medicijn Cubarmix! DA doseringsfout gemaakt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

medicijn Cubarmix! DA doseringsfout gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 17:58

ik heb vandaag Cubarmix meegkregen van de dierenarst voor de pollen allergie (hooikoorts) van mijn paard.
Mijn paard hoest nu 2 weken en vorig jaar om de zelfde tijd van het jaar ook.
Ik gebruikte Ventipulmint, maar ik zie absoluut geen verbetering met die ventipulmint.. (overigens ook niet bij mijn andere paard een paar jaar geleden)
Nu kreeg ik Cubarmix mee en de dosering die zij mij gaf was 2 x daags 3 scheppen..
een schep is 17 gram..

Maar nou lees ik de bijsluiter en daar staat op 2,5 gram per 100 kilo.
dat zou er op neer komen dat je met een paard van 600 kilo 15 gram zou mogen hebben..

Zij schreef voor 3 scheppen dat is 51 gram!

Nou was ik benieuwd of hier iemand dit medicijn heeft gebruikt?
en wat daar de dosering was?

Ellebel

Re: medicijn Cubarmix! DA doseringsfout gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:19

Ik zou gewoon even bellen, weet je het zeker. Ik weet niet wat de motivatie van je DA is geweest om een hogere dosering te geven, misschien was het wel de bedoeling. En zo niet, dan wordt ze even op haar fout gewezen.
Succes!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:21

Ja dat wil ik ook best, maar dan moet ik nu het spoednummer bellen.
En een hooikoortsje is niet bepaald een spoedgeval..

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:28

Kan je dan niet gewoon wachten met toedienen tot morgenochtend? Of je nu voor de zekerheid aan de verpakking houden en dan morgenochtend bellen en eventueel bijstellen?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:34

Ja dat ga ik zeker doen.
Maar ik dacht misschien zijn hier nog dierenartsen die met zekerheid kunnen zeggen dat dit niet de goede dosis is!

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:39

Ik heb het ook gebruikt voor mijn paard, en die gaf ik 2 keer per dag 1 schep; 5 dagen lang

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:39

Ik ben niet bekend met dit middel. Maar ik zou inderdaad doen wat Ellebel hierboven al aangaf. Morgen even contact opnemen met je dierenarts. Misschien heeft die een speciale reden om hoger te doseren.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:42

nina62 schreef:
Ik heb het ook gebruikt voor mijn paard, en die gaf ik 2 keer per dag 1 schep; 5 dagen lang

Dat vind ik dan weer vreemd want mijn DA zei dat ik het minstens 10 dagen moest gebruiken en het liefst 14 dagen omdat het anders geen tot weinig effect zou hebben!

Aan de anderen ik ga dat ook zeker doen.
Ik bel morgen wel even en geef vanavond gewoon de kleine dosis die op bijsluiter staat.

_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:49

Bij ons op stal gebruiken we het ook welles.. Sommige paarden hebben last van hun luchtwegen. Bij elk paard is dan weer verschillend hoeveel schepjes en hoelang we het moeten toe dienen. Bij de 1 is het 2 weken bij de ander 1.. Maar ik denk niet dat je DA een vergissing gemaakt heeft. En bel anders even voor de zekerheid! Dat je dat zo gelezen hebt want dan weet je het zeker. En wij kunnen je wel allerlei info er over gaan geven maar dat betekent niet dat het dan ook zo is iniedergeval veel succes ermee!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:53

en toch blijf ik het een vreemde dosering hebben.
Want het betekend dat ikd an 102 gram per dag moet geven.
Dat wil zeggen dat ik niet eens genoeg aan die kilo heb.
Dan heb ik minimaal 1400 gram nodig..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:37

Ik heb Cubarmix voorgeschreven gekregen voor mijn merrie die afgelopen weekend ernstig door de (prikkel)draad gegaan is, en waarvan de voorste buigpees volledig afgescheurd is. Raar dat ik nu lees dat dit voornamelijk voor de luchtwegen gebruikt wordt, ik heb het als antibiotica gekregen in de hoop dat de wond niet gaat ontsteken.

Mijn VA gaf mij het advies dit 2x per dag te geven, en dan 3 schepjes. (30 gram) over de brok heen.
Op het etiket staat het hier ook anders; namelijk 2x per dag 1 schepje, en dus maar 10 gram.

Ik heb overigens wel 2 potten gekregen van 600 gram, zal deze antibiotica wel een tijdje moeten gebruiken ben ik bang (paard is er trouwens gek op.. )

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:06

Hmm, nog ziets vreemd.
mijn DA zei juist dat antibiotica niet hielp tegen zulke luchtwegproblemen.
Want daar vroeg ik eerst om.
Ik had zoiets van na die ventipulmint en andere rotzooi, gooi maar iets echt stevigs en goeds in mijn paard.
Maar omdat hooikoorts niks met ontstekingen enz te maken had helpt dat niet zei ze!

En op de verpakking staat 1 schepje is 17 gram.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:24

*leest etiket nu goed door*
daar staat 2x daags 1 schepje (10 gram) per 150 kg
raar dat die bijsluiters zo verschillend aangeven...

mijn merrie zit tegen de 600 kilo aan, dus dat zou 40 gram per keer zijn, en dus eigelijk 4 schepjes. Veearts adviseerde dus 3 schepjes. (30 gram)

Ik vind het overigens ook raar dat het bij mij wel als antibiotica voorgeschreven is.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:37

* Typt etiket over:

Cubarmix 48%
Dosering: 2 x daags 2,5 gram per 100 kg lichaamsgewicht.

1 afgestreken schep bevat ca 17 gram.

Mijn DA schrijft voor: 2 x daags 3 scheppen over het voer
Minimaal 10 dagen!

ER staat trouwens op dat er het volgende inzit: Bevat per g:
Trimethoprim 80mg.
Sulfadiazine..

Weet iemand of dat tot de bestandelen van antibiotica toevallig ook deze 2 bevatten?

ponyparadijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:49

mijn pony heeft een aantal jaar terug ook de cubarmix gehad (als antibiotica) en die moest 2x daags 3 scheppen! pony is 1.41 m dus niet echt groot en zeker ook niet zwaar!!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:52

Is die dosering die er op staat niet bedoeld voor kalveren? Op de pot cubarmix die ik (48%, met dezelfde stoffen erin) had voor mijn pony stond namelijk dat het voor kalveren was, maar wordt dus ook gewoon voor ander vee gebruikt.

Ik moest 2 keer per dag 2 schepjes geven, maar ik heb een kleine haflinger.
Ook voor luchtwegproblemen trouwens (chronische bronchitis), in combinatie met ventipulmin.

_Anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:36

Hmm zoiets is wel even verwarend allemaal! Maar wij doen ook vaak 3 of 2 schepjes (weet niet hoeveel gram dat is) en dan over de brok of muesli.. ik denk niet dat dit kwaad kan anders zo de da zoiets echt niet voorschrijven! lijkt mij.. Maar bel hem morgen voor de zekerheid gewoon even op.. Cubarmix is idd geen antibiotica lijkt mij. Staat er geen telnum op het pak dat je kunt bellen? Soms is dat. En bij cubarmix zal je vast ook verschillende soorten hebben. Misschien moet je anders 2 verschillende dierenartsen bellen kijken of ze verschillende dingen zeggen en daana je eigen dierenarts en bespreken wat die artsen zeiden.. Een idee. Maar ik denk niet dat ze zomaar wat voor schrijven want het wordt zo te lezen meer voor geschreven met 2 daags 3 schepjes.. Maar raadpleeg voor de zekerheid iemand! (zal kijken wat erbij ons op het pak staat morgen)
@ Mazzel-meid toch niet Darlah??

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 22:40

Ik bel morgenvroeg de DA wel..
Maar even over jou zinnetje anders zou de DA dat nbiet voorchrijven.

Mijn HA heeft vroeger een keer totaal de verkeede medicijnen voorgeschreven bij mij.
Ik had blaren in mijn mond en moest toen spoelen met een vaag drankje.
elke keer als ik dat deed deed dat heel erg zeer in mijn hele mond.
na uren lang protest van mij (ik wilde het absoluut niet hebben) belde mijn moeder de apotheek om te vragen of ze niet iets anders hadden wat ik zou kunnen nemen!
Bleek ik medicijnen te hebben voor een totaal andere aandoening....

gewoon het verkeerde voorgeschreven en dat door een zeer ervaren arts.
Iedereen kan natuurlijk een fout maken.
en dat maakt opzich niet uit, het is banketstaaf, maar menselijk

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:14

daantjuhhh schreef:
Trimethoprim 80mg.
Sulfadiazine..

Weet iemand of dat tot de bestandelen van antibiotica toevallig ook deze 2 bevatten?

Trimethoprim is bij mensen samen met sulfamethoxazol een breedspectrum antibioticum(co-trimoxazol). Zal bij dieren ook wel zo zijn denk ik

Verder sluit ik me bij Ellebel aan

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 23:24

Ooh?? das best vreemd aangezien ze zei dat antibiotica absoluut niet erkte tegen hooikoorts of pollen allergie.

Ik stond trouwens best voor banketstaaf.
Mijn paard hoeste de afgelopen 2 dagen bijna non stop..
Kom je bij de DA, moet Bommel gelongeert worden in een stoffige paddock om te horen hoe haar hoest klonk.. hoeste ze niet!!!
Geen een keer.
Echt maf...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:32

Antibiotica helpen ook niet tegen allergieën, maar in de humane geneeskunde is trimethoprim wel een onderdeel van het antibioticum co-trimoxazol.

Ik hoop iig voor je dat je morgen wat duidelijkheid krijgt over de dosering en natuurlijk dat het helpt

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 23:35

ja dat hoop ik ook!
Ventipulmint werkte echt voor GEEN meter.
Dus toen ze me dat weer wilde voorschrijven had ik zoiets van KNOW WAY dat ik voor die troep zoveel centjes ga betalen..

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:47

daantjuhhh schreef:
ik heb vandaag Cubarmix meegkregen van de dierenarst voor de pollen allergie (hooikoorts) van mijn paard.
Mijn paard hoest nu 2 weken en vorig jaar om de zelfde tijd van het jaar ook.
Ik gebruikte Ventipulmint, maar ik zie absoluut geen verbetering met die ventipulmint.. (overigens ook niet bij mijn andere paard een paar jaar geleden)
Nu kreeg ik Cubarmix mee en de dosering die zij mij gaf was 2 x daags 3 scheppen..
een schep is 17 gram..

Maar nou lees ik de bijsluiter en daar staat op 2,5 gram per 100 kilo.
dat zou er op neer komen dat je met een paard van 600 kilo 15 gram zou mogen hebben..

Zij schreef voor 3 scheppen dat is 51 gram!

Nou was ik benieuwd of hier iemand dit medicijn heeft gebruikt?
en wat daar de dosering was?

de dosering op de verpakking is voor kalveren en is niet voor paarden , zij hebben een andere dosering.....

de dosering klopt hoor ik geef het ook regelmatig.....en ik kan het weten want wij MAKEN de CUBARMIX

het is niet geregistreed voor paarden en eigenlijk zou hij je de TSO voor moeten schrijven (die wij ook maken ) maar vaak is het kosten plaatje dan vrij hoog en doorom geven ze vaak Cubarmix....

tonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:51

Loekjuh schreef:
Hmm zoiets is wel even verwarend allemaal! Maar wij doen ook vaak 3 of 2 schepjes (weet niet hoeveel gram dat is) en dan over de brok of muesli.. ik denk niet dat dit kwaad kan anders zo de da zoiets echt niet voorschrijven! lijkt mij.. Maar bel hem morgen voor de zekerheid gewoon even op.. Cubarmix is idd geen antibiotica lijkt mij. Staat er geen telnum op het pak dat je kunt bellen? Soms is dat. En bij cubarmix zal je vast ook verschillende soorten hebben. Misschien moet je anders 2 verschillende dierenartsen bellen kijken of ze verschillende dingen zeggen en daana je eigen dierenarts en bespreken wat die artsen zeiden.. Een idee. Maar ik denk niet dat ze zomaar wat voor schrijven want het wordt zo te lezen meer voor geschreven met 2 daags 3 schepjes.. Maar raadpleeg voor de zekerheid iemand! (zal kijken wat erbij ons op het pak staat morgen)
@ Mazzel-meid toch niet Darlah??

IS WEL DEGELIJK ANTIBIOTICA wij maken het......

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:27

Had ook al even gezocht en het is inderdaad niet geregistreerd. Is de goedkope uitvoering zeg maar. Trimethoprim-sulfa is een breedspectrum antibioticum, vaak gebruikt bij hoestende kalveren. Als je paard echt hooikoorts heeft zou je verwachten dat de ventipulmin wel werkt, bij hooikoorts zijn onder andere de luchwegen krampachtig vernauwd en met ventipulmin worden ze wijder zodat je paard makkelijker ademt.