Paard met zonnealergie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

casy

Paard met zonnealergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 21:16

Hoi Allemaal,

Graag zou ik jullie paardenvrienden het volgende willen voorleggen. Mijn paard heb ik 5 weken geleden volledig opgezet uit het land gehaald. Ze is bond en al haar witte vlekken waren minimaal een centimeter dikker dan haar bruine vlekken. Natuurlijk meteen de dierenarts gebeld en die heeft een zeer hevige vorm van zonneallergie bij mij paard geconstateerd. Ze heeft een pretnisoninjectie gehad en voor drie dagen vochtafdrijvers. Dit is met nog eens drie verleng, omdat de zwellingen niet voldoende afnamen. Haar ziektebeeld (ook 40 graden koorts op de dag dat ik haar uit het land haalde, daarna niet meer) is te vergelijken met een zonnesteek bij een mens.

Op advies van de dierenarts mocht ze niet meer naar buiten tot alles over zou zijn. Wanneer het over is, moet ik gaan experimenteren met de hoeveelheid zon die zij nog aankan, hetzij met deken op.

Nu ben ik 5 weken verder en mijn paard is grote delen van haar rug en hals inmiddels kaal geworden en ze vervelt voor de tweede keer. Van de week met het mooie weer reageerde zij daar meteen op. Ze heeft veel pijn in haar rug en krijgt dikke achterbenen. Vermoedelijk ook van het veel op stal staan, want dat is ze niet gewend.

Morgen komt een andere dierenarts nogmaals bij haar kijken om te zien wat hij aan behandelingen kan aanbieden.

Ik smeer al een hele tijd 2 keer per dag calendulan op de kale en opgezette plekken en als het heel warm aanvoelt (zoals met warm weer) dan leg ik er natte handdoeken op om de brand eruit te halen.

Mijn vraag aan jullie is of jullie ook wel eens zoiets hebben meegemaakt. En als dat zo is, wat hebben jullie toen gedaan om het te verhelpen en hoe lang duurde het hele proces. Ontstonden er ook andere medische klachten?

Alle hulp / adviezen en ervaringsverhalen zijn welkom.

Groetjes,
Cynthia en Kyra

ellepel

Re: Paard met zonnealergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:15

niet met een paard, maar wel met een koe

boertje bij me in de buurt vroeger had een lichte koe die dezelfde symptomen had, maar daar bleek het te komen van bepaalde kruiden wat in het land groeide.
als het die dat kruid at, dan reageerde de huid overgevoelig op de zon.

lees even deze site:
http://www.poisoncentre.be/nl/plants/berce.php

Citaat:
Andere planten kunnen eveneens fototoxische eigenschappen hebben en geven soms problemen.
We vermelden bijvoorbeeld andere bereklauwsoorten (Heracleum sphondyllium en andere), brandpastinaak (Pastinaca sativa subsp. urens), selderij (Apium graveolens), akkerscherm (Ammi), lavas (Levisticum officinale), peterselie (Petroselinum crispum), bergamotcitroen (Citrus aurantium subspecies bergamia), wijnruit (Ruta graveolens) en Sint-Janskruid (Hypericum perforatum).

bij die boer zijn koe kwam het dus echt van die planten die het dier at.

geen idee of t bij jou er wat mee te maken kan hebben hoor, maar t is altijd een idee om je weiland na te kijken op deze planten

apenstaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:33

Ik heb een paard gehad wat soortgelijke syptomen had. Hij was bruin met 3 witte benen. Na 4 weken weide was al het wit van zijn benen aangetast. We dachten in 1e instantie dat hij mok had. Dus waren we al driftig met mokzalf aan het smeren. Omdat het niet over wilde gaan en het alleen maar erger werd hebben we hem naar huis gehaald. De huid liet totaal los.

Thuis hebben we de benen gewassen met betadinescrub en behandeld met prednocutin (spray) en clindobion (zalf). De losse huid hebben we heel voorzichtig verwijderd.

Na een maand stal was de huid weer mooi hersteld en rustig. Mijn toenmalige dierenarts vertelde me toen ook dat het vaak een combinatie van kruiden en uva stralen is was de allergie in werking zet.

Hij is niet meer vast op het land gegaan. Wanneer hij in de volle zon een uurtje op het land stond kwamen de 1e plekjes al weer. We hebben verschillende weides geprobeerd maar echter altijd hetzelfde resultaat.

Zolang hij maar niet de combinatie zon/weide had waren er geen problemen en had hij er verder ook geen last van.

Toen hij medisch afgekeurd was (door andere oorzaken) konden we hem door de zonneallergie niet als grasmaaier door het leven laten gaan en hebben we afscheid van hem moeten nemen.

Dimpie

Re: Paard met zonnealergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:45

M'n pony heeft ook zonneallergie op haar witte benen. Is ook al eens helemaal fout gegaan, is toen behandeld met prednisolon (als ik het me goed herinner). Het heeft toen 2 tot 3 weken geduurd voordat het over was.

Tegenwoordig krijgt ze gewoon zonnebrandcreme (hele hoge factor) op haar benen. Werkt helemaal goed! Ze kan zelfs hele dagen naar buiten!