Maandagziekte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 10:01

Ik ben bij een paard wezen kijken en ik was/ben zeer geintresseerd.
Maar het paard heeft eens maandagziekte gehad.
Nu wil ik met dat paard de springsport in heb je dan niet een verhoogd risico op nog een keer maandagziekte?
En is het wel verstandig om zo'n paard te kopen?
Ik weet niet of er kans is en hoeveel kans er is dat het terugkomt bij een paard wat het al eens heeft gehad.
Wie kan mij hier wat over vertellen?

moonsparkle

Re: Maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 10:40

niemand?

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:26

Ik ben geen expert, maar heb wel eens gehoord dat sommige paarden een afwijkend metabolisme van hun spiercellen hebben en dus meer kans op maandagziekte. als dat het geval is zou ik hem niet kopen.

Anderzijds zegt mijn DA dat je elk paard de maandagziekte kunt doen rijden door ze bij heel koud weer plots onder de deken vandaan te halen en keihard te gaan werken.
Vraag het eens aan de DA, als je de sport in wil zal je hem toch laten keuren denk ik zo...
Veel geluk met je aankoop!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:44

ieder paard kan het krijgen, maar de 1 is er gevoeliger voor dan de ander.

is er ook gezegd waardoor het kwam?

ik heb met willem in februari een wedstrijd gehad en we moesten in de sneeuw terug. omdat we niet konder draven moesten we het al stappend doen, dus we waren een uur onder weg. de volgende dag na het longeren wilde ik hem uit de paddock halen en hij kon haast niet meer lopen.

hij heeft toen een flinke kou gevat en een paar dagen met koorts en flinke spierpijn gestaan. hij kon zijn stal niet eens uit, niet liggen niet draaien in de stal.

willem is geen paard wat er gevoelig voor is, enige waar ik nu op let is dat ik dit soort situaties niet meer creer.

maar dit betekend dus niet dat hij er gevoelig voor is, dus ik zou als ik jou was even die info achter halen en je dierenarts om raad vragen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:15

We laten het paard ront. en klinisch keuren. We hebben ook met de dierenarts overlegd (over hoelang ze maandagziekte had en hoe 't kwam) en de dierenarts zei dat er maar een hele kleine kans was dat het terug zou komen.*gelukkig*

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:19

Nou, dat lijkt me goed bericht!
Volgens mij kan je het goed voorkomen, door goed op te letten met voeren op rustdagen en met koud weer goed de tijd nemen voor het losstappen.
succes!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:25

Maandagziekte kun je niet vinden met keuren.... het is in elk geval goed dat de eigenaar het verteld heeft aan je.

Paarden die het eenmaal gehad hebben zijn er gevoeliger voor.
Voorkomen kun je het door het paard niet onnodig stil te zetten en als hij wel stil moet staan om een of andere reden heel rustig weer opbouwen daarna.
Dat doe ik zelfs als ik mijn paard een dagje vrij heb gegeven...
En na intensief rijden ( endurance) de dag erna licht werk geven en daarna pas een eertje vrij geven.
Goed losstappen en uitstappen.

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:57

misschien een stomme vraag maar wat is maandagziekte eigenlijk precies?
en wat zijn de simptonen ervan?

mickydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:13

Maandagziekte is een hele ernstige vorming van spierverzuring, welke veroorzaakt wordt, door een te abrupte overgang van hard werk, naar volledige rust, en weer terug naar hard werk.
Vooral wanneer het paard tijdens de rustdag net zoveel (kracht)voer krijgt, als wanneer hij zou werken.

Doordat het paard een tijd (1 dag kan al genoeg zijn) heeft stilgestaan, met een gelijke hoeveelheid krachtvoer, wordt er een hoge dosis 'energie' in de spiercellen opgeslagen. Wanneer het dier weer aan het werk gezet wordt, wordt de opgeslagen energie verbruikt. Hiervoor wordt weinig zuurstof gebruikt, waardoor melkzuur ontstaat. Wanneer de opgeslagen energie op is, blijft er slechts melkzuur over. Dat melkzuur moet eerst worden afgevoerd, alvorens er weer energie-moleculen aangemaakt kunnen worden. Hierdoor is er tijdelijk helemaal geen energie meer in de spieren, waardoor de spieren niet meer kunnen functioneren, en het paard als het ware verstijft.

Door de melkzuur gaat het inderdaad gepaard met spierpijn, maar dan moet je meer denken aan spierkramp (zoals voetballers wel eens hebben, na twee keer drie kwartier achter een balletje aangerend te hebben).

Eerst moet de doorbloeding gestimuleerd worden, zodat het melkzuur afgevoerd en verwerkt kan worden, en daarna pas mag/kan het paard weer 'bewegen'.

Te voorkomen door een paard op rust minder krachtvoer te geven, dan wanneer hij werkt.

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:16

bedankt voor de uitleg

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:35

kathinka schreef:
We laten het paard ront. en klinisch keuren. We hebben ook met de dierenarts overlegd (over hoelang ze maandagziekte had en hoe 't kwam) en de dierenarts zei dat er maar een hele kleine kans was dat het terug zou komen.*gelukkig*

Is dat "jullie" DA of "hun" DA? Vraag het je eigen DA.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:07

Het was mijn eigen DA hoor hun DA zou zoveel kenne zeggen maar of t dan waar is...

ConAmoreX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:19

Ik heb een paard gehad die ook wel eens maandagziekte heeft gehad, ze bleef er erg gevoelig voor.
Haar voedingsschema werd aangepast aan het rijden.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:45

vaak blijven ze er idd gevoelig voor.
je zou een spier supplement bij kunnen voeren. Maar de kans dat het terug komt is idd aanwezig!

Idd zou je met voeren en aangepast trainen *goed voorbereiden op zware wedstrijden, en niet ineens stil zetten* een heel eind kunnen komen.