beenwond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tuttifrutti

beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 17:54

hallo,
mijn paard is door het draad gegaan, toen ik er kwam. zag ik dat hij wonden op zn been heeft.
2 soort kringen om zn been, waar het open is.
op zn onderbeen, een kring en stukje daarboven nog een. helemaal om het been heen. net alsof zn been in het draad vast zat en hij zichzelf echt los heeft getrokken.

ik heb het meteen schoongespoeld en afgespoten een tijdje. daarna dat blauwe spul op gedaan, wat men ook gebruikt voor wonden enzo bij koeien.

hij loopt niet kreupel, staat wel af en toe op rust met dat been.
wat kan ik er nog meer aan doen?

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:56

Bij twijfel (en dat lijkt me het geval als je het op Bokt zet ) zou ik de veearts bellen.
Sterkte ermee!

tuttifrutti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 18:07

het bloed niet echt, is meer grote schaafwond zeg maar, vel eraf.
ik dacht dat misschien iemand een goede creme/spray weet, wat ik erop kan doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:38

Als het een oppervlakkige schaafwond is moet je 'em in ieder geval goed schoonhouden/ontsmetten. Verder zou je als spray Acederm/CTC kunnen gebruiken.
Misschien is advies van een DA wel een goed idee, je kan beter het zekere van het onzekere nemen!
Succes

tuttifrutti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 18:05

ik maak hem welke dag goed schoon, vandaag zat er op 1 stukje allemaal vliegeneitjes!!! alles goed weggespoeld. gedroogd en spul op gespoten.
ik zat eraan te denken om er een stalbandage om heen te doen, maar dat vindt hij niet echt leuk, en ben bang dat hij afzakt ofzo...

silvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:56

alsjeblieft bel de dierenarts. voor het zelfde geld krijgt hij bloedvergiftiging en dan is het ineens over. temperatuur in elk geval zodat je weet of het ontstoken is. Evt insmeren met groene klei kan nooit kwaad.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:27

Alleen een schaafwond of oppervlakkig plekje kun je een keer goed schoonmaken met scrub en daarna met wondspray inspuiten. Ik zelf doe er daarna niets meer aan, laat er een korstje opkomen en klaar.

Bij twijfel aan diepte etc altijd de DA bellen.
Als je denkt dat er gehecht moet worden oid dan zelf geen troep erop spuiten, dat maakt het werk van de DA een beetje onmogelijk.

Mijnviera

Re: beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:42

ik zou niet zomaar naar de zalfjes en spray grijpen.
ik denk dat je beter even de DA kunt bellen,
in ieder geval voor advies.
hij weet immers het beste wat je met zulke wonden kan doen.

romeorowan

Re: beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:47

Vorig jaar heeft een veulen van ons zo'n soort plek gehad. Ze had gelegen en voor het opstaan nog even omrollen met haar benen in het koord.
Het leek op een flinke brandwond. Ik heb hier flinke klodders goudsbloemzalf (calendula) op gedaan. Het is heel mooi genezen.