Paard buiten adem --> Duurt lang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gjilke

Paard buiten adem --> Duurt lang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 09:28

Mijn vierjarige fries is na het rijden buiten adem. Opzich niets vreemds aan als je bedenkt dat hij nog niet zo veel conditie heeft, drie kwartier veel gedraafd heeft, en het zo warm is.

Het punt is dat hij heel langzaam weer op adem komt. Duurt zon 10-15 min. En in die tijd staat hij echt zon beetje te pompen, open neusgaten en flanken op en neer. Vreemde hieraan is dat zijn hartslag wel vrij snel weer normaal is...

Wie herkend dit? En is het ernstig?

Joltsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:30

ik weet niet of het ernstig is... maar met dit warme weer is het wel extra natuurlijk.. ik zou gewoon heel goed uitstappen..

ik ga meestal een stukje buiten uitstappen

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 09:40

Hij had er in de winter ook geen last van (of iig niet zo erg dat het opvalt)

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:35

poeh, da's wel lang! normaal moet het met 2 of 3 minuten weer normaal zijn. jouw paard doet er dus veel te lang over.
dat kan liggen aan een matige/slechte conditie (evt. i.c.m. warme weer, waar zwarte paarden gewoon meer last van hebben dan anders gekleurde).
het zou natuurlijk ook een longprobleem kunnen zijn. toch de va eens vragen misschien??
mijn paard heeft lichte cornage en littekenweefsel van een oude longontsteking. komt ook wat moeilijker op adem (en je hoort 'm snel tijdens arbeid), maar ik weet dus hoe dat komt. in de kliniek in Lienden hebben ze 'm vd zomder helemaal onderzocht, en toen kwam dit er dus uit. kan wel gewoon licht werk met 'm doen, maar zware sport is over en uit (geeft niks voor mij, hij mag bij mij oud worden zo!).

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 13:47

Weetje ik ben altijd zo overbezorgd, en om nou de veearts weer voor niks te laten komen...

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:08

Gjilke schreef:
Weetje ik ben altijd zo overbezorgd, en om nou de veearts weer voor niks te laten komen...

Beter een keertje te veel laten komen dan een keertje te weinig

Een tinker van een vriendin heeft dit probleem ook. Als ik ermee rijdt als zij met vakantie is, moet ik altijd eindeloos lang uitstappen.
Dat paard zweet nog minstens een uur na en heeft ook minstens een kwartier nodig voor ze stopt met pompen. (en dit terwijl ik er dan amper een 20 tal minuutjes rustig meegereden heb) Paardje wordt nochtans door haar dagelijks gereden, dus aan de conditie kan het niet liggen. (Bij haar heeft haar paard dit ook hoor)
Dit paard is ook heel snel spierbevangen. Ik heb de indruk dat ze constant op het randje balanceerd tussen spierbevangen en gezond.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:11

doet hij dit ook in de winter?
en als hij op rust staat?
ademt hij is 2x? dus buik en flanken?
komt zijn ademhaling vanuit zijn flanken?
spant hij zijn buik overmatig aan bij het ademhalen?
houdt hij zijn adem vast?
heeft je paard een allergie of heeft hij droes gehad?

als deze vragen allemaal positief zijn, zou ik toch over dampigheid na gaan denken.....

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:11

De mijne zweet niet heel extreem, of hij erg na zweet weet ik niet, omdat ik hem met dit weer na het rijden afspoel met lauw water.

Vanavond heb ik les, en zal mijn instructrice eens vragen wat die er van zegt. Die heeft zowieso ook iets meer ervaring met paarden dan ik.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:13

Liezel1 schreef:
doet hij dit ook in de winter?
en als hij op rust staat?
ademt hij is 2x? dus buik en flanken?
komt zijn ademhaling vanuit zijn flanken?
spant hij zijn buik overmatig aan bij het ademhalen?
houdt hij zijn adem vast?
heeft je paard een allergie of heeft hij droes gehad?

als deze vragen allemaal positief zijn, zou ik toch over dampigheid na gaan denken.....

Nee
Als het heel warm is wel, maar dan doet Zeno (=mijn andere paard) het ook. Gewoon in een koele stal en in de avonduren heeft hij er geen last van.
Euh.. Hoe zie ik dat?
Ja
Nee
Nee
Nee
Laatst bijgewerkt door Gjilke op 19-06-06 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:13

Hmmm. Mijne heeft het door alle drukte in de zomer bij errug warm weer ook soms. Koelen met koud water op hoofd en hals is het enige dat werkt. Is de ademhaling gelijk weer normaal. Kwestie van oververhitting... Misschien iets om te proberen?

Zou trouwens ook niet zo heel lang draven (en rijden) met deze bizarre temperaturen, juist veel stapwerk doen als je toch gaat rijden...

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:16

Ik rij lekker in de avonduurtjes, want heb zelf ook een hekel aan de warmte. Hij kan overdag ook gewoon in de stal komen, daar is het lekker koel, maar dat doettie niet.

Dat hij het met dit weer in de hitte op rust doet, zit ik ook niet zo heel erg over in..

Mss morgen toch de dokter maar even langs laten komen...

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:20

Gjilke schreef:
Ik rij lekker in de avonduurtjes, want heb zelf ook een hekel aan de warmte. Hij kan overdag ook gewoon in de stal komen, daar is het lekker koel, maar dat doettie niet.

Dat hij het met dit weer in de hitte op rust doet, zit ik ook niet zo heel erg over in..

Mss morgen toch de dokter maar even langs laten komen...

goed idee!
sterkte, hoop dat het iets onbenulligs is.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:02

Weetje wat het ook is? Ik ben zo bang dat t iets ergs is. En als je m dan niet laat komen weet je dat ook niet.... En wat niet weet...

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:03

Gjilke schreef:
Weetje wat het ook is? Ik ben zo bang dat t iets ergs is. En als je m dan niet laat komen weet je dat ook niet.... En wat niet weet...

....kan je paard laten lijden en kapot maken!

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:23

He gjilke

ik weet het ook niet
maar vond het wel lollig dat ik een topic van jou tegenkwam hhi

groetjes Hanneke

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:46

Gjilke schreef:

ik snap je wel, maar het is wel een beetje struisvogelpolitiek he? misschein ten koste van je paard... kan nooit je bedoeling zijn; je hebt duidelijk 't beste met 'm voor (anders open je geen topic over hulp m.b.t. z'n klacht).
dus kiezen op elkaar, niet denken dat je zeurt, en gewoon de d.a. bellen! even flink zijn
sterkte!

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:59

En ik heb ook nog eens belfobie . Oke, ik ga morgen bellen.

Hij staat nu btw in de wei, en heeft nergens last van. Echt alleen bij inspanning dus.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:23

je kunt ook langsgaan en bij de assistente een afspraak maken?
dan omzeil je het bellen...
succes hoor!

sophie

Re: Paard buiten adem --> Duurt lang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:36

Mijn paard heeft ook zoiets gehad, maar dan in aan het eind van de zomer. Heb toen de DA laten komen en hij heeft bloed geprikt en laten onderzoeken. De uitslag was dat ze een virus had, maar dat was met 2 weken medicijnen al helemaal opgelost.
Ik zou dus toch even bloed laten prikken als ik jou was, dan heb je ten minste meer zekerheid.

NesyD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:44

Kan ook nog vocht op het hart zijn. Mijn merrie was ook kortademig en hoestte er ook nog bij na onderzocht te zijn bleek ze vocht op haar hart te hebben.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 21:17

Het is niet heel vreemd voor een fries paard. Friezen hebben nl geen groot uithoudingsvermogen. Als daar dan deze hitte en een niet zo denderende conditie bij komen, kan het lang duren.
Ik moet gewoon lang uitstappen als het warm is (minimaal 15 min) om spierbevangenheid te voorkomen.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:23

Sinds de temperatuur ineens zo warm was heeft mijn paard er ook last van. Hij heeft bronchitus gehad, en dit blijft toch een zwak punt.
Maar als ik naar de andere paarden op stal kijk, ademen ze allemaal wel zwaarder. Ook als ze rustig op stal staan. Doordat mijn paard dus al ademhalingsproblemen heeft gehad, duurt het ook langer voor hij weer op adem is.

Rustig uitstappen is denk ik het best.

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:26

Ja, Daantje1981, heel herkenbaar. Mijn eerste paard moest afgemaakt worden vanwege zware bronchitis. Hij had het in een erge vorm. Naast dat hij enorm zwaar ademde kwam er ook nog een lading snot uit z'n neus en waren zijn longen heel heel slecht geworden. Erg zielig....
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 21-06-06 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:27

als je de DA laat komen, ben je van al het gedoe af.. dan weet je wat er aan dde hand is en wat je eraan moet doen.

Mijnviera

Re: Paard buiten adem --> Duurt lang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:29

ik vind dat je een DA beter 10 keer voor nix kan laten komen als 1
keer te laat.
en wat is dan voor nix?
je vertrouwt zijn ademhaling niet helemaal,
dan vind ik dan niet echt voor nix om een DA te laten komen.

je ken heb in ieder geval even bellen en vragen of hij zo weet wat het
kan zijn en of je er zelf wat aan kan doen.
dan zal hij zelf wel aangeven of het nodig is om langs te komen,
of dat hij het ook telefonisch afkan.