Enten alleen in de hals?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Enten alleen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:19

Ik heb mijn paard al jaren niet laten enten omdat ze levensgevaarlijk wordt als er een naald in de buurt van haar hals komt. Het is een keer fout gegaan met prikken en sindsdien is het niet meer te doen.

Laatst heeft ze wondjes gehad en heeft ze een tetanusprik in haar borst gekregen en dat ging super. Ze moest toen ook antibiotica (vuile wond) maar dat ging dus niet via een spuit in haar hals... ze wordt echt levensgevaarlijk, zelfs de VA durft het niet meer aan met haar.

Is een enting of een antibiotica spuit ook op een andere manier te geven? Via haar borst ofzo?

Ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft

besita

Re: Enten alleen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:23

alles wat niet in het bloed moet kan in principe in de borst TS of eventueel in de bil of kont (maar of dat bij Sam veiliger is ) heb Fighter weken aan een stuk zijn spuitjes in de kont moeten geven (bovenaan zeg maar) en een spuit tegen de bloedwormen doen wij ook in de borst .
Wat in het bloed moet kan je niet anders dan in de halsader denk ik
Paard als Sam zoveel mogelijk de medicatie in poedervorm geven dan (bvb alle antibiotica )

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:28

Dat is het probleem.. dat poeder krijg ik er ook niet in en ik heb nu antibiotica gekregen in pasta vorm maar dat was voor een paar dagen dik 100 euro
(gaat op gewicht, dus Sam heeft wat extra nodig)

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:29

Dat snap ik dus niet... als je waar dan ook spuit komt het toch altijd in het bloed terecht?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:31

intramusculair heet dat en dat is dus in de spieren ..interveneus is in de aders/bloed ..
Ik doe voor antibiotica poeder een grote lege spuit daarin water ,je poeder ,shacken en in de mond hups ..werkt van veulen tot paard ..of is ze met ontwormen ook lastig?

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:33

TheSam schreef:
Dat snap ik dus niet... als je waar dan ook spuit komt het toch altijd in het bloed terecht?

nee hoop het niet want penicilline mag nooit of the never in bloed ..daar raakt het paard in shock van en gaat dood als je niet binnen het kwartier een anti-middel inspuit ..heb ik een keer aan de hand gehad

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:34

Nee, met ontwormen is ze heel makkelijk..

We hebben het met de spuit geprobeerd met antibiotica en ik krijg het er wel in maar het moet 2x per dag... dus 's ochtends doet de boer dat en dat gaat niet helemaal goed.

De vorige keer heeft ze namelijk de boer platgedrukt tegen de muur met gekneusde ribben als gevolg

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:35

libke schreef:
nee hoop het niet want penicilline mag nooit of the never in bloed ..daar raakt het paard in shock van en gaat dood als je niet binnen het kwartier een anti-middel inspuit ..heb ik een keer aan de hand gehad

Aha.. dat wist ik dus niet. Dat is dus de reden waarom de VA helemaal mijn paard niet ent en AB geeft (gelukkig hebben ze bij die kliniek er meer verstand van dan ik ).

Goh... wat een lastige situatie

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:37

in enting gaat bij ons altijd in de borst,

ik kan niet begrijpen waarom dat alleen in de hals zou kunnne?!

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:39

Interveneus gaat sneller. Op die manier werkt de medicatie direct. Dit gebruiken ze met verdoven. Ze pakken een halsader omdat die het best voelbaar en bereikbaar is.

Inentingen en AB e.d. kunnen intramusculair en kan op diverse plaatsen. Hals (wat met entingen niet aan te raden is), borst of kont zij mooie plekken daarvoor. Dat hebben we destijds met Mazzel ook gedaan (jeweetwel toen ie nog zo'n uk was)

Maar waarvoor heeft sam nu AB dan?

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:45

Sam heeft nu geen AB... het gaat me om de vorige keer en het gaat me om de rekeningen.
Het is met een spuit gewoon veel makkelijker dan met poeder of pasta.
(en vele malen goedkoper)

Wat bedoel je nu An? Kan AB dan wel op andere plaatsen gegeven worden dan alleen in de hals of bedoel je dat met entingen?

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:59

Lijkt me wel. Wij hebben bij Mazzel destijds de AB gewoon in zn billenhammetjes gespoten. Dat was nml het enige waar ie destijds een beetje vlees had.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 12:15

Okey... ik ben hopelijk iets wijzer nu

Ik ga het er de volgende keer iig wel met de VA over hebben

mmaverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:21

waarom gebruik je geen praam tijdens het geven van een injectie?

mijn merrie werd na 1 keer peniciline spuiten ook helemaal toktok en ging op d'r achterbenen staan dansen in de stal. 'savonds een praam gebruikt en rustig in de borst ge-injecteerd.

Ze had na het losmaken van de praam geen flauw idee wat we hadden gedaan

Zo konden we de kuur van 5 dagen afmaken zonder stress en angst.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 12:27

Denk je dat we nog geen praam geprobeerd hebben?

Die heeft totaal geen effect.. ze had zelfs de blaren op haar lippen staan

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:32

willem mag absoluut niet in de hals geprikt worden voor een enting

hij krijgt nl altijd een tiet, zo noem ik het maar bij de boeg krijgtie een hele grote bult, die na een paar dagen wel verdwijnt, maar hij loopt er wel stijf van.

1 keer heeft de dierenarts hem een enting tegen schimmel gegeven in de hals. die arme willem had zo'n harde stijve nek dat hij niet van de grond kon eten, hij kon amper uit de voerbak eten en al zijn voer moest omhoog gehaald worden.
hij konniet grazen, het lopen ging haast niet omdatie dus niet in kon buigen. alstie jeuk had kon hij zich amper krabbelen en hij kon in de paddock niet rollen. hij kon niet meer liggen.

en dat voor een dag of 3,4. ik heb nog nooit zoiets naars mee gemaakt met hem, echt zo zielig. hij voelde zich honds beroerd. dus geen entingen meer in de hals.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 15:15

Hoe doe je dat dan met AB?

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:15

Begrijp uberhaupt niet dat in de hals ge-ent word. Gevaar van spierbeschadiging is daar meer aanwezig dan in de boeg. En inderdaad als ie een zwelling krijgt dan is dat minder voor het paard en werkt de zwaartekracht ook niet direct mee.