kosten en risico's castratie 6 jr hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justPainted

kosten en risico's castratie 6 jr hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 15:55

Wie kan mij vertellen welke kosten en risico's er aan de castratie van een 6 jarige hengst zitten? Regio zuid-holland.

Ik kan wel een aantal klinieken op gaan bellen voor de prijzen, maar ben benieuwd of hier mensen zijn die dat op voorhand al weten!

Missbambie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:59

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dat net zoveel als klophengst onder het mes, er hoeven niet persee meer risico's aan vast te zitten, ken genoeg mensen die hun paard op hun 10jaar nog castereren, alleen vraag ik me af of het wel nut heeft, tenslotte houden ze naar mijn idee hun hengsten gedrag op zo'n leeftijd ze zij misschien iets rustiger na de casteratie..

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:37

Heb de mijne met 6,5 gecastreerd via de lies op een kliniek, kosten ca €450,00. Geen problemen of nix mee gehad, binnen 10 dagen was hij weer helemaal fit.

Qua gedrag is hij er heel veel op vooruit gegaan. Hij is niet van karakter veranderd maar het irritante hengstige is eraf. Hij dekt echter nog wel steeds merries in de wei haha

weule

Re: kosten en risico's castratie 6 jr hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:37

castreren kan vanaf eurotje of 40,- ...ligt eraan: hoe, waar en door wie.

kimmie101

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:39

Ik weet alleen dat bij ons op stal een hengst thuis is gecastreerd voor 125 euro

Missbambie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:10

meestal worden paarden met zo'n leeftijd oparatief gecastereerd. Bel een DA en dan hoor je het vanzelf;-)

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:29

Die van mij is ook met 6 gecastreerd, ik heb nooit iets gehoord over verhoogde risico's.
Maar inderdaad als ze al gedekt hebben zullen ze dat wel blijven doen, maar in mijn ogen heeft het zeker wel nut. Ze kunnen dan tenminste lekker samen met andere paarden in de wei.
Toen koste het me 250 gulden geloof ik, maar goed daar heb je nu niet zoveel meer aan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 06:44

de mijne is ook met 6 gecastreerd en gewoon zoals ze jongere hengsten ook castreren.

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:35

De mijne is met 9 gecastreerd. Hij was zeg maar volledig hengst. Heef natuurlijk gedekt en een aantal nakomelingen. Als hengst zijnde had hij altijd een super karakter. Alleen met het dekseizoen was hij nooit te houden. Dan gierden de hormonen hem door het lijf. Wat begrijpelijk is natuurlijk. Op 9 jarige leeftijd besloot ik hem te laten castreren. Ik wilde niet meer met hem dekken en ik moest hem constant straffen voor dingen die voor hem natuurlijk waren en dat wilde ik niet meer.

De castratie koste mij 125 euro. Ik vond het wel verschrikkelijk en weet niet of ik het weer zou doen. Hij had natuurlijk nogal wat hangen en de 1e dag was er niets aan de hand. Echter de 2e dag (ik had zijn stal compleet gedesinfecteerd en mestte hem elke dag geheel uit!!!!) had hij denk ik wel 5 keer zo dikke ontsteking terug hangen per bal!!! Was niet normaal meer.

Ik moest het 3 keer op een dag afspuiten, met zalf 15 minuten masseren (vond hij helemaal niet leuk want dat deed hardstikke zeer!!) en daarna 15 minuten lopen.

Toen de ontsteking na 3 tot 4 weken weg was was ook het leven uit mijn paard. HIj was niet meer die hengst!!! Hij wilde niets meer keek niet op of om als ik hem riep. Terwijl hij voorheen altijd hinikend aan kwam rennen. Zijn hoofd ging op 10 cm van de grond etc. Hij vermagerde gruwelijk. Niet leuk gewoon.

Ik heb hem toen naar een weiland gebracht waar hij lekker gras kon eten en verder niets hoefde dan lekker tot rust komen. Ging elke dag met hem wandelen. Ik heb zo veel spijt gehad dat ik dit hem aangedaan had!!!!!

MAAAaaaaaaar:
Na een half jaar begon hij weer wat levendiger te worden en na een jaartje was hij helemaal weer dezelfde. Alleen dan alleen nog maar dat lieve fijne karakter dat hij als hengst zijnde ook al had. Na dat jaar is hij gewoon weer helemaal hetzelfde alleen kan ik nu lekker met hem kroelen. Voorheen beet hij dan. En ik hoef hem niet meer te straffen als het dekseizoen was en er een hengstige merrie langsliep en meneer met een stijve para ging doen!!!

Conclusie van mijn lange verhaal (sorry hiervoor!) Hen achteraf geen spijt meer. Heb een superlief paard en hij is weer helemaal zich zelf. Mijn verhaal is denk ik niet zoals het nornaal gesproken zou moeten gaan. En als hij niet gedekt had dan was hij er psychisch denk ik nooit zo ziek van geweest.

Ik zou je wel laten informeren door de DA. Maar voor 125 Euro is het zo gebeurd.

Galloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:32

Mijn paard is op zijn 12e gecastreerd ivm gezondheidsproblemen; hij is operatief gecastreerd via de lies in de kliniek in Bodegraven. Hij heeft daar 5 dagen gestaan.Het koste best veel (dacht rond de 500 euro), maar hij heeft nergens last van gehad naderhand en was al heel snel, binnen een maand de oude. Ik kan het iedereen aanraden op deze manier, geen vieze open wonden en gedoe tot het weer dicht was en paard al snel weer fit. Zijn gedrag veranderde ook vrij snel, hij loopt nu zelfs in een groep met 14 paarden buiten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:44

Mijn tweejarige heb ik vorig jaar staand laten castreren door de veearts, en daarnaast 2 weken lang antibiotica. Kosten: 180 euro..........nooit problemen gehad.

Mijn vierjarige is enkele weken geleden gecastreerd via de lies. Kosten 300 euro. Ik heb destijds een rondje gebeld bij de diverse klinieken en de prijzen verschillen nogal. Bij de een ben je 600 euro kwijt, en bij de ander dus 300 euro ( mijn eigen veearts).

Persoonlijk doe ik alleen nog maar via de lies, omdat het herstel veel sneller is.

simonevloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:15

Je kunt je paard gewoon laten castereren, geen enkel probleem. Na enkele dagen is hij weer het "ventje". Verhalen als: Hij blijft hengstengedrag houden, is natuurlijk van de zotte!!! Hij maakt tenslotte geen hormonen meer aan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:02

mijn paard is 2 weken geleden gecastereerd hij is bijna 3. is ook in de kliniek gebeurt. heeft hij in totaal 4 dagen gestaan. de dag na hij gedaan was was het dik en dat heeft 5 dagen geduurd. heb er soms best wel spijt van hij was eerst heel erg lief tegenover mij maar tegeover andere was hij wel eens lastig. nou is hij zo rustig. eerst leip hij te spingen en te renne in de wei en sindsdien helemaal niks meer sjokt maar naar de stal en de wei. hoop wel dat het nog wa bijtrekt. maar hij gaa nou heel de dag de wei op en savonds op stal(als hij savonds te lang buiten staat krijgt hij jeuk).

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:01

Er zijn vele mogelijkheden bij een castratie: staand of liggend, in de weide of in een kliniek, enz. Daarnaast zijn er verschillende methoden. Elk heeft zijn eigen voor- en nadelen en dus ook prijzen. Het mag duidelijk zijn dat je met een castratie van 40 Euro nogal risco's neemt... Ga dus voor kwaliteit en niet voor de prijs!
Hier lees je daar alles over.
Vervolgens zou ik een (erkende paarden)dierenarts bij je in de buurt bellen. Als er immers complicaties zijn is deze het snelst ter plaatse. Informeer bijvoorbeeld op de manege in je regio of bij andere paarden-eigenaren.
Laatst bijgewerkt door henkv op 03-07-06 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:01

sorry, dubbel gepost

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:43

Je hebt een paar antwoorden en verder is het echt een zaak van even rondbellen. Daarom een slotje.