Vers hooi, paarden mogen het niet hebben!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natural_Lady

Vers hooi, paarden mogen het niet hebben!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 11:26

We hebben 350 balen vers hooi gekregen, maar dat moet 5 weken blijven liggen, de paarden mogen het niet eten.
Ik weet dat het is omdat zich er bacterien vormen op het verse hooi, maar of ik nou het hooi pluk en meteen aan het paard geef of dat hij het zelf eet van het land. Het zou ook iets met gisting in 't paardenlichaam te maken hebben !

En als paarden gewent zijn om alleen maar hooi en gras te eten, zou het dan geen kwaad kunnen of ook ?!

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.
Alle mensen zeggen wel dat het niet mag, maar ze kunnen allemaal niet precies uitleggen hoezo niet..

Groetjes !!
En ik wacht op antwoord

herbey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:18

Hooi moet altijd 5 a 6 weken blijven liggen.
Omdat het gemaaide gras dood slaat met het maaien.
Er worden dan gassen aangemaakt in het gras dat koliek veroorzaakt bij het paard. Na 5 weken zijn de gassen eruit.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:20

Dit is ook voor de giftige planten die ertussen kunnen zitten zoals dat st.jacobskruid.
Een paard zal dat in de wei uit zijn eigen niet snel eten, maai je het en doe je het in het hooi dan eten ze het gewoon op omdat ze het niet meer herkennen.
Laat je het hooi 5 a 6 weken liggen dan zijn de giftige stoffen uitgewerkt en kunnen ze het gewoon eten.

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:24

deschels schreef:
Dit is ook voor de giftige planten die ertussen kunnen zitten zoals dat st.jacobskruid.
Een paard zal dat in de wei uit zijn eigen niet snel eten, maai je het en doe je het in het hooi dan eten ze het gewoon op omdat ze het niet meer herkennen.
Laat je het hooi 5 a 6 weken liggen dan zijn de giftige stoffen uitgewerkt en kunnen ze het gewoon eten.

JKK blijft giftig in hooi hoor!!
Ik denk dat je vooral boterbloemen bedoeld, die verliezen wel hun gifstoffen.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:18

Liggen laten! Daarom hebben wij altijd een voorraad oud hooi van het jaar ervoor liggen. Dan eten ze dat eerst op en als dat op is, kan het nieuwe hooi gegeten worden.

Missbambie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:21

Ik dacht gisteren bij de boer zo'n heel mooi baaltje hooi te kunnen geven aan de paarden, het zag er zo mooi uit dat ik het haast bijna zelf op wilde eten(heheh) maar het moest dus mooi terug omdat het nog 6 weken moest blijven staan

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:29

In gras zitten suikers, als gras gemaaid wordt gaat het suiker zich omzetten in gist. Dit gaat gepaart met gasvorming (=gistingsproces) waar een paard slecht tegen kan.
Na 6 weken is het gras uitgegist en het gas verdwenen. De eventuele achtergebleven droge stof kan geen kwaad.

Wel zijn er paarden die gevoelig zijn voor schimmelsporen (die droge stof). Dit 'stof' komt in de neusgaten en longen en het paard kan hier COPD van krijgen (dampigheid). Het paard krijgt dan een kort droog hoestje tijdens het eten en in een later stadium is het konstant erg benauwd.

Door het hooi nat te spuiten -zodat de schimmelsporen aan het natte hooi blijven kleven en niet gaan zweven- voorkom je overgevoeligheid bij paarden.

Als gemaaid gras op het land de tijd heeft gekregen om goed te drogen (vaak keren) voor het gebaald wordt zal de hoeveelheid droge stof ook erg meevallen.
Is het hooi te nat gebaald dan zitten er veel schimmelresten in het hooi. Dit hooi is niet geschikt voor paarden met gevoelige luchtwegen.

Pellie

Re: Vers hooi, paarden mogen het niet hebben!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:55

ah ik wist niet dat het 6 weken waren. eens zien of ik nu nog uit kom met mijn oude hooi, het zal kantje boord zijn denk ik.

SM wat een vreselijk leuke avatar heb je!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:14

Wij voeren de paarden nu al een week het nieuwe hooi (naast het oude hooi). We hadden namelijk nog maar een paar baaltjes oud hooi liggen. Nooit genoeg om die weken te vullen.
Ik wist dat ze eigelijk een paar weken moesten blijven liggen, maar nooit geweten waarom. Toch maar alle oude pakjes eerst opmaken.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:00

Idd... wij laten het minstens 6 weken liggen voordat het gevoerd wordt

Sioux15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:53

Dankjulliewel voor de reacties.. We kunnen er iets mee

( Ik werk daar ook, naast Natural_Lady ) Ik zal het haar melden

Greetz

tamary

Re: Vers hooi, paarden mogen het niet hebben!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:27

De JKK blijft inderdaad giftig in het hooi. De boterbloemen zijn na 3 maanden in het hooi niet meer giftig.