spierbevangen ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

spierbevangen ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:45

Mijn haflinger heeft in de sloot gelegen... en naar aanleiding daarvan heeft de VA bloedgeprikt... hier kwam uit dat de spierwaardes in het bloed veel en veel te hoog zijn... dus spierbevangen. waarschijnlijk is het al een tijdje omdat ze al vaak stijf was. heeft iemand hier ervaring mee?? en wat staat me nog te wachten??

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:32

het nadeel is als ze het eenmaal gehad hebben ze er vatbaarder voor zijn, maar als je met een spierverslappers en pijnstillers en een goed opbouw schema in overleg met de da komt het wel weer goed hoor met je paardje, alleen wel regelmatig bewegen, geen dag stilzetten en niet bv een dag op het land en de volgende dag een rit van 3 uur maken! succes

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:40

goede warming down helpt ook, samen met eventueel supplement voor de spieren. Warming down doe je door 5 tot 10 min (afhankelijk van hoe je gedaan hebt) heel langzaam te draven. Dan kunnen de spieren de afvalstoffen veel beter afvoeren dan met alleen stappen. Daarna ga je stappen eventueel afspuiten, etc.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:42

mijn pony i ook spierbevangen geweest door verkeerd voer en ook t veelvoer. let nou op met voeren en heb een betere voerzaak gevonden moet wel wat verder rijden maar wel betere kwaliteitook rutig aan begonenmet opbouwen van rijden. ze i nou nog wel stijfjes maar ze heeft het ook in combi met artrose

Freya_bokt

Re: spierbevangen ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:03

Elke dag een flinke dosis vitamine E bijvoeren wil ook goed helpen om het probleem te voorkomen.
Succes met je paardje verder

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:52

beste ikke ben jij niet in de war met hoefbevangen, want een paard kan van voer niet spier bevangen worden!

idd vitamine e en selenium die combi is goed, maar een flinke dosis klinkt wat vaag... te veel is nooit goed, doseer het goed af..

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:20

Vitamine E nooit overdoseren is schadelijk

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:22

@Shaneen, @Xox: teveel is natuurlijk nooit goed, daar heb je gelijk in, maar mij DA zegt ook dat te weinig helemaal geen effect heeft. Je kijkt best gewoon op de verpakking van het product, daar staat de juiste dosis op.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:18

Te weinig helpt ook niet maar als je teveel viatminen geeft worden die normaal gewoon ongebruikt verwerkt. Alleen vit. E kan schadelijk zijn bij teveel.

_sjors_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:59

In plaats van vitamine E kan je via de DA ook neutradex krijgen. Dit werkt ook erg goed om de afvalstoffen af te voeren.
Ik geef dit nu dagelijks na het rijden nadat mijn paard vorig jaar erg spierbevangen is geweest. De waarden waren zo hoog dat het niet eens in het bloed te meten was. Bij hem is het helaas chronisch geworden omdat ik er te laat achter gekomen ben. Ik geef hem nu dagelijks neutradex (volgens de DA niet schadelijk) en heb de training ook aangepast door lang los te stappen en doe ook de warming down waar Tamary het over heeft. Hij heeft nu bijna geen spierpijn meer.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:31

@shaneen: een paard kan van voer wel degelijk bevangen raken.
Het is niet zo dat een paardvan verkeerde arbeid alleen maar spierbevangen raakt!!
Als de waardes in het bloed dit uitwijzen is er geen discussie mogelijk.
Spierbevangen kan diverse oorzaken hebben.
eestal hoor je echter de veel voorkomende oorzaak van het stilzetten,ineens werken, stil zetten etc.
Dat is echter niet altijd de oorzaak.

We hebben er momenteel eentje staan die niet eens werkt !!! Dit paard is ook ineens licht spierbevangen geraakt, oorzaak onbekend.

EEn tip voor de TS: laat in elk geval bloed prikken voordat je weer wat gaat doen. Pas als de waardes gedaald zijn tot een normaal nivo kuin je aan de gang, anders beschadig je nog meer.

Succes met je paardje!

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 08:08

waarschijnlijk heeft mijn paardje dit dus al heel lang ze liep al zo toen ik haar ging verzorgen (en later kocht) volgens de vorige eigenaar heeft ze altijd al zo gelopen... ik heb er verder geen aandacht aan besteed omdat ik haar puur had voor de recreatie en buiten liep ze als een trein!
ben dus bang dat het chronisch is... vanmiddag komt de VA weer en dan ga ik vragen of dat kan en hoe en wat nu verder...

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:32

ik ben benieuwt naar wat de DA gaat zeggen,
en wat voor adviezen hij je gaat geven
ik heb er zelf geen ervaring mee,
maar ik ben wel erg benieuwt mocht het gebeuren,
dat ik wel een beetje weet hoe er mee om te gaan..

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:39

beste el camino..een paard dat niets doet kan op stal ee uitbarsting hebben gehad of iets dergelijks zelfs vastliggen of wat dan ook kan spierbevangen veroorzaken, niet te veel voer!! absoluut nite! dat je niet altijd weet hoe je paard eraan is gekomen is logisch, je kan er niet 24 uur per dag naar kijken, maar voer kan gewoon echt niet!

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:07

Voer kan wel degelijk.Hier nog wat info
Spierbevangenheid
Wat is spierbevangenheid?
Spierbevangenheid is een stoornis in de spierstofwisseling waardoor een totale verzuring van vooral de rug, lendenen en kruisspier optreedt. Meestal zie je 10 of 15 minuten, nadat het dier in beweging is geweest een reactie. Het is een zeer ernstige aandoening en de juiste behandeling is bepalend voor het herstel. De oorzaken worden nog steeds onderzocht, maar tot nog toe zijn twee hoofdoorzaken bekend van spierbevangenheid: te veel krachtvoer (te veel suikers en zetmeel) in verhouding tot de hoeveelheid beweging of te veel opwinding of spanning (vaak erfelijk bepaald). Paarden die tijdens rustdagen geen aangepast rantsoen krijgen, kunnen de volgende dag spierbevangen raken.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:10

Hierboven beschreven is overigens meer de acute fase je kunt ook een vorm hebben die wat minder heftig is.

anOek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:15

Hooi !

wat vervelend !

mijn vorige verzorgpony is ook spierbevangen geweest,, zei was inderdaad ook vrij vaak stijf ..
zij heeft een hele lange staprust gehad,, met allemaal extra voedingsupplementen etc.
Ik wil je nog even vertellen dat deze pony er super bovenop is gekomen ik heb daarna zelfs nog F10 proefjes met haar gereden en gesprongen en alles !
dus er is nog hoop, ze is zelfs van haar stijfheid afgekomen, het enige dat ik weet is dat Bijou *zo heet de pony* altijd door Annet de Vogel behandeld is.

heel veel succes ermee !
en hopelijk komt alles snel goed Knipoog !

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:47

Mijn paard waarvan altijd is gedacht dat ze hoefbevangen was is ook lichtelijk spierbevangen maar dan niet door teveel voer en te weinig beweging maar door gevoeligheid voor zetmee, fructanen en dergelijke. Ik voer nu het programma voor hoefbevangen paarden van Dodson en Horell en dat gaat heel goed.