Stalrust óf weidegang?Please dringend advies en ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlisa

Stalrust óf weidegang?Please dringend advies en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 09:50

Beste paardenvrienden,

Bij mijn paard is een aantal weken geleden de diagnose "ingescheurde gewrichtsband" van het spronggewricht gesteld. Revalidatie: Drie maanden 3 x per dag 10 minuten stappen en de rest stalrust.

Nu heeft mijn paard haar goede achterbeen ook overbelast, waardoor ze op stal haar achterbenen bijna niet beweegt. (Ze beweegt haar alleen haar voorbenen en kan zo bij het hooi). Het gevolg is dat de doorbloeding zo slecht is dat ze niet de stal meer uit wil en het van kwaad tot erger gaat. De dierenarts heeft eergister een bloedverdunner gegeven en toen heb ik om de twee uur met haar gelopen. Ook heb ik in alle hoeken hooi neergelegd,zodat ze toch moet bewegen op stal. Dat hielp wel een beetje, alleen 's nachts is het hooi natuurlijk op!Gister ging het lopen eigenlijk ook weer redelijk, maar vanochtend kregen we haar weer de stal niet uit. De dierenarts gaat straks nog een keer een bloedverdunner geven (ik moet uiteraard werken) en vanaf vandaag gaan we proberen haar weidegang te geven (tegenstrijdig met stalrust). Ze is gek op gras en hopen haar zo te stimuleren toch te bewegen. Ik vroeg me af of iemand dit ook wel eens heeft meegemaakt.....

Liefs,

Marlies

Xanthe

Re: Stalrust óf weidegang?Please dringend advies en ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:06

Ik heb hier geen ervaring mee, maar wat vindt de dierenarts hiervan? Was het zijn idee om haar buiten te laten lopen? Kon dit niet helemaal uit je bericht afleiden..
Ik zou gewoon het advies van de dierenarts opvolgen.

Als je haar op gras zet zou ik in ieder geval een heel klein stukje nemen, zodat ze ook weer niet teveel gaat lopen.
Wel een lastige situatie zeg

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:09

Als je zeker weet dat je paard niet gek gaat doen op het land zou ik haar zeker buiten zetten, en anders idd een stukje afzetten.

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:32

Let wel op dat je een klein stukje afzet zodat ze niet gek kan doen. En anders misschien een grotere box zodat je eea meer uit elkaar kan leggen...

Marlisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:53

De dierenarts heeft uiteraard stalrust aanbevolen, wat normaal is bij deze blessure. Het gewricht is trouwens drie weken geleden ook ingespoten met hyaluronzuur en cortisonen en met haar blessure gaat het wel beter. Ze staat er dus ook op, maar is nog wel pijnlijk.

Ikzelf heb overwogen of weidegang op dit moment beter is dan de problemen die we ondervinden met stalrust. Ze staat al enkele weken op stal en in het begin zonder problemen!Ze moet echter bewegen om de doorbloeding van haar benen op gang te krijgen. Als ze eenmaal aan het lopen is, merk je dat het gelijk beter gaat (vergelijking: ga maar eens een paar uur met je voet onder je kont zitten en daarna proberen te lopen). Vanochtend is dit met de dierenarts overlegd en ook hij vind het het proberen waard. Ze wordt dan uiteraard pas buitengezet als de andere paarden binnenstaan s'middags en in een kleinere wei. Er is wel een grotere box aanwezig,maar daar staat momenteel een merrie met haar veulen in. Dat is helaas geen optie!

X,Marlies

Marlisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:55

By the way, ik denk als ze het gras ziet dat ze geen tijd heeft om gek te doen. (Naast het feit dat ze niet goed loopt en dus niet gek kan doen)

X,Marlies

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:15

Persoonlijk zou ik haar naar buiten doen. Met gras komen ze altijd iets in beweging en als er geen paarden gek doen in de buurt, blijven ze zelf meestal wel rustig. Zo werkt het ook niet, geef je zelf aan.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:33

Misschien kan je eerst proberen om in het stukje wei met haar aan de hand te grazen, zodat ze went aan het feit dat ze buiten is. Mocht er dan wat gebeuren dan kan je nog ingrijpen.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:39

Ik zou ook kiezen om het paard in een klein stukje wei te zetten. Tijdens het grazen bewegen ze toch constant, dat lijkt me beter dan de hele dag stil op stal staan. Bovendien heeft ze dan nog eens wat afleiding.

Marlisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 11:52

Bedankt allemaal voor jullie reactie! Vanmiddag gaan we haar proberen in de wei te zetten. Met een beetje geluk, gaat het dan langzaamaan beter. Ik hou jullie wel even op de hoogte. Bedankt allemaal voor jullie reactie!

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:44

zoals je al zei beweegt ze haar achterbenen liever niet, ik denk dus ook dat de kans klein is dat ze ineens raar gaat doen. ik zou haar dus op de wei zetten. ik zou er wel op letten dat het over een tijdje misschien wel verstandiger is om haar op stal te zetten ivm dat het haar dan misschien minder pijn doet en ze dan toch rare dingen gaat doen.

sterkte

(mijn paard moet ook nog 2 weken op stalrust met een paar keer per dag stappen op het harde, ze staat pas sinds gisteren op stal en word nu al gek van haar, want normaal stappen is er nu al niet meer bij)

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:47

lekker naar buiten!!!

Geen betere therapie als zon en gras. Als ze rustig is lekker met een ander paard 24 / 7 de wei op. Anders een kleiner stukje afzetten.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:00

Inderdaad, naar buiten!
Maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan.
Hoe ging het?

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:07

het oude gezegde : RUST ROEST is in dit geval wel op zijn plaats denk ik, soms krijg je door stalrust te maken met allerlei bijkomende problemen die uiteindelijk erger zijn dan de oorspronkelijke blessure. (geld niet voor alle gevallen natuurlijk)
Als je paard rustig is in de wei dan zou ik zeker weten gaan voor weidegang, alleen of met een oud (rustig) beestje. een grazend paard beweegt de hele dag heel rustig en dat is alleen maar goed. daarnaast komt dat een paard met boxrust er vaak niet gelukkiger op wordt en een gelukkig paard herstelt veel sneller. Ik zou dus ook (in jou geval) zeker voor weidegang gaan
succes met het herstel

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:59

Op de wei ermee. Als je paard echt last heeft, zal ze echt niet uit d'r panty gaan hoor.
Ik heb het ook gedaan met die van mij. Was ook het advies boxrust en stappen 2x 10 min. p/d. Heb dit braaf gedaan maar na een aantal maanden (2 tot 3) werd ie zo depressief en agressief en bijna onhandelbaar. Toen heb ik besloten om hem bij een rusthuis te zetten waar verder alleen ouwetjes en geblesseerde paarden staan. Hij staat er nu bijna 2 maanden en het gaat echt super qua mentale gezondheid en de blessure is niet verergert en af en toe zie hem er zelfs helemaal rad op lopen. Dus ik zou je paardje lekker op het land zetten hoor.

Marlisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 11:23

Gister is ze twee uurtjes de wei opgegaan. Na mijn werk ben ik gelijk langsgegaan om nog tien minuutjes te lopen. En verrek ze wilde toch gelijk de stal uit, ging ineens veel beter . Ja je ziet nog wel dat ze iets verkort loopt met het geblesseerde been, maar verder ging het niet met horten en stoten (en kreunen van de pijn).

Vanochtend ging het wel weer wat minder. Tja, de nachten zijn weer te lang om op stal te staan! Ik probeer vandaag voor elkaar te krijgen dat ze langer de wei op kan. Ze gaat nu 's middags als de andere paarden binnen zijn en maar twee uurtjes!! (Normaal gaan ze van 8 uur tot een uur of 3/4 naar buiten)Ik wil ze nog niet terug zetten in haar eigen wei i.v.m. eventuele gekke sprongen van haar weigenoten e.d. En verder is er momenteel geen aparte wei waar ze alleen in kan staan(Er staat er al eentje alleen in de kleinste wei).Wellicht dat er een nieuw weitje afgezet kan worden . Het beste zou zijn als ze 'nachts buiten staat en overdag binnen (of 24 uur op de wei)én dat moet dus in overleg met eigenaar van de pensionstal. Overdag kan er namelijk met haar gelopen worden, 's nacht staat ze dus weer een hele tijd stil met haar achterbenen. Kortom dat is dweilen met de kraan open Tis nu een kwestie van een goede oplossing vinden. Ze gaat met beweging er wel enorm op vooruit merkte ik gister . Toch zonde als je haar in moet laten slapen door zo'n stomme complicatie, terwijl het waarschijnlijk op te lossen is. Even de medewerking van de stal afwachten...Duimen jullie maar voor mij!

X,

Marlies

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:59

Sorrie dat ik het zeg, maar vaak weet je zelf wel het beste voor je paard. Wij hebben ook eens naar zo'n paardendokter geluisterd, en die zei dat we ons paard ook op stalrust moesten zetten. hierna ging het steeds meer bergafwaarts, en ten slotte was het bijna zo erg dat ze weg moest.
Nu weet ik beter, en staat ze dag en nacht in het land. Haar benen zien er supermooi uit. Laatst had ze een wond in d'r kootholte, waar de da van zei dat ze binnen moest staan.
Dit hebben we niet gedaan, en haar buiten laten staan ('s nachts wel op stal, want het mocht niet vochtig worden) en het ziet er super uit! Ik denk dat als het er echt op aankomt, dat je het beste naar moet kijken wat jij denkt dat het beste voor het paard is (je moet natuurlijk wel genoeg weten over paarden) en dan komt het vaak ook weer goed!

Dus als ik je moet advieseren zou ik zeggen dat je hem lekker de wei op moet doen. Ze redden zich het meest van de keren wel! Zelfs beter dan op stal waar ze gevoerd worden.

marliesje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:44

Hoi naamgenoot,
ik heb mijn paard vban het winter op stal rust gehad 5 maanden lang ongeveer. Door het vele op stal staan kwam zijn ook heel moeilijk de stal uit en krijg door het vele stilstaan ook nog een rugprobleem erbij. ik heb veel met haar gestapt wel met rustgevende homeopatische middelen maar goed. ALs ik 10 mijn lekker met haar recht uit had gewandeld langs de weg zag ze er gewoon veel beter van uit. Ook geschilde dat enorm in de aangekomen kilos hahahaha!!!! Ik zou echt proberen met het paard te stappen ook al komen ze nog zo moeilijk de stal uit niet klein draaien of zo min mogelijk en een tempo lopen dat het paard aan kan. Ik heb dit een half jaar vol moeten houden maar met resultaat!!! Kan nu weer heerlijk rijden en dinsdag gaan we zelfs weer op wedstrijd!!!
Volhouden!!!!!!!!
Veel succes
Groetjes Marlies

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:44

Gewoon naar buiten gooien, maar geen pijnstillers geven.
Ze doen echt niet gek als ze last hebben van een been, zolang er natuurlijk maar geen kudde in de buurt is die gaat rennen, want dan zegt het instinct wel rennen voor je leven.

Verder zou ik niet een al te klein stukje afzetten, juist dat kort draaien wat ze in stal ook doet is enorm slecht voor alle andere 'onderdelen'!

Wat je zelf zegt, zonder beweging geen doorbloeding, en zonder doorbloeding geen genezing.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:51

toydoll heeft helemaal gelijk! niet zo leuk voor het paard die pijn, maar hierdoor wordt het niet erger. paarden doen zichzelf namelijk niet zo snel pijn