harde bulten 'open geknapt' ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ktink

harde bulten 'open geknapt' ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:36

hee!

Mijn fjord heeft de laatste tijd wel vaker van die gekke bultjes op haar rug zitten. Ze lijkt er geen last van te hebben als je er op drukt of met haar rjid.
Het gekke is dat ik alleen maar bultjes kan vinden aan haar linkerkant, en ook alleen maar op haar rug en buik.
De grootte van de bulten verschilt ook, van een soort van groot uitgevallen muggebult tot 2 cm groote bulten.
Na een tijdje komt er een korstje op de bultjes en vallen die eraf.
Nu had ze een hele grote bult (het leken er 2 naast elkaar) en die is nu ook open, en er kwam dit keer ook bloed uit.
Er komt alleen maar wat bloed uit, dus geen pus o.i.d.
Dat is wat ik gister heb gezien, ik heb er wat betadinezalf opgesmeerd.
Vandaag heb ik het nog niet weer gezien.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?

Groetjes mij

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 13:18

ze heeft trouwens wel zomereczeeëm, maar dat moet er toch niets mee te maken kunnen hebben? of wel?

sjorsie

Re: harde bulten 'open geknapt' ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:20

klinkt als eiwit bultjes,

als ik jou was zou ik toch even de DA bellen voor advies.

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 13:20

oke, bedankt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:23

Ik heb zoiets ooit eens gezien bij een NF pony waar ik op stal stond. Die pony had bultjes over heel haar lichaam maar vooral op haar rug. Sommige knapten open en dan kwam er pus of bloed uit. Dit was een bacteriële infectie. De pony werd dagelijks helemaal gewassen met betadine en kreeg antibiotica.

Ik zeg natuurlijk niet dat jou paard hetzelfde heeft. (zou sterk zijn zo over de compu ) Maar misschien kan je er toch eens een DA naar laten kijken. Als die dan zegt dat het 'maar' insectenbeten ofzo zijn, des te beter. Maar dan ben je wel zeker dat het niets ernstiger is.

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 13:25

noujah, wat ik zo appart vind is dat het maar aan 1 kant zit, trouwens het paardje waarbij ze staat heeft er geen last van..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:30

Bij de pony waar ik het over heb, was het ook op één plek begonnen enzo verder over het lichaam verspreid. En ze was ook de enige op stal die het had.
Als je niet weet wat het is, zou ik toch echt advies vragen aan een DA.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:33

geloof niet dat het eiwitbulten zijn. die knappen nl niet open.
kan idd van een insect zijn, of wel degelijk een allergische reactie op iets.

rolt ze misschien vaak op links?

de fjord van mijn schoonmoeder had een tijdje geleden ook allemaal bultjes, de 1 groter dan de ander. kwamen ook korstjes op en hij had er jeuk aan. ze zaten op zijn kont, buik en rug en zijn benen en dat allemaal alleen op links, zijn rolkant.

volgens de dierenarts was dat een allergische reactie op iets, ze moest hem wassen metbetadine shampoo en uiteindelijk na dat een paar dagen elke dag te doen waren de bultjes weg.

maar vraag het de dierenarts ff...

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:49

ktink schreef:
noujah, wat ik zo appart vind is dat het maar aan 1 kant zit, trouwens het paardje waarbij ze staat heeft er geen last van..

Misschien ligt ze altijd op 1 kant te slapen?

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 18:51

De DA ff gebeld,, het zou niets zijn om me zorgen over te maken, waarschijnlijk reactie op dazen o.i.d.

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 18:51

het zat gister ook op de ander kant

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 18:52

Als ze ligt, ligt ze wel altijd op links

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:54

mijn pony heeft t voor t eerst in 21 jaar! alleen de linkerkant en i.d knapt af en toe een bultje open, heb al diverse malen imaverol gebruikt maar werkt niet en onze ruin heeft t trouwens ook maar daar lijkt t echt op insectenbeten, hij heeft t alleen op de witte vlekken! eiwit bultjes horen volgens mij niet open te knappen maar wat dit nu is...................

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:57

klinkt als het zelfde als mn zusje haar paard ook had laatst, ik link haar dit topic wel ff door, misschien dat ze je verder kan helpen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:43

Weet jouw DA zo door de telefoon wat voor bultjes het zijn???

dan ging ik geloof ik meteen naar een ander....

Ik weet eerlijk gezegd niet wat het is, maar wat ik van jou begreep is dat je DA telefonisch vastgesteld had dat het niks was. Dit vind ik errug vreemd, want er zijn zo ontzetten veel huidaandeningen, en als ze openknappen en er bloed uitkomt vind ik het raar worden.... maar goed, dat ben ik.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:58

Citaat:
klinkt als het zelfde als mn zusje haar paard ook had laatst, ik link haar dit topic wel ff door, misschien dat ze je verder kan helpen

pablo had idd ook veel bultjes aan 1 kant, ook links..(rechts ook wel, maar minder)
maar dat kwam door het zadel, en is nu door een goed passend zadel verholpen...
maar ben jouw paard zat het ook bij de buik??

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:23

ik ben met bultjes altijd heel voorzichtig.
ik bel altijd meteen een DA voor een afspraak te maken,
een bult kan je zo niet omschrijven en een DA kan dus ook niet
via de telefoon vertellen wat het is.

Viera heeft ook bultjes onder haar staartbeen (boven de anus zeg maar).
ik had de DA gebelt en die had het onderzocht,
het bleken melonomen te zijn.
terwijl hij eerst aan kiestes zat te denken,
dus zelf als ze het zien en voelen,
kunnen ze het nog niet met zekerheid zeggen wat het is.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:31

..als je het niet vertrouwd moet je altijd de DA bellen...ik heb het vorig jaar gehad bij een paard..twee bulten op zn nek en ook wat jij beschrijft..bult werd groter..korts erop en spatte open, eerst kwam er bij mij bloed uit...maar na en beetje bewegen(bult was ook knoerthard)...kwamen er harde stukken pus uit...toen heb ik een klein spuitje(zonder naalt )...gevuld met betadine oplossingen en steeds in de wond gespoten zodat het pus wat zachter werd en ik het goed kon schoonmaken(was echt de stukjes eruit plukken, heel vies)...da is volgens mij wel geweest voor een antibiotica kuurtje..maar durf ik niet zeker te zeggen.....maar zoiets kan dus ook ontstaan doordat paarden spelen met elkaar en viezigheid in de wondjes meenemen...

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:34

Zit het alleen op de plek waar het zadel overheen ligt? Dan kunnen het ook ontstoken haarzakjes zijn, wat voor kan komen bij een slecht passend zadel.

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:02

mijn pony heeft bultjes waar juist geen zadel ligt......meer richting flanken, achter het sjabrak. zoals ik al schreef had ze nooit bultjes.....toen in 2002 mijn nieuwe paard kwam had deze na een paarr weken allemaal bultjes met korstjes en goor geel pus, dit bleek rainrot te zijn: door veel regen 'lost' vetlaag op en krijgen bacterieen een kans en wordt het een soort infectie/ schimmel. het is op zich wel overdraagbaar. na een regendeken was het zo weg. Toen kwam in 2005 wederom weer een nieuw paard en ook hij had rainrot (zal met andere leefomstandigheden te maken hebben).
maar de bultjes vd pony zijn echt anders, meer van die plekken die je zelf hebt na een muggebeet en dan teveel jeuken.........