Ziekte van Aujeszky??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouterdans

Ziekte van Aujeszky??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:29

Las in de Telgraaf iets over de Ziekte van Aujeszky.
Door het plan om varkens hier niet meer voor in te enten zou er een risico voor andere dieren zijn.
Weten jullie er meer van??

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 06:59

Ik weet er meer van in de zin van.
De Duitse dierenartsen beweren dat paarden er niet gevoelig voor zijn.
De NL dierenartsen beweren van wel natuurlijk gesteund door het PVE die dit weer aangrijpt iedereen aan te raden vooral een chip in zijn paard te drukken. Ongelooflijk die lui.

Kortom, onduidelijkheid alom.
Als de enting stopt en er komt een uitbraak is de ellende niet te overzien. Honden en katten zijn er ook gevoelig voor dus die overleven het dan ook niet. Binnen 3 dagen weg. Wat leven we toch in een fijne wereld, alles voor geld

tienus63

Re: Ziekte van Aujeszky??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:04

Of de ziekte van Aujesky gevaarlijk is voor paarden weet ik niet, ik denk het haast niet. Omdat wij het ruim 20 jaar geleden thuis bij de varkens hebben gehad en de koeien raakten toen niet besmet.

Wel is onze hond er aan doodgegaan. Honden en katten zijn wel gevoelig voor deze ziekte.

Geen idee hoe het met de regelgeving betreffende enten van de ziekte zit, we hebben al jaren geen varkens meer.

ElCamino

Re: Ziekte van Aujeszky??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:09

Sorry misschien.... maar ik weet echt niet wat het is....eens even google pesten denk ik...

Kimmb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:20

" Bestrijding van de Ziekte van Aujeszky en de paardenhouderij
In het draaiboek bestrijding Ziekte van Aujeszky (bij varkens) in de artikel 9 situatie wordt de paardenhouderij niet genoemd. Er worden dus geen officiële beperkingen aan de paardenhouderij opgelegd.

Uiteraard nemen die bedrijven, die naast de paarden ook een varkenshouderijtak hebben, de nodige voorzorgsmaatregelen, zeker als ze zich binnen vijf kilometer van een uitbraak bevinden. Deze zijn er op gericht om de kans op een insleep van het Aujeszky-virus op hun bedrijf te verkleinen. Dit kan tot gevolg hebben dat ze zichzelf (en anderen in relatie tot hun bedrijf) beperkingen ten aanzien van de paardenhouderij opleggen.

Risico's voor paarden
Er is eigenlijk geen risico voor paarden. In de jaren dat Aujeszky zeer veel voorkwam in Nederland zijn er nooit problemen geweest. In wetenschappelijke publicaties is één keer melding gemaakt van Aujeszky bij een paard. Dit moet als een bijzondere waarneming worden gezien (waaraan overigens ook wel eens getwijfeld wordt)."
(https://bedrijfsnet.pve.agro.nl/servlet ... week=36605)

primero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 06:56

Wij hebben vroeger(25 jaar geleden)omdat wij varkens hadden, onze paarden altijd ingeent tegen Aujeszky.Dit op aanraden van onze dierenarts. Maar alleen omdat de varkens op het zelfde bedrijf stonden als de paarden.