Zenuwuitval/shock na weerswisseling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pachenca

Zenuwuitval/shock na weerswisseling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 18:44

Afgelopen woensdagmiddag werd mijn paard ziek.
In eerste instantie leek het op koliek,liggen en rollen.
Dus stappen maar....al snel viel me op dat het lopen grote inspanning koste en dat het net was alsof mijn paard stevig aan de borrel had gezeten.
DA gebeld en op advies paard op stal gezet.
Binnen een kwartier kon het dier zich niet staande houden,schudde hevig met het hoofd en viel telkens weer door onbalans neer.
In een woord afschuwelijk,hevige transpiratie en schrapen van beide voorbenen wanneer hij weer de kracht vond om op te staan.
De coordinatie was hij volledig kwijt en uit pure nood lag hij op een gegen moment op de grond te hinniken.
Na een pepmiddel en buscopan(om een eventuele koliek voor te zijn) knapte hij wat op.
Met het nieuws dat het geen koliek was maar een centrale zenuwuitval en het nieuws dat als hij binnen twee uur een terugval kreeg er niets meer aan te doen was gingen we enkele zeer angstige emotionele uren in.
Het geluk aan onze zijde kwanm hij er door heen (gevolg van een sterk hart en een goede algemene gezondheid).
Achteraf blijken de weersverandering van de afgelopen dagen en een lichte verkoudheid de boosdoeners te zijn.
Omdat we dit nog nooit eerder bij de hand hebben gehad ben ik benieuwd of er meer mensen(hopelijk niet) zijn met dit soort ervaringen.
Misschien heeft iemand een idee wat we eventueel nog meer "fout"hebben gedaan.
Ben benieuwd naar reacties.

groetjes Esther

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:14

Een plotse heftige koliekaanval, die redelijk snel verdwijnt kan te verklaren zijn door de banden waar de maag van een paard in "ophangt" die kan soms over de milt schuiven, wat heftige koliek veroorzaakt. Vaak verdwijnen de verschijnselen ineens na het liggen of rolllen.

Ik heb dat ook eens meegemaakt met mijn schimmel (ik klop af-altijd gevaarlijk om zoiets te vertellen !) ongeveer 20 jaar geleden ( ja, ik heb haar al bijna 22 jaar ) We stonden op het punt om naar Utrecht te rijden voor een operatie, toen het ineens over was ! de DA was destijds al 3 x geweest die dag- het verdween even plotseling als het opkwam ! ....en sindsdien ( ik klop wederom af) heeft ze nooit meer koliek gehad.