Wie? paard met suikerziekte? Info enz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xox

Wie? paard met suikerziekte? Info enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 14:42

Mijn paard heeft een te lage insuline waarde. De waarde is 2 normaal is tussen de 10 en de 44. Zijn er hier bokkers met paarden die dit ook hebben? (geen insuline resistentie)
Wat doen jullie eraan? Of heeft iemand inffo?

Alvast bedankt

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:30

Hoe was zijn glucosewaarde?

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:31

Wat zijn de glucose waarden idd?

Vooral geen biks voeren lijkt me, hooi mogen ze onbeperkt.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 19:46

De glucose waarden zijn niet onderzocht. Alleen magnesium, ACTH en Insuline

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:15

Jammer dat ze de glucosewaarde niet hebben onderzocht, dit is een erg belangrijk punt ivm de insuline.
Wel zouden ze dan meerdere keren moeten prikken om een betrouwbaar beeld te hebben.

Mijn paard zijn glucosewaarde zat heel ver beneden de waarde.
Paard werd broodmager, spieren vielen weg en hij struikelde heel veel.

Ik heb dit met behulp van Erik Laarakker kunnen oplossen.
Mijn paard zijn alvleesklier werkte niet goed er werd gedacht aan een tumor.
Gelukkig is dit niet het geval.

Het is makkelijk te meten.

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:24

Mijn paard mag hooi niet onbeperkt eten want daar zit degelijk wel veel voeding in die van mij word er bagger dik van (wel goed hooi) .
Dit op advies van een dierenarts !

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 14:06

Ik geef ook niet veel hooi. En dan in kleine beetjes. De elende is dat ze ook nog eens chronisch hoefbevangen is door een geboorteprobleem

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:25

Ja er zit voeding in, maar bijna geen koolydraten

@kiana: hoe kan een paard met suikerziekte laag zitten qua waarde? (bedoel je daar mee de glucose waarde?, snap het even niet )

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:48

knolliepower schreef:
Ja er zit voeding in, maar bijna geen koolydraten

@kiana: hoe kan een paard met suikerziekte laag zitten qua waarde? (bedoel je daar mee de glucose waarde?, snap het even niet )

Ik snap dat jij het niet snapt, want ik had het niet over suikerziekte....
Hoewel je ook een omgekeerde diabeet kan hebben.........teveel aanmaak van Insuline. Daar werd bij die van mij aan gedacht.

karijn

Re: Wie? paard met suikerziekte? Info enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:51

Even een samenvatting van wat suikerziekte is en insulineresistentie:
Suikerziekte is een absoluut (diabetes type 1) of relatief (diabetes type 2) tekort aan insuline door een niet (in geval van type 1) of nauwelijks (in geval van type 2) functionerende pancreas (alvleesklier). Daardoor heeft iemand met suikerziekte altijd te hoge glucosewaarden.
Insulineresistentie ligt ten grondslag aan het ontstaan van diabetes type 2 (een relatief tekort aan insuline). Door allerlei factoren (genetisch en omgevingsfactoren) zorgen voor een verstoorde balans in de glucose/insuline/vethuishouding in het lichaam. Zodra de glucosewaarden te hoog worden, reageert het lichaam door insuline af te geven vanuit de alvleesklier maar het lichaam is door die factoren resistent geworden voor de werking van insuline, hence de naam insulineresistentie. Het lichaam zal dus ter compensatie meer insuline moeten aanmaken om de glucosewaarden normaal te krijgen. Dit kan jaren goed gaan zonder dat iemand er last van heeft. Omdat de alvleesklier dus overgestimuleerd wordt, verliest het in de tussentijd een groot gedeelte van zijn functie en capaciteit en op een gegeven moment is het lichaam niet meer in staat om de glucosewaarden normaal te krijgen. Dit is ook het moment waarop iemand klachten gaat krijgen en de diagnose diabetes type 2 wordt gesteld. De alvleesklier produceert nog wel insuline maar te weinig.
Indien je paard dus te veel insuline aanmaakt (hyperinsulinemie heet dat), is er al gauw sprake van een insulineresistentie. Dan kan het inderdaad zo zijn dat de glucosewaarden te laag zijn. Je moet het in elkaars verband blijven zien.
Vandaar mijn vraag ook hoe de glucosewaarden van je paard zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:01

Kiana,
waar heb jij de glucosewaarde laten bepalen? Bij Vetmedlab?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:28

Even een vraagje: hoe merk je dat je paard diabetes 1 of 2 heeft? Is dat net als bij mensen? Krijgt-ie dan ook hypo's (hoe toepasselijk) en hyper's?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:47

Bij paarden wordt er geen onderscheid gemaakt tussen type 1 en type 2, puur vanwege het feit dat er geen geneesmiddelen zijn. Een paard kan wel insulineresistent zijn omdat er dan vaak andere ziekten bij komen kijken waardoor het paard minder functioneert of klachten heeft. Een paard kan ook last hebben van hyper's en hypo's, vandaar dat een zeer uitgebalanceerd dieet en regelmatige beweging het enige is dat je kan doen. Vooral bij paarden is die regelmaat heel erg belangrijk. Elke dag hetzelfde patroon, dan kun je de ziekte redelijk goed onder controle houden (geldt ook wel voor mensen maar wij hebben nog geneesmiddelen als tabletten voor type 2 en insuline).