Paard schijndrachtig HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Paard schijndrachtig HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 19:38

Vandaag was ik zoals ik regelmatig doe (2x in de week) de uier van mijn merrie aan het verschonen. Op een gegeven moment kwam er vocht/melk uit haar beide speen. Daar schrok ik van, bij de andere speen ook geprobeerd en daar kwam het dus ook uit.

Nu zag ik ook dat ze wat bultjes (korstjes) op de uier en/of om de uier heeft.

Volgens iemand met verstand is ze dus schijndrachtig. Nu heb ik ook gehoord dat ik uit moet kijken met ontstekingen. Wat kan ik nu het beste doen en zijn die bultjes (korstjes) ook iets wat ermee te maken kan hebben???

Hopelijk zijn er mensen met goed adviezen.
Alvast bedankt, Ilse

daily

Re: Paard schijndrachtig HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:32

Ik heb ook een merrie gehad die regelmatig schijndrachtig is geweest, ik zou me niet zo druk er om maken en even aan kijken als ze het erg vaak is en lang aan houd. Kan je er altijd nog een dierearts raad plegen, mijn merrie was het elk jaar heel erg de melk spoot er uit en toen hebben ze het na gekeken of ze geen onsteking had, of dat haar baarmoeder er raar uit zag ect maar is toen niks uit gekomen. Na een keer deken was het over. o ja, Je moet er ook niet te veel aan zitten anders stimuleer je het alleen maar

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 21:33

Tnx Daily. Ik heb net alleen nog een keer gekeken of het niet troebel was, maar het is gewoon helder. Verder ook geen dikkere uier enz enz...

Hmmm betekend dat ik toch maar eens moet gaan denken om haar te laten dekken Ik kijk het nu even af en anders een telefoontje naar de DA. In ieder geval bedankt.

Hopelijk dat er meerdere zijn met dit probleem wat volgens mij toch niet veel voorkomt....

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:29

Tinkerbell (shetlandermerrie) heeft het ook. Die heeft zelfs een aardige uier en voor de uier flinke zucht (vochtophopingen). Ze geeft ook 'melk' een wittige doorzichtige vloeistof.
Zij heeft vorig jaar een 'ongelukje' gehad met een hengstje, dus is ze opgevoeld, niet drachtig maar schijndrachtig dus.

Toen we Tinkerbell kochten (november 2004) had ze een uierontsteking, nu heeft ze aan die kant in haar uier een enorme harde 'bult' zitten, het lijkt wel een stuk hout zo hard.
Tinkerbell heeft wel meer last van haar hormoontjes, zo is ze ook als ze hengstig is extreem hengstig, ze heeft maar iets mannelijks te zien op een km afstand en ze gaat door de beentjes....
Ik denk dat er wel een relatie is tussen het 1 en ander (schijndracht/hormonen/uierontsteking) omdat het zo opvallend is dat ze het allemaal heeft, ik zou er dus toch even goed op letten.

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 10:29

Nou ik wil dus niet dat het gaat ontsteken, wat kan ik dan het beste doen tegen die ontsteking???
Iemand????

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:32

Ik zou haar toch eens laten scannen om te kijken of haar baarmoeder wel schoon is.
Als een paard namelijk vocht of iets dergelijks in de baarmoeder heeft zitten kunnen de hormonen doorgeven aan het paard dat ze drachtig is..
Tenminste dat heb ik laatst opgevangen van een DA

knightloekie

Re: Paard schijndrachtig HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:05

moet ik even met haar praten

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 12:46

Ik heb net een telefoontje naar de DA gedaan, deze zou mij rond 14.00 uur weer terugbellen.

Hahahaha, Maartje doe dat maar, misschien dat ze dan stopt met wanna-be-zwanger-zijn.

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:24

Volgens DA mag ik me niet druk maken zolang het niet pijnlijk is, opgezwollen of te lang blijft duren. Nu gewoon af kijken en in de gaten houden, meer niet.

minihvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:15

veel succes en het lijkt me geen pretje

stabik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:50

mijn fjordje was ook schijnzwanger en dit komt ook nog eens vaker voor bij oudere pony's / paarden... stacey is 18 vandaar... gelukkig heeft ze nu weer nergens last van maar je moet ze in de gaten houden... veel succes!

mariekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:01

mijn pony geeft zeker al een jaar melk.
Pas nog met de dierensarts gepraat.
Kan helemaal geen kwaad ! Je hoort het wel vaker.
Zowel jonge als oude paarden schijnen er wel eens last van te hebben.
Ik smeer er gewoon om de dag uierzalf op...
Verder niet er aan zitten.
Ik heb er namelijk teveel aangezeten en nu blijft ze melk geven...
Heb het gestimuleerd ofzow
Verder mag ze daarom beslist niet met merries die een veulen hebben op de wei.

Succes ...........