Wie heeft er ervaring met Grass Sickness?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia

Wie heeft er ervaring met Grass Sickness?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 21:32

Ik heb nu bijna 3 jaar geleden mijn paardje in moeten laten slapen aan de gevolgen van Grass Sickness. De DA die als eerste bij haar kwam kijken gooide het op een griepje, maar omdat we het niet vertrouwde is de dag erna een andere DA bijgekomen en die kwam met deze slechte prognose. Na deze prognose heeft ze nog maar 2 dagen geleefd. Uiteindelijk is ze een week lang ziek geweest en het ging allemaal heel snel..

Nou vroeg ik mij af of er mensen zijn die hun paard ook hebben moeten laten inslapen aan de gevolgde van Grass Sickness en wat de DA er allemaal over zei.. En hoe lang het uiteindelijk heeft geduurd voordat je je paardje in hebt laten slapen of juist helemaal niet..

Ik hoef dus niet te weten wat deze ziekte inhoudt, want dat weet ik ondertussen wel, wil alleen maar mensen met ervaring

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:56

2 paarden van kenissen zijn er aan overleden, lagen dood in het land, ik werk zelf op een kliniek die ook paarden behandeld maar ben het in 6 jaar tijd nog nooit tegen gekomen, kan je het niet googelen??

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 22:01

Zoals je in het klein al kan lezen, ik hoef niet te weten wat deze ziekte inhoudt, want dat weet ik ondertussen wel.. ik wil gewoon mensen met ervaring vinden, zodat ik een beetje kan achterhalen of het zo raar was dat de eerste da het bij Olymp op een griepje gooide enz..

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:03

kan iemand mij (voor ts waarschijnlijk beter per pb) de symptonen van deze ziekte laten weten. ben bang dat een jonge hafmerrie bij ons op het land het ook heeft

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 22:04

Yinari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:19

Ongeveer een jaar geleden waren er 2 jaarlingen op de stal waar ik werkte die botulisme hadden opgelopen. Één daarvan is vrij snel overleden, de ander heeft tgv de botulisme Grass Sickness gekregen. We hebben hem wéken verpleegd, met intensieve dierenartsbegeleiding en ook natuurgeneeskundige middelen, maar helaas moest hij uiteindelijk toch worden ingeslapen. Hij at kílo's krachtvoer en granen per dag maar kwam helemaal niets aan. Zijn darmen waren zover beschadigd dat hij het voer niet meer kon omzetten. Het leek erg goed te gaan, het paardje was ook vrolijk, maar uiteindelijk kreeg hij steeds vaker heftige koliekaanvallen. Ik heb gehoord (weet dus niet zeker) dat het bij grass sickness uiteindelijk vrijwel altijd verkeerd afloopt. Ik hoop dat je er wat aan hebt...

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:31

dank je wel voor de info
ik denk gelukkig dat de jonge haf wat anders heeft.
ze wordt helemaal kaal, de veearts zegt dat ze een grasallergie heeft. daarom legde ik de link met je topic

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:59

Doet even een subtiel schopje..

Heeft echt niemand ervaring met Grass SicknesS?

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:40

Vorig jaar zijn er op onze stal in hele korte tijd 2 paarden achter elkaar overleden. Paarden die 24/7 buiten stonden, ook niets anders bijgevoerd kregen en alleen maar uit de sloot dronken.( Volgens mij heb ik jou daar toen nog met jou over gepbt.) De ene heeft nog een week "geleefd" en stond in Utrecht, de ander vertoonde exact dezelfde verschijnselen en is na 2-3 dagen Utrecht ingeslapen. Er werd gesproken over Grass Sickness en later over botulisme. Als ik de reactie van Yinari hierboven lees zal het misschien een combi geweest zijn, ook het gedeelte over de aangetaste darmen komt overeen.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:23

Maar wat zeiden de dierenartsen? Hadden deze het meteen over het Grass Sickness?

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:51

Het is natuurlijk al weer een jaar geleden, maar als ik het me goed herinner kwamen ze daarmee na de autopsie van het eerste paard. Ik weet nog dat de paarden (ponies) die ziek werden leden aan onderkoeling, hevig rillen, darmen die niet meer werkten en dat bij autopsie echt eiwit klonten in de darmen werden gevonden. In Utrecht werd gesproken van Grass Sickness, maar dat was in het algemeen bij ons onbekend tot dat moment. Er is onderzoek gedaan naar vergiftiging door weet ik wat, maar die uitslagen bleken niet te kloppen (mijn paard dat amper op de wei was geweest had hoge waarden en andere weer niet etc.). Ook is getest op botulisme, maar volgens mij hebben we daar nooit uitslagen van gehad. Het was allemaal erg vaag

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 10:30

Hmm ook raar, bij ons hadden ze het erover dat ze bij autopsie konden doen als het paard al dood was..

_Ananas_

Re: Wie heeft er ervaring met Grass Sickness?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:21

Wat ik weet is dat het voor een DA gewoon heel moeilijk is vast te stellen, dus dat ze het misschien eerst op wat anders gooien (zoals dat griepje bij jou) omdat het niet vaak gezien wordt en de meeste DA er dus ook geen ervaringen mee hebben.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:48

Ik hoorde laatst ook van een pony die er uiteindelijk aan is overleden, ik had er dus nog nooit van gehoord. Weet wel dat het heel wat moeite heeft gekost voordat vast werd gesteld dat de pony grass sickness had... Deze pony liep al jaren gewoon elke dag op het land, was niets aan veranderd dus geen lijn op te trekken.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 17:21

Bij Olympia wist de ene DA het nadat hij een blote naald over haar rug had getrokken en Olymp geen kik gaf... 100 % zeker weten deed hij het niet dat het de ziekte Grass Sickness was, want daar was meer voor nodig ofzo, maar alle symptonen die ze had kwamen wel met deze ziekte overeen..