schapenziekte(leverbot) wat weet jij daar van af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

schapenziekte(leverbot) wat weet jij daar van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 10:17

Hallo mijn paard het leverbot en ik lees veel verschillende verhalen, hij wordt behandeld maar heeft jou paard het ook wel eens gehad en hoe verliep het verder? Hoe lang duurde het voordat hij/zij er weer bovenop was?

marleen_usar

Re: schapenziekte(leverbot) wat weet jij daar van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 10:34

is het besmettelijk?

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:36

hoi ik heb er wel eens van gehoord maar weet eigenlijk niet wat het is, kun je me mischien uitlegen van leverbot is en hoe ze eraan komen
alvast bedankt

esc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:38

mijn vorige paard heeft leverbot gehad en is hiervoor toen behandeld, hij heeft er toen verder niets aan overgehouden, in ieder geval niet iets wat zo te merken is. Leverbot tast de lever aan, maar bij paarden kan de lever geloof ik in tegenstelling tot bij ons herstellen.
Wel heb ik daarna regelmatig zijn bloed laten controleren.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:39

je moet Casanova even PBen. haar ezel romeo (overleden) heeft tgehad.

Komt door slakjes (uit de sloot)dacht ik

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 10:39

het is een parasiet die vaak alleen maar bij schapen voor komt, hij groeit en baant zich een weg naar de lever waar hij voor verschillende ontstekingen zorgd. Ook zorgt de ziekte voor bloedarmoede en kunnen de paarden last krijgen diaree en hevige pijnen.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 10:41

Esc hoelang duurde het al met al voordat jou paard weer gezond was?

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:09

Ik heb 2 geiten gehad die hier helaas aan dood zijn gegaan. Ik wist overigens niet dat paarden het ook konden krijgen....het is idd een kleine parasiet die met name met een natte zomer voorkomen.Ze vreten zich door het beest heen en bij schapen en geiten kom je er altijd te laat achter, dat ik de dierearts belde omdat het niet geod met ze ging kon ie ze al niet meer reddden....maar hoe dat dus bij paarden is kan je veearts je het best uitleggen!
succes!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:25

Een infectie met de leverbot is voornamelijk bij schapen bekend, hiervan zijn de symptomen duidelijk. Een leverbotinfectie kan ingedeeld worden in een acute of chronische ziekte:

1. Acute infectie
Een acute leverbotinfectie treedt op 5 tot 6 weken na opname van besmettelijke cysten. Door een plotse leverinvasie van jonge leverbotjes kan schade aan de lever optreden. Dit leidt tot leverfalen, bloedingen in de buikholte en een plotse dood kan optreden.
2. Chronische infectie
Een chronische leverbotinfectie ontwikkeld zich langzaam en wordt veroorzaakt door de volwassen parasiet, die jarenlang in de galgangen van de gastheer kan verblijven. Hierdoor treden verstoppingen van de galgangen op, schade aan leverweefsel, leverfibrose en anemie. Vaak vertoont het dier een vertraagde groei en voedselvertering, een doffe vacht en chronische diarree. Ook een verdikte keel t.g.v. vochtophoping komt voor.

Hoewel een leverbotinfectie bij paarden en pony's vrij zelden wordt gezien of beschreven, komt onze eigen dierenarts steeds vaker paarden in zijn praktijk tegen, die hij hiervan verdenkt. Hierbij zijn de volgende kenmerken opvallend: alle paarden zweten na het eten en zijn koliekgevoelig, sommige paarden hebben bloedarmoede (anemie) en enkele dieren zijn gevoelig voor hoefbevangenheid.

Oorzaken:

Een leverbotinfectie wordt veroorzaakt door de parasiet Fasciola hepatica (een platworm) en komt vooral bij schapen voor, maar ook andere grasetende dieren kunnen besmet raken. Eitjes van de leverbot hebben een tussengastheer, de slak Lymnaea tomentosa, nodig om besmettelijk te worden. In deze slak vermenigvuldigen de eitjes zich bij de juiste temperatuur in een groot aantal besmettelijke cysten. In de winter vindt geen ontwikkeling plaats, en in ons land vindt de grootste besmetting in de herfst plaats. Via besmet gras of hooi kunnen de cysten door de gastheer opgenomen worden. Hier komen de larven vrij en migreren via het maagdarmkanaal naar de lever. Uiteindelijk gaan ze de galgangen in (4-5 weken na besmetting), waar ze tot volwassen leverbotten uitgroeien. Wanneer ze eieren gaan produceren, kunnen deze via de mest van de gastheer worden uitgescheiden, waarna andere dieren besmet kunnen worden.

Behandeling:

Het is bekend dat de leverbotslak voorkomt in moerassige gebieden met traag stromend water. Vooral na een natte zomer, gevolgd door een zachte winter kunnen leverbot-besmettingen optreden. Hoewel infecties veel bij schapen optreden, komen de laatste jaren ook steeds vaker besmettingen bij paarden voor (wel of niet herkend).
Preventief kan men ervoor zorgen dat de dieren op droge weiden staan, eventueel kan men besmette gebieden met slakkengif bewerken. Het meest effectieve wormmiddel tegen de leverbot zelf is Fascinex, dit bevat Triclabendazol en werkt al tegen jonge leverbotten van 1 jaar oud. Elke 2-4 maanden hiermee ontwormen kan noodzakelijk zijn om de leverbot geheel kwijt te raken, dit kan gedurende enkele jaren nodig zijn. Ter ondersteuning van het dier kunt u Anemiacur geven om de bloedarmoede te verhelpen en Hepacur om de conditie van de lever te vergroten.

D.m.v. mestonderzoek is het mogelijk 2-3 maanden na infectie eieren van de leverbot aan te tonen in de faeces van een besmet dier. Momenteel is bloedonderzoek op Fasciola hepatica mogelijk voor runderen, dit is echter (nog) niet voor paarden, schapen en andere dieren getest.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:36

De pony van mijn zusje werd er (na bijna 2 jaar dokteren) van verdacht. Het bleek een overgevoeligheid voor bepaalde voedings stoffen te zijn.

Het komt idd door slakjes in stilstaand water en vooral schapen zijn er vatbaar voor.

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:42

wel grappig om te weten ze heten zo omdat ze er onder de microscoop ook echt uit zien als botjes zoals een honden botje......de besmetting vind plaats door te grazen op besmette weiden...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:55

Ik zie ze met t blote oog en dan vind ik het toch echt meer platgeslagen wormpjes maar ik heb dan ook weinig fantasie. Er wordt trouwens ieder jaar een leverbotprognose gemaakt door een speciale werkgroep, die voorspelt hoe erg en waar de leverbotbesmettingen zijn. Meestal is de infectiedruk op een weiland te verminderen door goede afwatering, de slakjes zijn namelijk dol op blubber.