Oudere paard: Veulenbrok of Luzerne?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Oudere paard: Veulenbrok of Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 09:35

Wat zouden jullie doen?

Het paard in 25 jaar en staat in de weide (geen arbeid op dit moment), s'avonds weer naar binnen.
Krijgt per dag 1 kg slobber (met olie) en een halve kg Herbasan.

Toch oogt hij nog wat schraal, maar ik moet wel waken voor bevangenheid.
Pavo adviseerd om veulenbrok bij te voeren, maar Luzerne zou ook kunnen, wat vinden jullie?

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:37

Ik zou hem luzerne geven.
Bij ons op de manege (die nu failliet is) stonden ook oudere pony's die wat schraal waren.
die kregen ook luzeren.
ze vonden het erg lekker en ze knapte er wat van op.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:38

veulenbrok zeker niet als je paard bevangen dreigt te worden>>>> zitten meer eiwitten in dan in gewone brok

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:42

Masters (of te wel van Cooten) heeft een brok speciaal voor oudere paarden. Verder verbruiken oudere paarden ook veel energie om warm te blijven, dus hou daar ook rekening mee. En er zullen genoeg organen niet meer als een 5 jarig paard werken, waardoor alleen maar voer bijgeven niet zullen resulteren in een voller paard.
O, en het is voornamelijk de suikers waar paarden hoefbevangen van worden en niet per definitie de eiwitten! Dus jong gras is veel gevaarlijker dan een brok.

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:43

Ik zou kiezen om hem bij te voeren met gehakselde mais. Doe ik ook bij mijn merrie en het gaat echt beter.
Geef je verder ook nog ruwvoer als hij savonds binnen komt? Zou ik wel doen.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 09:45

Sies schreef:
veulenbrok zeker niet als je paard bevangen dreigt te worden>>>> zitten meer eiwitten in dan in gewone brok

Bevangenheid wordt veroorzaakt door suikers en niet door eiwitten.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:45

Mijn oudere paarden 20 en 38 krijgen ook snijmais. Hier worden ze mooi vol en glanzend van. De vacht van mijn 20 jarige is zo glad ik kan er niet meer zonder zadel opzitten.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 09:46

tjady schreef:
Ik zou kiezen om hem bij te voeren met gehakselde mais. Doe ik ook bij mijn merrie en het gaat echt beter.
Geef je verder ook nog ruwvoer als hij savonds binnen komt? Zou ik wel doen.

Ja hij krijgt onbeperkt kuil.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 09:48

Eleonoor schreef:
Masters (of te wel van Cooten) heeft een brok speciaal voor oudere paarden. Verder verbruiken oudere paarden ook veel energie om warm te blijven, dus hou daar ook rekening mee. En er zullen genoeg organen niet meer als een 5 jarig paard werken, waardoor alleen maar voer bijgeven niet zullen resulteren in een voller paard.
O, en het is voornamelijk de suikers waar paarden hoefbevangen van worden en niet per definitie de eiwitten! Dus jong gras is veel gevaarlijker dan een brok.

Grappig dat je het zegd, want dan moet ik denken aan het bloedonderzoek van een aantal weken geleden. Onze dierenarts zei dat ze veel meer jongere paarden had gezien met slechtere resultaten dan die van mijn "ouwe", hij is kerngezond!
Maar je hebt wel gelijk, wij zijn een uitzondering.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:02

Als een paard neiging heeft om bevangen te worden zou ik absoluut geen mais voeren. Dit blijkt nl. moeilijk verteerd te worden waardoor het in de darmen voor problemen heeft met risico op bevangenheid. Beter is om gewoon extra hooi (geen vers hooi) bij te voeren. Evt. een scheut zonnebloemolie over het voer.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:03

Mijn pony is niet meer in staat om hooi of kuil te eten en leeft al 4 jaar op mais en natte brok en slobber.

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:41

Kyona schreef:
Als een paard neiging heeft om bevangen te worden zou ik absoluut geen mais voeren. Dit blijkt nl. moeilijk verteerd te worden waardoor het in de darmen voor problemen heeft met risico op bevangenheid. Beter is om gewoon extra hooi (geen vers hooi) bij te voeren. Evt. een scheut zonnebloemolie over het voer.

Ik noem gehakselde mais. Dat is met stengel en alles erop en eraan fijn gehakseld. Dat geeft geen problemen met vertering en geen kans op bevangenheid.
Wanneer je alleen maiskolf zou doen in de aanbevollen hoeveelheid gehakselde mais, heb je gelijk.

Zahlina

Re: Oudere paard: Veulenbrok of Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:46

Luzerne kan voor oudere paarden nog weleens erg vervelend zijn om te eten omdat ze meestal een gebit hebben met veel gaten.
Mijn oude ruin eet het echt niet meer, doet hem echt pijn in zijn bekkie.

Veulenbrok bij een paard waarvoor je moet waken voor bevangenheid zou ik ook niet aanraden ivm de extra eiwitten.
Zelf heb ik de beste ervaring met geweekte bietenpulp (zet goed aan) in combinatie met een goed brok voor de oudere paarden.
Geweeste pulp is lekker zacht en het biks lost er ook een beetje van op wat het eten allemaal gemakkelijker maakt.

Gr Em

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:07

Ik zou luzerne proberen, ik vind het super spul.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:42

Luzerne!

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:08

We hebben een oude merrie van 29+ met nog zeer harde keizen en ze wordt nog 4x per week rustig bereden. Ze was ook niet dik te krijgen en kon haar hoeveel brok ook niet op. De dierenwinkel adsviseerde toen Equiral Sport en daar doet ze het inderdaad goed op. Ze krijgt wel het meeste van allemaal 3 kilo/dag.
Een ouder paard verbruikt misschien minder energie in het werk maar heeft inderdaad meer nodig om zich warm te houden, te verharen en de spijsvertering gaat vaak ook achteruit zodat ze minder voedingsstoffen kunnen opnemen. Ik had dus zelf ook al het idee dat ze ipv basisbrok eerder een hoogwaardige brok nodig had.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:55

Heb advies gevraagd bij Pavo: per dag 1kg slobber + 1kg Herbasan en als dit na verloop van tijd nog niet genoeg is, van beide 0.5 kg erbij. Dus dat ga ik nu uitproberen.