bult bij keel, wie weet wat het kan zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

bult bij keel, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 09:15

Hallo,

afgelopen vrijdag ontdekte ik bij mijn 29 jarige pony een bult bij z'n keel. Hij zit net achter zijn hoofd bij zijn keel, linksonder. De bult is zo groot als een pingpong balletje en als je 'm aanraakt schiet de bult meteen weg de keelholte in. Hij ligt dus vrij los. Met veel moeite kun je 'm terugvinden en vastpakken. Omdat het nog zo moeilijk is om 'm vast te pakken willen we nog even wachten met het maken van een kweek.
Onze andere pony van een jaar of 26 heeft op dezelfde plek ook een grote bult zitten. Daar is twee jaar geleden een kweek van gemaakt en toen bleek het zijn schildklier te zijn, een vrij zeldzame en onschadelijke aandoening bij paarden. Het lijkt me sterkt dat onze 29 jarige precies hetzelfde heeft.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:19

een abces?
of een ontstoken lymfeklier?
bij een abces komt er na een tijd (volgens mij) een gangetje naar buiten waardoor pus naar buiten komt.
kat van ons heeft het jaren gehad, dan weer een ei, dan weer dun.

Milly_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:20

een tumor? Heb ook een pony gekent die dat had, maar was helemaal niet kwaadaardig

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 09:23

@ loveblacky: zit een abces of een ontstoken lymfeklier ook los?
@ nashke: volgens mij zitten kwaadaardige tumoren meestal vast, maar ik weet niet hoe dat met goedaardige tumoren zit. Wel is deze bult volgens mij vrij hard gegroeid.

MissyTara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:25

Een abces moet je laten draineren door de veearts, ze gaan meestal niet vanzelf open. Een abces kan uiteindelijk tot een ernstige bloedvergistiging leiden, dus ik zou er toch maar een veearts naar laten kijken, het is bovendien behoorlijk pijnlijk.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 09:30

Bedankt voor jullie reacties. Maar kan een abces los zitten? Deze bult ligt los in de keel.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:36

weet ik verder niet, ik denk dat je het best een veearts kan bellen, telefonisch advies en info kost niks en dan heb je meer zekerheid..
mijn vriend zegt dat een abces wel los kan zitten (kent het van de koeien)

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 09:42

Ik ben ook van plan de dierenarts te bellen. Maar ik denk dat het nog niet zoveel zin heeft als hij langskomt, omdat je niet zoveel met die bult kan omdat die steeds de keelholte in schiet en je 'm nauwelijks vast kan pakken. En de dierenarts helemaal niet. Hij is ondertussen erg bang voor de dierenarts geworden en is dan heel gespannen. Dan krijg je die bult helemaal niet te pakken.
Helaas hebben oude paardjes altijd wel weer iets om je zorgen over te maken...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:48

lukt het misschien om er een foto van te maken ?

MissyTara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:48

Ik zou toch een veearts laten komen, je bent er zelf ook niet gerust op en wat het ook is, een bult is vrijwel nooit goed. Zowel een abces als een tumor kan je niet te lang laten zitten...

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 09:52

@ mist: ja balen, ik ben mijn fototoestel vergeten (de pony's staan bij mijn vader waar ik nu ben). Maar de bult valt niet heel erg op, je ziet ietwat verdikking bij zijn keel. Hij zit meer in z'n keelholte dan erbuiten.
@ missytara: ik ga straks nog even kijken hoe de bult er nu aantoe is. Daarna bel ik de dierenarts even.

Bedankt dat jullie zo meedenken.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:58

Goedaardige tumoren zitten los. En kunnen meestal gewoon blijven zitten. Vooral aangezien de leeftijd. Een kwaadaardige tumor is het waarschijnlijk niet want die zitten vast. Maar het kan natuurlijk wel een goedaardige zijn met wat kwaadaardig weefsel erin...
Ook een opgezwolle klier kan het zijn. Is je paardje onlangs ziek geweest? Opgezwolle klieren kunnen geen kwaad, dat heeft iedereen wel eens als die ziek is geweest.
Als het een abces is moet deze door de dierenarts wel even behandeld worden, als het abces naar binnen openspringt ontstaat er bloedvergiftiging wat dodelijk kan aflopen als het even tegenzit. Een abces is meestal ook erg gevoelog dus daar zal je paardje wel op reageren als je eraan zit.
bel de DA even sterkte.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 10:03

@ blueberry: Dat dacht ik al, dat kwaadaardige tumoren vast zitten.
Hij is niet ziek geweest, heeft wel altijd kleine kwaaltjes (ontstoken oog van vliegen, mok, etc.). Hij heeft wel vaker een opgezette lymfeklier gehad. De pony vindt het niet zo prettig als je in zijn keel zit te 'graaien' om de bult te vinden, maar ik heb niet de indruk dat de bult pijn doet. Hij reageert niet echt als je 'm aanraakt.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:09

ik heb je gepb't

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 11:49

Ik heb net nog even gekeken en kan de bult nu niet vinden. Waarschijnlijk is die weer naar binnen geschoten. Ik kijk straks weer even, misschien is die dan gezakt. Vind het lastig op de dierenarts te laten komen als ik zelf niks kan vinden, dus ik bel zodra ik de bult weer gevonden heb.
Vrijdag heb ik 'm voor het laatst gezien, zaterdag en zondag ben ik niet bij mijn pony geweest.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:16

Nog even een update: een ontstoken lymfeklier kan het volgens mijn vader niet zijn (hij is arts) die zou vast zitten.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:02

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:12

Bedankt loveblacky! Ik kan het zo snel niet vinden. Ik kijk vanavond nog even. Ik ga nu nog even naar de pony's en dan met de bus naar huis. Mijn vader heeft wel vaak ideeen, maar het probleem is dat ik het idee heb dat hij mij vaak gerust wil stellen en dat ik daardoor het idee krijg dat hij het niet helemaal serieus neemt (of zich niet daarover uit tegen mij). Onder het mom van 'het is niets ernstigs' of 'hij is al oud, dan krijgen dieren en mensen altijd wat'. Ik heb het er wel al met hem over gehad. Meestal zijn er meerdere mogelijkheden wat het kan zijn. Maar zeker ben je natuurlijk pas als er een monster van genomen is en het onderzocht is in een lab.

tirana_nr1

Re: bult bij keel, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:13

Kan het geen droes zijn ?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:19

Klinkt als wat mijn paard heeft gehad, een goedaardig gezwel aan de bijschildklier. Ik heb hier bij mijn paard lang mee gedokterd omdat niemand wist wat ze moetsn doen. Hij was uiteindelijk zon groot als een sinaasappel.
In Someren hebben ze heb verwijderd omdat hij in de weg kan gaan zitten, vooral zo groots als bij mijn paard, en omdat hij steeds meer vastgroeid. Er lopen daar veel aders en zo dus hoe vaster hoe risicovoller. In Someren hebben ze dus ervaring met het weghalen ervan maar dat hebben ze niet bij alle klinieken. Er in gaan "porren" is uit den boze.
je kunt schijnbaar goed-en kwaadaardige op een eerste gevoel een beetje onderscheiden door glad (goedaardig) en bobbelig (kwaadaardig).
Ik zou een DA laten kijken en die vragen of hij zekerheid heeft.. anders als je kunt een bezoekje brengen aan de kliniek in Someren.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:20

sorry voor de typefouten

Noesie

Re: bult bij keel, wie weet wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:22

tirana_nr1 schreef:
Kan het geen droes zijn ?

Dat was inderdaad ook het eerste waar in aan dacht!
Ik zou zijn temperatuur even meten om te kijken of er ook verhoging bij zit.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:46

Ik had de bus gemist, dus kon nog even bij dit topic kijken. Ik moet er nu vandoor, ik reageer later. Weet niet of vanavond gaat lukken, want ik heb een vergadering.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:02

Droes is het niet. Mijn pony komt behalve met zijn eeuwige paardenvriendje nooit in contact met anderen paarden. Ook niet via mij of iemand anders. En de besmetting van droes komt door onderling contact van paarden of door mensen die pus (of snot) van zieke dieren op hun handen of kleding hebben.
'Bij infectie zal een paard ziek worden met hoge koorts. Door ontsteking van de keel is slikken moeilijk, eten en/of buigen van de hals is pijnlijk' dit is ook niet het geval. Hij is niet ziek en heeft er geen last van. Bovendien heeft hij geen ontstoken lymfeknopen. Kortom, bedankt voor het meedenken, maar het is geen droes.

Ik heb gisteren nog gevoeld. De bult was niet zichtbaar. Als ik op de goede plek op de hals(spier) duw, komt de bult weer tevoorschijn, maar 'floept' ook meteen weer weg. Hij lijkt echt helemaal los te liggen. Verder is de bult glad, niet onregelmatig. Gezien de ervaringen van mijn pony met de dierenarts wil ik hem er nog niet bijhalen. Ook omdat de bult moeilijk te vinden is en het niet mogelijk zal zijn er een monster van te nemen en mijn pony heeft er geen last van. Mijn vaders advies is om het nu te laten zitten. Omdat de bult los zit, kan die (nu nog) niets beknellen. Ik houd het wel heel goed in de gaten.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:46

Een lichte ontsteking van de lymfeklier ?