Paard van camion gevallen, diepe wonde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chivance

Paard van camion gevallen, diepe wonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 20:42

De pech blijft ons achtervolgen. Vandaag is ons Imke, door zich te verschrikken, van de vrachtwagen gevallen, door het rechterzijschot uit.
Hoe kwam het? Imke gaat al jaren trailer en vrachtwagen op en af, en vandaag ineens verschrikt ze haar. De oorzaak, die kennen we niet, misschien een daps wat haar gestoken heeft.

In elk geval, we hebben dadelijk de dierenarts laten komen, en totdat hij er was (dierenarts was er wel al achter een kwartiertje) de wonde die inwendig toch zo'n 10 cm diep was uitgespoeld.
De spier is een ietsiepietsie geraakt, maar volgens de dierenarts niet ernstig.
Hierbij een foto van toen het genaaid was, uitwendig is de lengte 25 à 30 cm.
Nadien heeft ze nog AB spuiten gehad alsook nog een extra spuitje voor de klem. Zaterdag komt de dierenarts opnieuw AB spuiten.

Afbeelding

Wie heeft dit ook al aan de hand gehad en hoe verliep het herstelproces bij jou paard?

Ah ja, die kous rond de staart is zodat de staartharen niet constant in de wonde zouden hangen.

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:16

Het zou nu toch wel genoeg moeten zijn met de pech die jullie de laatste weken hebben gehad. Zo op de foto te zien heeft de dierenarts de wond netjes kunnen hechten. We duimen werderom voor jullie dat ook dit goed mag genezen. Is Imke een Fries?
Nu hebben jullie twee paarden/pony's in de ziekenboeg.

Groetjes en veel sterkte.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:40

jeehtje wat een ellende!!

Heel veel sterkte! Ik heb ook wel weer wat ervaringen met wonden, dus ik zou zeggen pb maar weer

Chivance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 07:32

nikkessen schreef:
Het zou nu toch wel genoeg moeten zijn met de pech die jullie de laatste weken hebben gehad. Zo op de foto te zien heeft de dierenarts de wond netjes kunnen hechten. We duimen werderom voor jullie dat ook dit goed mag genezen. Is Imke een Fries?
Nu hebben jullie twee paarden/pony's in de ziekenboeg.

Groetjes en veel sterkte.

Imke is een friese merrie van Jasper.

Inderdaad hebben we nu paard en pony in de ziekenboeg.
U2 doet het trouwens goed!

@carpediem

Zo snel ik vragen heb, hoor je het wel weer

Chivance

Re: Paard van camion gevallen, diepe wonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:00

Hallo

DA is net terug langsgeweest voor Imke haar wonde.
De wonde geneest goed en ze mankt niet!
Dat is een hele opluchting!

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:04

Gelukkig ben blij dit te horen. Krijgt ze nog antibiotica

Be Special groeit als kool.

Groetjes

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 18:54

Hallo Nikkessen

Ze heeft vandaag nog twee spuiten gehad, die werken enkele dagen door. Dan zou het ergste leed geleden moeten zijn.
Heb je nog foto's van Be Special?

Groetjes
Cindy

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:02

Ben jij onlangs met je hele veestapel onder een ladder doorgelopen of zo ????

veel beterschap weer !

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:30

Hallo Cindy,

Heeft Imke stalrust gekregen of mag ze de weide in. Het is te hopen dat ze niet bang is geworden om de vrachtwagen op te gaan.
Ik zal morgen weer wat foto's maken van Be-Special en onze nieuwe aanwinst. Een jaarling merrie van Syndney KWPN. We hebben deze merrie twee weken geleden gekocht. Ze is bruin schimmel en meet nu ongeveer 1.56 mtr.

Groetjes

Wilma

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:26

@ mist
TJa ik was het ook al aan het denken. Misschien is er een vliegtuig met ladder over onze stallen gevlogen.
Neen serieus, ik was al aan het denken om onze stallen of zo eens te laten zegenen.

@Nikkessen
Imke mag gewoon op de weide gaan. Haar wonde is vandaag, ondanks de warmte, ook al mooi ontzonken en er loopt geen etter uit. Uitwendig ziet ze er heel mooi uit. Hopelijk is dit binnenin ook zo.
In elk geval, wij doen er enkele keren per dag isobetadine op en binnen enkele dagen beginnen we weer met onze bioptron lamp om het geneesproces te helpen.
Heb je paarden gezien op de foto's en ze zijn prachtig!

silvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:53

Mijn paardje heeft zes weken geleden geprobeerd de laadklep eruit te meppen. was ook ineens bang. nu kwam van het weekend opeens een fikse ontsteking opzetten. ze had zelf 40.1 koorts. de da komt elke dag antibiotica spuiten en vochtafdrijvers maar het blijft enorm gezwollen. met stappen wordt het wel minder en de koorts is weg. maar als de da het niet snel genoeg vindt genezen dan moet ze naar de kliniek om de wond weer te openen en schoon te spoelen. ik heb alleen een probleem en dat is dat ze de trailer niet meer in wil.
mijn advies is blijf super alert want als het gaat ontsteken dan ben je goed de *** bij valous was de wond zo goed als dicht en kreeg ze cubar mix voorgeschreven. dit heeft dus niet geholpen.
succes ermee.
groetjes silvy

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:59

Wij hebben ook een paard gehad dat in een paaltje gelopen is. Heel knullig. Maar gigantische jaap en de spier was ook geraakt. Met de trailer naar huis vervoerd (waren op buitenrit) en gelijk gehecht.
Daarna een maand absolute stalrust met antibiotica.
Ze mocht niet liggen dus stond ze in een heel kleine stal De dierenarts zei dat de kans groot was dat het niet meer helemaal goed kwam.

Het dier heeft zich echter zo goed gedragen! Nooit een poging tot liggen gedaan, rustig op stal gestaan ( we gaven ook weinig voer, anders zijn ze niet te houden), medicijnen braaf opgegeten.
Het is perfect genezen, zelfs het litteken is zoeken. Het dier heeft er totaal geen last meer van, en het is al even geleden. De dierenarts stond er versteld van hoe goed ze genezen was! Dus geef de moed niet op!

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:08

jee het zit niet mee zeg!
wat is dat balen zeg,
nu maar hopen dat ze goed en snel geneest