pony zweet bijna nooit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

pony zweet bijna nooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:12

Mijn pony is moeilijk in het zweet te rijden en hijgt ook nooit (buik snel op en neer ) terwijl ze toch best aan het werk wordt gezet. Van de week de dierenarts op bezoek gehad omdat ze binnen een week heel hard werd. Dierenarts zegt dat ze tegen hoefbevangenheid aan zit voor de tweede keer , maar daar vertoont ze geen kenmerken van. Nu moet ik haar van de DA elke dag flink aan het werk zetten en in het zweet rijden zodat de afvalstoffen beter afgevoerd gaan worden, maar dat zweten lukt dus echt niet. Mijn vraag is , zou het geen vocht kunnen zijn wat ze vasthoudt. Vooral omdat het binnen een week tijd is en dat lijkt me geen vet zoals de DA zei. Wat is jullie mening ??

jodoka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:14

Doorrijden tot ze wel een keer zweet proberen..
Ik ben geen dierenarts dus weet het veder ook niet,
maar wel succes gewenst

chitra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:17

wat versta jij onder hard werken??
3 kwartier? anderhalf uur?
en wat doe je dan?
loopt hij rond met goed achterbeen?
draaf je veel? of is het meer stappen tussendoor?

als je je paard echt in het zweet wilt werken,
lijkt het me handig om veel te draven..
en dan echt lang achter elkaar..
kwartier draven zonder tussen door te stappen..
dan moet hij toch wel gaan zweten??

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:23

Ik rij momenteel elke dag. Het zijn buitenritten van anderhalf uur per keer. Kwartier instappen, dan draven...hele lange stukken , met tussendoor galop. Later nog een kwartier uitstappen. Ze is dan alleen een heel klein beetje nat aan de voorkant bij haar borst, verder nergens. Het draven achter elkaar is zeker een kwartier...maar zweten doet ze niet !!

chitra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:28

tjaah..
kan je anders niet eens in de bak rijden??
oefeningen doen? (tempo wisselingen, wijken, oefeningen waar ze echt bij na moet denken?)
is volgensmij intensiever dan buiten ritten?

of is dat niets voor jou??

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:57

Heb wel een bak waar ik in mag rijden , maar die is erg zwaar met mul zand. Ik heb een kleine pony en die bak is van mensen die grote paarden hebben . Bovendien loopt ie erg af. Op zich niet erg maar mijn pony is net een paar maanden genezen van een peesblessure....vind het nog wat eng om daar intensief mee aan de slag te gaan. Voorheen toen ik nog wel in de bak reed zweette ze ook niet byzonder. Iets meer dan met een buitenrit.

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:01

Er zijn paarden die niet kunnen zweten. Heb hier wel eens en programma over gezien. Daar deden ze het paard afspuiten na elke rit omdat hij doordat hij niet kon zweten zelf niet op normale lichaamstemeratuur kon komen en dus eigenlijk oververhit was.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 07:02

Als je paard dan blijkbaar een super conditie heeft, dan zou je meer kunnen gaan galloperen. Misschien eens een endurance-wedstrijd/rit maken??

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:39

hele lange stukken achter elkaar gaan draven en galloperen, mij lijkt dat ze dan vanzelf wel gaat zweten..

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:45

Loopt ie ook stijf/kort?
Heb je ook nog andere adviezen gekregen van de DA zoals: minder op het land zodat hij wat minder van die zware voedingsstoffen binnen krijgt? Misschien kan je hem halve dagen in het land zetten en de andere uren op een kaal stukje met een beetje hooi bijvoorbeeld.
Voer je hem bij?

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 12:52

Ze staat op een superschraal weilandje...krijgt alleen hooi en een halve pavokoek i.v.m. dat ze al een keer tegen hoefbevangenheid aan heeft gezeten.Ze heeft nu alweer een week Metacam gebruikt en ik heb elke dag intensief gereden , maar het verbeterd gewoon niet. Echt in 1 week tijd is ze zo hard geworden en dan beweert de DA nog dat het vet is !!! Waarvan ...denk ik dan...ze krijgt al zowat niks. En zoiets kan toch niet binnen een week...al zou ze wel veel eten een pony wordt niet vet in een week ( met dikke bulten ).

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:55

Longeren is vermoeiender!

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 19:28

Helpt ook niet, vandaag toch in de bak gereden. Je zou denken na een lange tijd niet aan dressuur te hebben gedaan zal ze toch wel wat gaan zweten, maar na een uur was ze nog steeds kurkdroog. Ik denk echt dat het vocht is waar ze niet vanaf komt. Ze is zo hard en haar nek is mega dik en keihard. Met dressuur liep ze wel super en leek nergens last van te hebben.

IMJ

Re: pony zweet bijna nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:34

Klavertje, hoe gaat het nu met haar?