Extreem harde/droge hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Extreem harde/droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 21:10

Hoe lossen jullie dit op?
Mijn haf heeft elke zomer in die droge periodes bagger hoeven. Ze brokkelen alle kanten op. Ze is 2 weken geleden bekapt en er zijn nu alweer stukken uit.
Op aanraden van de smid spoel ik de hoeven iedere dag af (en dan met een borstel de kroonrand goed masseren) en dan gaat er een laag "hoefvocht" van de paardendrogist op.
Ben alleen eigenlijk niet helemaal happy met het resultaat.
het is wel wat beter dan als ik niks doe, maar nog niet bevredigend

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:14

En als je haar nou 's per hoef 10 minuten in een emmer water zet? Werkt iig beter dan enkel afspuiten

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:17

Baileys schreef:
En als je haar nou 's per hoef 10 minuten in een emmer water zet? Werkt iig beter dan enkel afspuiten

Ja, zeker als je daarna ong 10 min op het harde stapt. Daarna eventueel invetten om het vocht in de hoef te houden

stroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 06:35

een badje met modder moet ook heel goed zijn voor de hoeven

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:24

Goed insmeren met Laurierzalf. Help bij mijn haf tenminste..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:09

Als ze in de wei staan de waterbak geregeld omkiepen of laten overlopen zodat ze altijd een modderbadje halen als ze wat willen drinken.

Of als je de mogelijkheid hebt de rijbaan goed nat houden dat ze tijdens het werk goed vochtige hoeven krijgen.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:04

Als je genoeg water tot je beschikking hebt zou ik ook voor t modderbadje bij de waterbak gaan, die modder gaan aan de hoeven zitten, het vocht trekt naar de hoeven in en de droge grond valt er weer vanaf, dat is zelfs beter dan afspoelen..
Zorg dat je er niets op smeert wat vettig is, want dan werkt de modder niet meer

Fjordenmaniak

Re: Extreem harde/droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:29

Dat heeft Rian ook, helaas.
Ik zet ze 2 keer per dag 10minuten in een emmertje water (tot de kroonrand). En na het rijden poets ik de hoeven met een harde borstel en water het zand eraf.
Soms smeeer ik het wat bij met manenvet, dat trekt goed in, en sluit de hoef niet af. Hoefvet/olie gebruik ik niet meer, omdat dit meerdere dagen de hoef afsluit.

Ik ga nog kijken of ik iets van een modder bak kan krijgen bij de waterbak, maar dat is lastig, ze hebben een 'koeienpomp'...
Maar ik ga nog vragen of ze een koeienvoetenbad toevallig nog hebben, dan kan ik daar een modderbad in maken...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:43

Je kan misschien eens de hoefbevochtigers van equi-shop proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:41

Ik heb ooit op een stal gestaan waar ze een kleine box vol hadden geschept met rijbaan zand dat helemaal doordrenkt was met water. EEn paard met harde hoefjes ging daar dan per dag een uurtje of 3 in. Werkte super!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:56

Ik hoorde van een mengsel van zonnebloemolie en azijn (50/50) dat schijnt ook erg goed te werken tegen droge brokkelhoeven!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:08

Armaris schreef:
Je kan misschien eens de hoefbevochtigers van equi-shop proberen?

die heb ik besteld, ben benieuwd of ze gaan helpen bij mijn paard Lachen

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:33

SpikyBlue schreef:
Ik hoorde van een mengsel van zonnebloemolie en azijn (50/50) dat schijnt ook erg goed te werken tegen droge brokkelhoeven!

Dat gebruik ik ook altijd in de zomer, de azijn trekt de porieen in de hoef open en de zonnebloemolie trekt in de hoef. Werkt perfect.

Dat van die voeten in een emmer water zetten 10 min per hoef, dat mag je niet te vaak doen daar worden ze te zacht van 1 of 2 keer in de week is voldoende.