wat is jullie ervaring bekappen (ex)hoefbevangen paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

wat is jullie ervaring bekappen (ex)hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 10:22

Mijn paard is vorig voorjaar hoefbevangen geworden. Eigenlijk is de ellende allemaal begonnen na het bekappen. Het leek alsof ze elke keer tekort was bekapt.
Nu ging het ca. 1/5 jaar erg goed, tot afgelopen week ze weer bekapt is en weer tekort is.
Nu heb ik als stelling: door de zool uit te hollen, krijgt het hoefbeen minder tegendruk en dit is bij (ex) hoefbevangen paarden gevoelig.
Het is maar een idee.
Wie o wie heeft deze ervaring of juist een hele andere.

Ik wil erg graag jullie ervaringen horen, zodat ik vandaar uit misschien mijn plan (het beste plan voor mijn paard) kan trekken.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:20

Klinkt op zich heel logisch. Maar ook de hoefstand heeft grote invloed. Het hoefbeen moet paralel aan de grond lopen dus als het paard te steil staat komt er teveel druk op de punt van het hoefbeen en dat kan ook gevoelig zijn.
De smid heeft dus de zool uitgehold??? enig idee waarom?

romeorowan

Re: wat is jullie ervaring bekappen (ex)hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 11:52

Nou ja, uithollen... Ik bedoel eigenlijk de zool schoonmaken, er gaat dan altijd wat van af.
En inderdaad over dat steil staan, daar zit ook wat in, nooit bij stil gestaan. Bedankt!

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:24

foto's zouden wel handig zijn in dit geval, heb je een digi???
toestel wel op de grond zetten anders vertekent het nogal
en foto's van de onderkant van de hoeven?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:21

Heeft je paard al een dunne zool? Mijn paard heeft dat van nature; dus als je dan erop drukt dan veert het wat in. Toen hij bevangen was, was hij hier helemaal gevoelig op. Na het bekappen loopt hij sindsdien heel gevoelig en dat duurt wel 2 weken. Op advies van de smid houden we het nu zelf bij met de vijl (iedere 1-2 weken een klein stukje eraf) dan gaat het goed. De smid heeft pas nog gekeken en hij stond er prima bij. Het gaat bij mijn paard mis als hij er een stukje afsnijdt met het mes. De zolen / stralen zijn nu sinds januari niet meer bijgewerkt.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:57

dunne zool kan inderdaad ook het probleem zijn. Dit is een kwestie van "eelt" kweken. Dus af en toe over het harde, eerst een vlakke bodem en dit langzaam opbouwen naar ruwer terrein.

romeorowan

Re: wat is jullie ervaring bekappen (ex)hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:59

Ze heeft er nooit last van gehad en haar hoorn is van dusdanig goede kwaliteit dat ik het niet kan indrukken en dat het dus ook niet terug veert.
Foto's lijken me niet relevant want ze staat goed op haar voeten, daar is niets op aan te merken.
Ik denk dat ik de hoefsmid volgende keer alleen de straal bij laten werken en verder de hoef laat vijlen. Dus niet aan de zool zitten.
Of ik moet het zelf doen want ik heb jaren terug een hoefkap cursus met goed gevolg doorlopen. Maar ik heb al mijn gereedschap aan mijn zwager gegeven en het is natuurlijk enorm zwaar om zelf te doen.

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:45

Mijn ervaring is dat bij paarden die ooit hoefbevangen zijn geweest de hoeven iets minder kort moeten worden bekapt als normaal anders lopen ze inderdaad een flinke tijd gevoelig, een goede hoefsmid hoort dit volgens mij te weten.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:54

bij zo n paard is het zaak niet te veel aan de zool te komen,een goede smid blijft daar dan ook zo veel mogelijk af.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 07:22

HIER staat beschreven hoe je een (ex)bevangen paard het beste kunt bekappen.