opstartprobleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicolietje

opstartprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 14:59

hallo,
Ik heb sinds kort (2 maand ofzo) een ander paard. Ze is toen wel klinische goed gekeurd.
Ze heeft de laatste tijd alleen steeds vaker opstartproblemen. Als ik haar van stal haal sleept ze erg met haar 2 achterbenen over de grond. Ze gallopeerd dan nog wel vrolijk de wei in, maar kreupelt daarna wel. Als ik haar er weer af haal na zo'n 1,5 uur sleept ze nog een beetje, maar lang niet zo erg.
Ze heeft dit niet elke dag.

Met rijden heeft ze dit ook, maar als ik dan wat extra been geef, wordt het beter, dan tilt ze haar benen wel op.
Verder heeft ze moeite met aandraven in het begin, dan wil ze bijna niet draven en is ze erg sloom. Na een kwartiertje rijden, gaat het prima, dan draaft ze wel heel makkelijk aan.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan iemand mij tips geven?

Nu doe ik het gewoon even rustig aan, wel rijden maar dan niet springen.

Groetjes Nicole

Jamezy

Re: opstartprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:00

Mijn paardje is soms ook wat stijver (maar nooit extreem!) als ze net van stal komt, maar dat komt mede door haar leeftijd... (19)

nicolietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:02

owh, ja maar Maya is net 7, dus daar zal het bij haar wel niet van komen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:25

ik zou zeggen laat eens een osteopaat of kraker naar je paardje kijken. het kan bijvoorbeeld een overbelasting van de rug zijn.
Je hebt haar nog niet zo lang. Ben je haar in die tijd veel meer gaan trainen dan dat ze daarvoor deed?
Dit is wel een serieus probleem dus ik zou je inderdaad adviseren er binnen korte termein ieman dbij te halen die er verstand van heeft.
Is ze wel eens gaan hangen tijdens het vaststaan? Is ze wel eens onderuit gegaan?

taffy

Re: opstartprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:21

nicolietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 14:05

oosterhoff schreef:
ik zou zeggen laat eens een osteopaat of kraker naar je paardje kijken. het kan bijvoorbeeld een overbelasting van de rug zijn.
Je hebt haar nog niet zo lang. Ben je haar in die tijd veel meer gaan trainen dan dat ze daarvoor deed?
Dit is wel een serieus probleem dus ik zou je inderdaad adviseren er binnen korte termein ieman dbij te halen die er verstand van heeft.
Is ze wel eens gaan hangen tijdens het vaststaan? Is ze wel eens onderuit gegaan?

haj,
Ja, ik rijd haar wel fanatiek, elke dag ongeveer een uur, Dan vooral dressuurmatig. Elke week gaat ze een keer mee het bos in en ik heb springles met haar.

Dat hangen dat heeft ze bij haar vorige eigenaar wel eens gedaan...

Groetjes,

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:14

Weet je ook wat de vorige eigenaar met haar deed? Dus hoe vaak ze gereden werd en hoe intensief? Stel dat ze daar niet veel deed en jij rijdt best fanatiek, dan kan het best over belasting zijn. Op zich vind ik dit voor een jong paard niet echt fijn klinken, misschien toch maar even de DA erbij halen.

nicolietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:45

Ja bij haar vorige eigenaar werd ze de laatste tijd gereden door haar verzorgstertje.Hoe intensief weet ik niet.

okey, bedankt voor de tips.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:56

Ik zou ook zeggen: haal er eens een osteopaat bij. Waarschijnlijk zijn er wel een paar probleempjes aan rug en nek die voor deze klachten zorgen. Met 1 of 2 behandelingen kan dit dan over zijn.

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:29

een paard bij mij op de manege heeft ook last gehad van een 'slepend achterbeen'. Ze zijn naar de paardenfysio geweesd en ze zijn doorgestuurd naar de kraker, er was iets met de heup en de rug. Na 1 behandeling ging het al veel beter!