Oog van het paard traant!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Oog van het paard traant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:37

Hoi!

Mijn verzorgpaard heeft een heel erg tranende oog, ze huilt als het ware alleen aan het rechteroog. Ik ben al een paar keer met lauw water eroverheen gegaan. Als we gaan rijden of ik stap aan de hand heeft ze haar oog open, als we halthouden of ze staat in de wei, heeft ze haar oog dicht. Wat kan ik hieraan doen? Zalfje kopen ofzo? Ik kan dus ook geen vuiltje vinden in haar oog, wel dat haar oog hartstikke vol zit met dat traanvocht!

Groetjes, Michelle

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:40

dit komt meestal door de vliegen ende veearts verkoopt daar zalfjes voor echter is het raadzaam om er eerst naar te laten kijken want een verkeerde diagnose kan schadelijk voor het oog zijn en te lang hiermee laten lopen ook

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:41

Deppen met gekookt lauw water !!!!!
mocht het binnen een week niet minder worden kan er iets anders aan de hand zijn dan alleen een traanoog en is het misschien noodzakelijk om de veearts erbij te roepen.

Succes ermee

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:41

Je kunt het schoonmaken met camille thee. Wel eerst aflaten koelen natuurlijk. En wat misschien ook handig is om de voorpluk van je paardje in een vlechtje of knotje te doen. Dan hangt het niet in haar ogen.

Er zijn ook zalfjes te koop bij de dierenspeciaalzaak. Die kun je ook gebruiken voor haar oog.

Als het dan nog niet over is zou ik eens de DA bellen of ze niet een beschadigingetje van een tak of zo in haar oog heeft. Dat heeft die van mij ook wel eens gehad. En dan krijg je een speciaal zalfje van hem. Maar ik zou me niet te druk maken hor. Gaat wel weer over!
Succes ermee!

Froemel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:43

okee, alvast heel erg bedankt! Kan er al heel veel mee met de adviezen.. alleen de eigenaar zal het wel weer ergelijk vinden dat k weer met een probleem kom dat geld kost..

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:46

Vervelend als hij/zij zo is. Maar ik zou een traanoog (misschien wat ontstoken van vliegen of iets dergelijks) niet willen verwaarlozen. Dan kan het alleen maar erger worden. Dus hoop voor je en voor je paard dat het ok is!!

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:46

zo'n zalfje kost niet zoveel hoor en binnen een paar dagen heb je nergens meer last van.

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:47

zo is het ook. Een camille thee of alleen gekookt water ook niet!

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:50

als het wel van de vliegen komt is het misschien handig om een vliegenkap op te doen. Mijn paard had er ook altijd last van en nu met zn vliegenkap (geen sliertjes) heeft ze er geen last meer van

Sim

Re: Oog van het paard traant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:54

Ik zou toch even een da laten kijken. Je bent al een aantal dagen aan het spoelen zeg je en toch is het niet over/is het niet minder geworden.

Het kan zijn dat de traanbuis verstopt zit (en daar helpt niet alleen een zalfje tegen. Deze moet dan door de da worden doorgespoeld, soms krijg je nog een zalfje mee om een paar dagen in het oog te spuiten, soms is dat niet nodig. Ligt er aan hoe erg en hoe lang de traanbuis al verstopt zit.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:56

Mijn shet heeft dat ook regelmatig.. maar ik heb in de paardenwinkel er een smeersel voor gekocht.
Waardoor het meteen wegglijd zegmaar... (Je moet het ook
net onder z'n oog smeren) en daardoor gaat het niet
ontsteken of word het niet vies

Kyona

Re:

Even door de dierenarts laten kijken; als er een beschadiging zit en je neemt de verkeerde zalf dan kan je blijvende schade krijgen. Ik hoop dat het een traanbuisverstopping is -dat is meestal zo verholpen. Ook bij maanblindheid heb je een tranend oog, maar dat komt gelukkig niet zoveel voor. Dan is de pupil overigens verkleind en zie je als je in het donker in het oog schijnt niet de pupil van groot naar klein worden.

JessyHorse

Re:

Mijn pony heeft ook altijd traan ogen als ze op het weiland staat. Oorzaak zijn de vliegen. Ik maak het eerst schoon met koud geworden kokend water en dan smeer ik het in met oogzalf voor mensen of honden. 2 dagen later is het weg.

Froemel

Re: Oog van het paard traant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 18:38

Simmie schreef:
Ik zou toch even een da laten kijken. Je bent al een aantal dagen aan het spoelen zeg je en toch is het niet over/is het niet minder geworden.

Het kan zijn dat de traanbuis verstopt zit (en daar helpt niet alleen een zalfje tegen. Deze moet dan door de da worden doorgespoeld, soms krijg je nog een zalfje mee om een paar dagen in het oog te spuiten, soms is dat niet nodig. Ligt er aan hoe erg en hoe lang de traanbuis al verstopt zit.

Hoeveel kost zo'n da dan? Want vandaag zag zijn oogje d'r wel heel erg uit en heb het oogje ook weer met lauw water gewassen.. Iemand buiten bokt heeft me advies gegeven toch de da erbij te halen. Maar bedankt voor de tips!!

*Mag je trouwens daarmee rijden? Want heb maar een klein stukje gereden. Klein buitenritje.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:32

Toen ik bij mijn paard de traanbuizen heb laten spoelen (2 maal) kreeg ik een rekening van 21.65 euro (ex. btw) dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
Ik mocht er gewoon mee rijden en alles doen wat ik normaal ook doe.

Froemel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 19:38

Dat valt nog wel mee. Dan zeg ik dat meteen morgen! En als het moet betaal ik wel mee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:41

he michelle, vervelend zeg. ik zou er ook even de dierenarts bij halen. van deutekom uit roermond is niet zo duur, misschien een tip?

Froemel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 20:02

Bedankt, ik zeg dat morgen wel even en dan zeg ik dat er ook meteen erbij. Ik wil dat dat oog zo snel mogelijk normaal wordt, ze staat er zo zielig bij..