Extreem gevoelig voor koliek, meer paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Extreem gevoelig voor koliek, meer paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 09:33

Gisteravond was het opnieuw raak, mijn paard had weer eens koliek. Direct een va erbij en het bleek van het gras te komen. Door de plotselinge regenval was het gras behoorlijk gaan groeien en mijn paard had dus te veel van dit jonge gras gegeten. Het is nu al de 4 (of 5e?) keer dit jaar dat ze koliek heeft, veelal van het gras soms iets anders. Mijn paard is dus extreem gevoelig voor koliek en dat is erg lastig.

Ieder voorjaar is het sowieso een paar keer raak. Ik bouw de weidegang voor haar altijd netjes op maar toch krijgt ze altijd koliek. Zo ook pas geleden, door een blessure heeft mijn paard 2,5 maand boxrust gehad. Na haar boxrust heb ik de weidegang rustig opgebouwd, eerst een poosje s'avonds 30 min. hierna een uur en na 2 dagen 1,5 uur. Deze 1,5 uur was blijkbaar weer te veel, mijn paard kreeg weer koliek.

Zeg maar gerust dat ik er af en toe goed het heen en weer van krijg Zijn er hier op bokt nog meer van dit soort overgevoelige paarden en wat doen jullie eraan?

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:25

heel veel paarden zijn gevoelig voor koliek om veel verschillende redene, voornamelijk stres en overeten, of verstoppingen komen veel voor, je paard met een soort van muilkorf buiten zetten bij de paarden drogist verkopen ze die, dan kan ie maar een kwart van het gras eten wat ie anders zou doen, werkt super en na het land stappen en of zemelen geven, niet meteen hooi erin gooien, meestal werkt dit perfect... en op een kort weidje zetten

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:48

Krijgt je paard verder genoeg ruwvoer zoals hooi en stro?
Misschien is het een optie om te zorgen dat zijn darmen gevuld zijn met hooi als hij naar buiten gaat zodat hij rustiger aan het gras begint. En dan niet in een te volle wei zetten, begin op een kaler stuk.
Het lijkt mij stug dat gras de veroorzaker van koliek is, dat is juist het natuurlijke voedsel voor een paard. Veelal ontstaat koliek door verkeerd voer, te weinig ruwvoer als goede kwaliteit hooi en stro en te veel brokken/muesli/haver.

Mijn paard had op de vorige stal steeds last van zijn darmen, nu op de nieuwe stal heeft hij nergens meer last van. Hij staat nu de hele dag op de wei, ze hebben voldoende beschikking over hooi en stro en krijgen geen krachtvoer. Daarnaast hebben ze ook veel vrije beweging in de wei en in de groepsstal.

Lientje1

Re: Extreem gevoelig voor koliek, meer paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:53

Het kan wel degelijk door het gras komen. Mijn paard heeft daar ook last van. Ik moet nu gedurende een maand de weidegang halveren, en dan kijken of het beter gaat. Kijk maar eens op de website van pavo, daar staat een heleboel informatie over voeding e.d. Ik las daar ook dat als je paard gevoelig is voor dit soort kolieken, je beter geen zemelen kan geven. Een scheutje lijnzaad over het voer is dan beter. Ik doe dit nu sinds afgelopen zaterdag, toen ze voor de laatste keer koliek had, en het gaat al een stuk beter.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:56

in dit geval lijkt mij de oorzaak wel duidelijk maar wormen kunnen ook vaak koliek veroorzaken

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 12:12

Bedankt voor de reacties

Citaat:
Het lijkt mij stug dat gras de veroorzaker van koliek is, dat is juist het natuurlijke voedsel voor een paard.

Nee hoor, dit is zelfs heel veel voorkomend. Door de regenval van gisteren is het gras extreem gaan groeien. Jong gras bevat veel eiwitten en veel paarden kunnen dit niet goed verdragen. Mijn veearts had het dan ook druk gisteren met alle koliekmeldingen Ze krijgt overigens ruim voldoende ruwvoer van een goede kwaliteit.

Mijn paard is overigens gevoelig voor alle soorten koliek, niet alleen voor ''graskoliek''. Mijn paard is hier 1,5 jaar geleden al eens voor onderzocht, hier kwam uit naar voren dat ze een niet al te beste vertering heeft maar verder niets bijzonder. We hebben al veel mogelijke oorzaken uitgesloten, ze is geen strovreter, weidegang wordt altijd opgebouwd, ze krijgt zowel olie als zemelen, tanden worden ieder jaar stipt nagekeken, ik probeer haar heel constant in het werk te houden en ze wordt altijd goed ontwormt.

De koliek van gisteren is toevallig verklaarbaar maar meestal is dit niet het geval. Het is gewoon een aantal keer per jaar raak zonder aanwijsbare oorzaak.

HocusTivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:02

Is het een stresskip? Misschien maagzweren? Daar had mijn paard ook last van.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:11

Mijn vriendin haar paard heeft het ook.
Ze heeft ook al 5 keer koliek gehad in een jaar tijd.
Iedere keer is het een verstopping.
De dierenarts keeft alles nagekeken, het ligt niet aan het gebit en geen wormen.
Waarschijnlijk is er een stuk darm wat niet goed functioneerd. Het enige wat ze kan doen is alles zo goed mogelijk doen.
Zoals het paard elke dag beweging geven, lijnzaad door het eten en grof hooi.
Ook stress vermijden enz.
Ze houd haar hart vast wanneer het echt een keer mis gaat.
Bij aankoop is haar paard helemaal gekeurd maar zulke problemen komen daar mee niet aan het licht.
De merrie is pas 4 jaar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:36

Misschien is het een idee om je paard een keer te laten onderzoeken in de kliniek in het friese Garyp door Sybren Boersma (dacht ik). Hun schijnen erg goed met spijsverteringstoornissen te zijn. Weet niet of dit dezelfde kliniek is waar je eerder bent geweest?

Paard wat eerst bij mij op stal stond kreeg ook heel vaak koliek. uiteindelijk bleek hij een neurologische aandoening te hebben waardoor hele delen van zijn darmen niet meer werken. Dit paard mag nooit meer hooi etc eten. Hij krijgt nu een speciaal dieet (opgesteld door Anneke Hallebeek) en mag heel kort gras eten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:45

Je kunt je paard ook pro -en prebiotica bij voeren, werkt erg goed voor de darmen.
Bij acute situaties kun je colosan toedienen, alleen bij een koliek aanval. Verder kun je ter bevordering van het herstel Fastrack, verkrijgbaar bij Agriprom, Nieuwleusen en via dierenartsen, welkoop e.d. voor paarden bij geven. Dit is een pre-bioticum pasta.

Colosan is verkrijgbaar bij sommige dierenartsen en bij de paardendrogist. Paardendrogist heeft ook een assortiment aan pro -en pre biotica.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:16

Dan hebben wij juist dezelfde avond doorgemaakt gisteren. Met het warm weer niet op de wei geweest, gisteren der bijna 7 u opnieuw op gelopen en toen ze 's avonds niet op stond voor het eten geven, wist ik genoeg. Ze lag echt te kreunen, je hart breekt dan gewoon. DA gebeld en haar in het oog gehouden. Begon ze toch te eten voor de DA hier was en deze heeft haar ingespoten. Vandaag zo levendig als iets. Het is nu de 2de keer in 2 maanden en ze is 2 jaar. Ik vrees dat ze er dus ook gevoelig voor is. De DA zei dat het bij een jong paard die het op een korte tijd meerdere keren krijgt, ook wel een lintworm zou kunnen zijn maar daar is ze onlangs tegen ontwormd. Nu, wat voor koliek het beide keren was, weet ik niet. De darmen lagen stil maar is was geen verstopping. Pfff...ik moet er niet aan denken dat ze dit 3-4 keer per jaar krijgt.

pluklief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:40

mijn vz paardje mag geen stro want als hij dat eet is de kabs groot op koliek (hij kan er niet zo goed tegen)

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:15

Tja, hier lopen ook twee van die buikpijn fans rond.
Die houd ik op een heel kort stukje apart van de rest. Eén van de twee staat ook op houtkrullen want die krijgt het ook van zijn stro. Als ze ook maar een beetje verandering van voer hebben gehad dan zorg ik dat ze in elk geval die dag gereden of gelongeerd worden om de darmen te stimuleren.
Het zijn gewoon enorme schrokops. Die ene heeft twee maand geleden nog een slokdarmverstopping gehad, ook omdat ze zo gulzig is. Verder geef ik nu twee keer daags speciale kruidenmuesli bij. Vorige jaar was het geregeld raak, maar het is dit jaar steeds nog goed gegaan. (Klop af...).

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:47

Voor schrokkoppies en slokdarmverstopping is er één hele goeie ... een flinke hand lucerne en wat muesli doorhet voer. Dan moeten ze wel rustig eten. Biks is funest voor dergelijke paarden. Verder niet al te kort land, want dan maken ze ook te weinig speeksel aan en kunnen ze zelfs in de problemen komen met hooi enzo.

Koliekgevoelige paarden (gas) kun je vaak goed helpen dmv probioticia. Een goeie is Pro-bioforte van Groene Os.
Verstoppingskoliek gevoelige paarden inderdaad olie door het eten. Stro-eters hebben vaak een verstoorde darmflora (vandaar dat ze stro eten, hiermee willen ze het zelf corrigeren).

simonevloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:04

Je kunt ook elke avond een beetje lijnzaad aan haar voeding toedienen. Je moet dat koken tot het "slijm" eruit komt. Zo ontstaat er een vet laagje in haar darmen wat verstoppingen kan verminderen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:58

Hallo!

Mijn paard van inmiddels 23 een merrie had dit ook,(staat nu op rust)
Minste of geringste stress of verkeerd of teveel of ander eten koliek!
Het toppunt was 4 keer in 2 weken tijd.
Ze is 2 weken ter observatie in een kliniek geweest helaas niets kunnen vinden....
Inmiddels krijgt ze dagelijks visolie (paardendrogist ) onder het voer en dat gaat goed. En krijgt ze nog eens koliek , (pas 2 keer dit jaar Haha! )
Dan geef ik haar 15 ml colosan (ook bij de paardendrogist)
dat helpt heel goed , dan is ze er binnen het uur ervanaf,

Wat ook nog wel eens wil helpen is parafineolie (verkrijgbaar bij de apotheek) iedere dag een scheutje .Wordt niet opgenomen door de darmen dus dan glijdt alles goed door de darmen zeg maar.
Inmiddels ben ik expert op het gebied van koliek geworden ,
Leuk is het niet je wordt er erg moedeloos van vind ik....

Hopelijk zul je voor je paardje iets vinden wat helpt!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:30

Arie is ook heel erg gevoelig voor zandkoliek, dus niet voor ander koliek.
Ik houd hem dan zo vaak mogelijk uit het zand.

Kan je je paard dan niet ergens anders neerzetten wanneer het hard geregent heeft? Of stuk afzetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:11

pasi schreef:
Dan hebben wij juist dezelfde avond doorgemaakt gisteren. Met het warm weer niet op de wei geweest, gisteren der bijna 7 u opnieuw op gelopen en toen ze 's avonds niet op stond voor het eten geven, wist ik genoeg. Ze lag echt te kreunen, je hart breekt dan gewoon. DA gebeld en haar in het oog gehouden. Begon ze toch te eten voor de DA hier was en deze heeft haar ingespoten. Vandaag zo levendig als iets. Het is nu de 2de keer in 2 maanden en ze is 2 jaar. Ik vrees dat ze er dus ook gevoelig voor is. De DA zei dat het bij een jong paard die het op een korte tijd meerdere keren krijgt, ook wel een lintworm zou kunnen zijn maar daar is ze onlangs tegen ontwormd. Nu, wat voor koliek het beide keren was, weet ik niet. De darmen lagen stil maar is was geen verstopping. Pfff...ik moet er niet aan denken dat ze dit 3-4 keer per jaar krijgt.

Als je je paard nog een keer verdenkt van koliek zou ik alle voer maar weghalen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:30

Bij ons op stal is ook een paard over gevoelig voor koliek, de tocht is slecht. Het paard krijgt geen gras meer. Mag niet rollen... Dat soort dingen maar het is niet echt om een voorbeeld aan te nemen hoor!!

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:17

Hey, wat een bekend verhaal. Ik had zo n tien jaar geleden mijn droompaard gekocht. Kende hem al van 3 jaar oud en kocht hem toen 7 was. Paar maanden na aankoop kreeg hij kolieken. De Jaren nadien kon ik het perfect voorspellen, ieder voorjaar was het prijs. Ook waarsch van het gras. Hij heeft dan 2 jaar geleden een wrong in dikke darm gekregen en is door oog van naald gekropen maar dankzij e operatie erdoor gekomen. Ben het jaar nadien met hem naar universitair ziekenh in Gent geweest. Daar hebben ze gezien dat hij een vertraagde werking had v de dunne darm waardoor voedsel dat verteerd had moeten zijn in de dikke darm terecht komt en zo gasontwikkeling onstaat met obstipatie tot gevolg. Lijnzaadolie moest ik onder voer doen ( deed ik al) en bij de apotheker Equizyme gaan halen en dat ook onder voer doen. Hij mocht alleen maar kuilvoer krijgen, geen droog hooi. De brokken waren perfect volgens ziekenh. Dit is dik jaar echt goed gegaan. Had er hoop op. Maar helaas is hij zo n 2 maanden geleden gestorven. Wat een onschuldige koliek bleek te zijn is hem fataal geworden. De veearts dacht a obstipatie en had hem gesondeerd om olie in de maag te brengen maar hierdoor is maag gesprongen. Gras is echt niet zo goed voor elk paard. Wees hier dus echt heel voorz mee! Ze krijgen gasvorming in darmen van het gras met alle gevolgen vandien.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:07

Ik gebruik ook colosan olie, werkt echt super, scheelt ook dierenarts kosten. Door de olie gaan de darmen zich weer ontspannen. Als die van mij koliek heeft dan geef ik meestal 20cc olie. Na een half uur zakt het dan al af en hoor je flink gerommel in de darmen. Sinds ik dat gebruik hoeft er bij mij geen dierenarts te komen. Ze knapt nog elke keer van de olie op.
Komt trouwens niet heel vaak voor bij die van mij.

Mirjam

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:53

Nou, vrijdag een geweldige avond gehad hier, ahum
Twee tegelijk met koliek !! (Iets te enthousiast geroepen dat het tot nu nog goed ging dit jaar ?)
De avond ervoor was ik met een nieuwe kuilpak begonnen, deze is een stuk droger dan de vorige, en hoewel de twee patienten er maar een paar happen per keer van krijgen was dit waarschijnlijk toch de oorzaak. Gezellig Gaaaap om 23.30 uur waren we nog twee paarden aan het longeren in de bak, (op aanraden van de da.) Maar hij moest toch nog komen want het hielp echt niks dit keer.
's nachts begon die ene weer onrustig te worden (schrapen en rollen), toch nog weer gebeld met da, maar de medicijnen moesten tot de volgende ochtend het werk doen zei hij.
Gelukkig werd ze weer rustiger en was het de volgende dag over.
Vraagje, hoe krijg je die colosan erin ? Want ze mogen niet eten, maar willen ook echt niet eten bij een koliekaanval. Of doe je het op dezelfde manier als met een wormspuit ?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:07

Ik heb spuitjes van geloof ik 20 of 30 cc en een grotere spuit voor als ze meer nodig hebben. Deze heb ik bij ons bij de welkoop gehaald. Dan trek je de olie daarin op en spuit je het zo net als een wormenkuur in de mond.

Gelukkig dat het nu weer gaat.

Mirjam

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:18

miradevries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:34

Wij hebben een pony gehad die ook heel erg gevoelig voor koliek was.
Vooral in het weekend en 's avonds Tong uitsteken
Was elke keer een duur grapje..
Wat soms wel eens wou helpen was op en af stapjes lopen. Dan moest ze haar lichaam strekken. misschien was het gewoon toeval, maar volgens mij hielp het echt.
Onze pony kreeg het echt op vreemde momenten. Soms als je alleen al aan het vlechten was voor een wedstrijd. of als ze 1 hap stro had gegeten die per ongeluk in de stal terecht was gekomen.
Ze is nu sinds een jaar verkocht.