ijzers op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_kellyann_x

ijzers op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:11

hallo, is ijzers op de wei goed?mijn vp staat nl. op de wei ik rijd haar nu niet meer dus eigenlijk heeft ze haar ijzers niet meer nodig maar ze heeft ze nog wel ze staat 24/7 buiten kan dat kwaat?(ze zitten een heel klein beedje los)

x_kellyann_x

Re: ijzers op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:02

weet niemand hier iets over??

Rosa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:03

Je kan het beste dan gewoon de smid bellen en dan kan hij die ijzers er voor jou even afhalen.

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:06

het is mijn vp...ik zou de smid wel willen bellen maar ik denk niet dat de eigenaar er mee eens is.(ik heb het nl. al gezegt maar hij zegt dat hij ze er zelf af haalt maar waneer dat gebeurt is de vraag??)
maak kan het kwaad dat de ijzers los zitten?

meggiemeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:09

het ligt er helemaal aan hoe los een ijzer komt te zitten.
zit het een heel klein beetje los dan kan het geen kwaad. een ijzer moet niet gaan klapperen of er een duidelijke ruimte tussen komen, dan kan er namelijk ook van alles tussen komen en dat kan wel problemen gaan geven, zit een ijzer zover los dat het paard deze er dan makkelijk af kan tikken is ook niet zo fijn voor de voeten.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:11

Tja, die ijzers moeten er toch een keer af en je kan niet gewoon wachten tot ze eraf vallen ofzo. Die pony moet toch ook gewoon bekapt worden?

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:15

ja!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:23

Als ze wat los zitten kunnen ze door de modder en door spelen helemaal los raken en dan ook weer vast gestampt worden met bv de lip ergens in de hoef. Dit heeft mijn paard vorig jaar namelijk gehad en hij was er flink kreupel door, dus nu komt mijn smid veel eerder dat hij niet met losse ijzers kan staan. Zonder ijzers kan namelijk niet wat hij heeft erg gevoelige zolen en brokkelhoeven.

pluklief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:26

bij mijn verzorgpaard gaat het prima met ijzers op de wei waarom niet?

Rosa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:29

pluklief schreef:
bij mijn verzorgpaard gaat het prima met ijzers op de wei waarom niet?

Volgens mij wil dit meisje haar vzpony op de wei laten staan tot de ijzers er vanzelf af gaan. Zoiets.

Linda_naomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:42

Zo te horen heb jij het niet voor het zeggen wat er met je vp gebeurd. Zo gauw de ijzers los gaan zitten bel ik zelf altijd de smid, maar als er verder niks met je vp gebeurd veel over harde bodem lopen zoals de straat of voor de wedstrijden anders zou ik ze eraf laten hallen de pony netjes laten bekappen en klaar. Bekappen kost niet zoveel meestal ben je met 20 eurotjes al klaar. Als je het niet meer langer kan aanzien en het beste wilt voor je vp dan betaal jij toch een keer de smid. Het belang van de pony gaat voor!! Maar overleg het met de eigenaar, het is en het blijft zijn pony.

stroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 06:34

ik zou de smid ze eraf laten halen want als het paard ze erzelf aftrapt heb je volgens mij ook nog kans op schuuren en brokkelen

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 14:51

het lijkt nu net alsof ikn iks om mijn vp geef!!
ik bied het ook aan om te betalen maar hun nemen het niet aan.
maar ja sluit dit topic maar ik weet al dat dit dus niet echt goed is voor mijn verzorgpaard.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:52

Zou ze eraf halen.. Ik weet de gevolgen van ijzers, Mijn paard is daardoor bijna verdronken/onderkoelt. Dus; Als je ze niet nodig hebt. Haal ze er lekker af

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:49

Karoliefje_ schreef:
Zou ze eraf halen.. Ik weet de gevolgen van ijzers, Mijn paard is daardoor bijna verdronken/onderkoelt. Dus; Als je ze niet nodig hebt. Haal ze er lekker af

Ja?

Is het mogelijk of je hier wat meer over kan vertellen?Desnoods per pb
Ben benieuwd hoe ijzers de oorzaak van zoiets kunnen zijn

minishet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:23

Ik zou ze er af halen zeker als je ze niet nodig hebt. Wel in het begin in de gaten houden en goed verzorgen zodat ze er geen problemen mee gaat krijgen.

CarolineXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:55

In de wei heb je geen hoefijzers nodig...en als ze tog al los zitten kun je ze er net zo goed afhalen. Het is bovendien ook gevaarlijk als de wei nat is (bijv. als het geregend heeft), dan glijd je paard veel sneller uit met hoefijzers.