hoeven van mijn paard is door de DA zodanig aangepast dat ik twee weken moest stappen om zijn lichaam aan de nieuwe stand te laten wennen. Hij is bij wijze van spreken van naaldhakken naar gymschoenen gegaan. Nu mag ik vanaf donderdag weer gaan opbouwen. ik dacht zelf aan de eerste week 20-30 minuten draf/galop en de week erna zo'n 45 minuten, natuurlijk met tussendoor genoeg stappen. Hij heeft een goede conditie en ik mocht afgelopen twee weken onder de man of aan de hand onbeperkt stappen.

Lijkt dit een beetje een redelijk schema om weer te beginnen, of loop ik te hard van stapel?

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:26

Mijn haf heeft een paar weken precies hetzelfde ondergaan. Eerste twee dagen hoefde ik alleen met hem te stappen op het harde zodat hij er aan kon wennen. Daarna toch snel weer naar het gewone rijden toe. Hij had zeker de eerste dagen behoorlijke spierpijn naar mijn idee. Nu een week of 4 a 5 verder gaat het echt supergoed met hem en hij is nu toch wel gewend aan zijn nieuwe stand van de hoeven en dus ook benen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:22

Ik zou opbouwen met 5 of 10 minuten draf, niet meteen 20 minuten draf en galop. Zie het als revalidatie van een kreupelheid. Heb je het stappen onder de man of aan de hand gedaan? Ook in stap kun je aan verzameling en lenigheid gaan werken, daar heb je geen draf of galop voor nodig. Ik kan in stap oefeningen doen waar mijn paard ook aardig van vermoeid raakt.

Coby10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 14:41

maykie schreef:
Mijn haf heeft een paar weken precies hetzelfde ondergaan. Eerste twee dagen hoefde ik alleen met hem te stappen op het harde zodat hij er aan kon wennen. Daarna toch snel weer naar het gewone rijden toe. Hij had zeker de eerste dagen behoorlijke spierpijn naar mijn idee. Nu een week of 4 a 5 verder gaat het echt supergoed met hem en hij is nu toch wel gewend aan zijn nieuwe stand van de hoeven en dus ook benen.

'

Ik zag dat jij ook in Bodegraven was geweest. Daar ben ik ook met mijn paard geweest. Welke DA had jij daar? Hoefde jij maar 2 dagen te stappen? Ik heb echt opdracht gekregen om 2 weken te stappen. Raar dat er dan zo'n verschil in zit. Of de stand van de hoeven van mijn paard is echt nog veel meer aangepast dan die van jouw paard. Hij mag ook nog niet los of gekke sprongen en bewegingen maken. Maar wel goed om te horen dat je paard er echt een stuk beter van is geworden! Dat biedt perspectief!

Ik denk dat ik wel ook meteen moet galopperen, omdat mijn paard ook aan zijn rug is behandeld (wel voordat zijn hoeven werden gedaan) en om de rug soepel te houden moet ik juist veel galopperen. Ik heb de afgelopen twee weken voornamelijk onder de man gestapt en af en toe aan de hand om hem ook even lekker te laten grazen etc. We hebben wel lange stukken gestapt, dus niet met een kwartiertje weer terug op stal. Bovendien gaat hij ook nog elke dag in de stapmolen.