Wondermiddel tegen bleinen (abces in hoef ??)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Wondermiddel tegen bleinen (abces in hoef ??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 10:02

Het lijkt wel een plaag,... al sinds de maand november ofzo, heeft het ene paardje al zeker 5 bleinen gehad (abcessen) in zijn hoef. De mijne zeker 2, en nu loopt ze weer niet helemaal zuiver,...nix aan het been te voelen of te zien, meestal is de hoef wel wat warm als ze een blein heeft, maar nu was dit ook niet het geval... maar toch vermoed ik dat het een blein is die zijn weg naar buiten zoekt...

Weet er iemand iets preventief ofzo ?? Want ik geraak het wel beu Ik doe er veel voor om haar elke maand te kunnen betalen, dus wil ik er wel plezier aan beleven ook. En als ze is 1 keer mankt ofzo, vind ik dat niet zo erg, want dan verwen ik ze wel gewoon, zonder te rijden, maar ik wil toch regelmatig een keertje kunnen rijden ook,... anders kan ik net zo goed de paardjes op de manege wat gaan verwennen kost me nix, en die hebben er zeker zoveel nood aan . En een goede verzorging krijgt ze altijd al dus daar hoeft ze niet voor te gaan manken

De osteopaat raadde ons aan om bakkers-gelatine (in poedervorm) elke dag een beetje bij te geven. Dus wij alle bakkers afgebeld, en uiteindelijk gevonden,...maar het lijkt niet echt te helpen,...maar ja, het was het proberen waard. Biotine poeder helpt blijkbaar ook niet. Want dat gebruikte we eerst...

Heeft er iemand tips tegen bleinen ?? Of hebben jullie paardjes er ook zoveel last van?

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:09

Zo het niet weten! Maar als het er zoveel zijn, zou er dan geen oorzaak zijn?

Babbelkous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 10:17

Niine schreef:
Zo het niet weten! Maar als het er zoveel zijn, zou er dan geen oorzaak zijn?

Ja dat vraag ik me ook af ?? Maar die lijkt er niet te zijn ? Dat is echt raar. En oké, Silver heeft dat altijd al wat meer gehad dan een gemiddeld paarde, en die is nu 13, dusja, met ouder worden gaat dat er niet beter op ... Maar mijn Sylvanatje is net 6,... dus stel die dat nu al zo erg heeft ??

Ze krijgen goede korrel, in de winter kwaliteits hooi erbij. En ze staan hele dage op de wei... In de winter iets minder, maar geregeld zetten we ze er wel even op, gewoon voor hun moraal dan gaat dat even boven het welzijn van de wei

Ook krijgen ze geregeld wat gedroogd brood, en eens een worteltje !! En er hangt steeds een versi liksteen in hun stal... De DA weet het ook niet aan wat het kan liggen

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:04

Best raar!

gillian

Re: Wondermiddel tegen bleinen (abces in hoef ??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:51

Op wat voor bodembedekking staan de paarden??
Als ze op houtkrullen staan, kunnen ze vaker last hebben van hoefontstekingen.
Hebben jullie grind op de paden of op het terrein, steentjes zijn ook vaak de boosdoender.

Het enige wat je kunt doen is zorgen dat je de hoeven goed schoonhoudt, dus voor en na het rijden uitkrabben, controleren op steentjes ed.
Wel vervelend als je paard iedere keer stilstaat met een hoefontsteking...

Babbelkous

Re: Wondermiddel tegen bleinen (abces in hoef ??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 20:15

Ze staan op heel fijn soort vlas. verder hebben ze 's nachts ook toegang tot de paddock (net zand) en overdag op de wei. (en nergens geen grind )

Krab altijd voor en na het rijden de hoeven uit, en ik let ook altijd goed op alle putjes, randjes en kantjes,...want aan de hoef rand (binnenin) heb je ook zo'n 'gleufje' zeg maar, en dat kuis ik ook steeds goed uit
Op zoek naar kleine 'boosdoendertjes'.
Snap er dus echt nix van

Vandaag heb ik ze even aan de longe laten lopen, en leek alles weer in orde... Maar ja, het kan zijn dat ze er even ni zoveel last van heeft, en dat ze er nog 'door moet komen'...
Laten we houden dat het niets wordt? en dat het een gewoon 'verstuikingetje' ofzo was?

Maar moesten jullie toch nog tips hebben ofzo... laat gerust weten