paard heeft virus, zal toch geen rh zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

paard heeft virus, zal toch geen rh zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 21:44

Ik kwam vanavond bij mijn paard, en de stalhouder kwam meteen naar me toe. Hij zei dat ze vanmorgen al wat sloom was geweest bij het in het land zetten en bij het op stal halen wilde ze haast niet meer meekomen. Hij had al geprobeerd mij te bellen.
Nou ik kreeg haar bijna niet uit de stal. Ze slingerde erover en sleepte met een achtervoet over de grond. Getempt en ja hoor, 39.8
Dus meteen de DA gebeld, die was er binnen 10 minuten.
Even laten lopen en ze liep werkelijk alsof ze stomdronken was. Zowel voor als achter.
Eerst de voeten gecontroleerd omdat ze nauwelijks wilde lopen, maar ze is niet bevangen.
Ze hoest niet, mest gewoon, dus is het waarschijnlijk een virusinfectie.
maar welk? Hij noemde ook als mogelijkheid het rhinovirus...ik trok wit weg.
Ze heeft antibiotica gekregen en nog iets tegen de koorts en een uurtje later zag ze er al veel beter uit. Morgen komt de DA weer.
Maar het is wel schrikken hoor, ik hoop dat het een onschuldig virusje is, dit kan ik er niet ook nog eens bij gebruiken.

*edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door beantsje op 17-06-06 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:46

succes met je paardje!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 21:54

ikheb de boeken er nog maar even op nageslagen; misschien bedoelde de DA niet het rhinopneumonitisvirus maar het paardenrhinovirus. Ik weet niet meer exact wat hij zei. Maar ja, omdat ze zo zwalkend liep, dan ga je je wel zorgen maken.

Weet iemand overigens wat de incubatietijd van rhinopneumonitis is?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:02

gelukkig, het is een 'gewoon' paardenrhinovirus. Een griepje zeg maar.
Ze heeft nog wel boven de 40 graden koorts, de DA heeft haar net weer een prik tegen de koorts en AB gegeven.
maar het moet in een paar dagen over zijn.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:41

griepje zeg meer, vind ik nogal makkelijk gezegd, ik weet dat je rhino in verschillende vormen heb maar vind dat er wel erg licht over gedaan word, succes in ieder geval met je paardje!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:44

Schikken zeg, succes!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 22:04

@shaneen: wat ik niet wist: je hebt het paardenrhinovirus en je hebt het gevreesde rhinopneumonievirus. Dit zijn dus twee hele verschillende dingen. Die tweede was ik bang voor, de eerste was het.
Vandaag had ze nog maar 38.4 en ze stond alweer te drammen omdat ze het land in wou. De DA heeft haar vandaag de laatste spuit antibiotica gegeven (tegen complicaties). en nu moet ze binnen een paar dagen weer helemaal boven jan zijn.

stroo

Re: paard heeft virus, zal toch geen rh zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 06:21

laatst had een pony bij ons ook zoiets geks.
stond te zweten op stal en later te trillen ,niet gewoon zweten nee het water liep er gewoon af .
de dierenarts kon toen ook geen duidelijke oorzaak vinden ,op dat moment had de pony zeer hoge bloeddruk dat de da vreesde voor zijn leven .
de pony kreeg toen iedere dag antibiotica en knapte toen weer op gelukkig meisje waar of de pony van was was opdat moment op vakantie .
later kreeg hij nog haar uitval gewoon kale plekken en er is voor dit alles nooit een oorzaak gevonden.nu is hij weer oke