Jumper heeft ineens 4 superdikke benen, wat kan dit zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Jumper heeft ineens 4 superdikke benen, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 14:11

De titel zegt het al. Gistermiddag had Jumper ineens alle vier zijn benen hardstikke dik. En niet zo'n beetje opgelopen, maar echt dik
Ben meteen begonnen met afspuiten en cooling gel erop doen, maar vandaag zijn ze nog steeds erg dik. Ik denk (en hoop) dat het gewoon van de warmte komt (tis hier echt niet uit te houden momenteel!), maar ik weet het eerlijk gezegd niet.
Hij heeft geen gekke dingen gedaan, alleen buiten gestaan in de paddock, maar daar bewegen ze bijna niet van de warmte, dus gek doen ze al helemaal niet. Hij heeft ook geen anders dan anders voer gehad. Wondjes zitten er ook niet en ook is hij niet kreupel of ziek. Ik snap er helemaal niks van. Als het morgen nog niet minder word zal ik de DA maar weer eens bellen .
Weet iemand van jullie misschien wat het zou kunnen zijn?

Antgillya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:13

heb je een foto, ik kan je een foto sturen van quince...
die heeft het aan 1 been maar als het daarop lijkt wil ik je pb wel vertellen wat het is

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 14:20

Nee, ik heb geen foto en kan er momenteel ook even geen maken want mijn hubbie heeft de camera mee naar het buitenland voor zijn werk.

_Spooky_

Re: Jumper heeft ineens 4 superdikke benen, wat kan dit zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:23

Het eerste waar ik aan dacht was vocht vast houden...
Gebeurt bij mensen ook met warmte, kan bij paarden ook.

Gebeurt wel vaker bij wat oudere paarden die niet veel beweging krijgen... weet niet of jouw paard wel in dit plaatje past...

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:29

virusje? last van warmte?
bij twijfel de va bellen.
succes, hoop dat 't gauw over is.
ondertussen kan koelen geen kwaad.

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 14:31

Mijn paard is wel wat ouder (15), maar krijgt veel beweging (loopt ook nog gewoon wedstrijden, ik rijd buiten en paard staat iedere dag veel buiten).
Ik heb net de DA praktijk toch maar even gebeld en mijn DA zou mij terug bellen als hij terug is van visite rijden. Het voelt ook echt als vocht vasthouden. En hier op stal is het echt superwarm en benauwd. Alle paarden staan te zweten op stal. Maar buiten is ook geen optie, dan staan ze in de brandende zon zonder dat ze schaduw kunnen zoeken. Nu staan ze dus 's morgens buiten als er nog wel schaduw is, 's middags binnen en dan 's avonds weer naar buiten.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:35

houd moed, morgen zou het koeler worden.
dit weer is gewoon walchelijk. vind het zelf niks, m'n paard baalt ook. veel te warm om te rijden/longeren.
duim voor je dat 't gauw opknapt met z'n benen.
vind 15 trouwens niet oud hoor! mijn oude paard is 23 geworden, en daar reed ik op z'n 21e nog wedstrijdjes mee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:39

Misschien heeft ie stalbenen? Ik weet niet of je normaal erg vaak rijdt en de laatste dagen (ivm hitte) niet? Ik heb gehoord dat ze daar ook dikke benen van kunnen krijgen, als je normaal dagelijks rijdt maar dan opeens een dag (of wat langer) niet.. Maar dat weet ik niet hoor, heb er niet zo veel verstand van

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 14:48

Ik heb eergisteren nog gereden op concours! (toen had ie ook al zo'n last van de warmte, ondanks dat we al om half tien moesten). En hij staat ook niet veel op stal, maar wel iets meer als anders dus ik hoop ook dat het dat is, dan is het zo wel een keer over is mijn ervaring.
Ik kan er nu eenmaal niet zo goed tegen als Jumper iets heeft. Hij heeft al zoveel meegemaakt en piept nooit, ik gun hem dat niet. En bovendien ben ik altijd meteen erg bezorgd als ie wat heeft gezien het verleden...
En oud vind ik hem ook niet hoor (en zo gedraagt ie zich ook echt niet :-D ), maar mijn andere paard is zo'n 3 jarige slungel dus word Jumper altijd 'ons oudje' genoemd...

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:52

ik zou wel de dierenarts goed laten kijken, en ook bloed laten afnemen voor de zekerheid
ik heb een keer mee gemaakt dat een paard de zeldzame aandoening had gekregen waarbij hij antistoffen maakte die zijn eigen lichaam deden afbreken, dat dier had 4 enorme olifante-poten.
en dat verhaal is niet goed afgelopen, de kans is 1 op 1 miljoen, maar dan nog, even goed na laten kijken, en verder veel koelen koelen koelen.

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:14

DA heeft net gebeld en komt zometeen voor de zekerheid nog even kijken. Hij kent Jumper ook langer dan vandaag... Hopelijk kan hij me gerust stellen.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:17

Ik heb geen idee maar je paardje lekker aflaten koelen met (lauw) water kan nooit kwaad. Of zn benen lekker koelen met koud water. Ik ben benieuwd wat het is.

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:19

Laat ons wel iets weten he!

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:05

Inderdaad koelen en DA bellen. maar dat heb je al gedaan.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:25

kan het geen teek zijn?
mijn paard had er een aantal en had voor de zekerheid even de DA gebeld en gevraagd waar ik op moest letten...
zijn antwoord was koorts, benen die ineens erg dik worden en gele slijmvliezen, als dat het geval is, heeft dr teek een virus achtergelaten( kan ook lyme zijn) en moet dan een antibiotica...

JollyJumper

Re: Jumper heeft ineens 4 superdikke benen, wat kan dit zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 08:26

DA is gistermiddag nog geweest en wist het eigenlijk ook niet. Volgens hem was het een allergische reactie op iets of een virus. Hij heeft hem een spuit gegeven om de reactie tegen te gaan en verder moet ik inderdaad veel koelen en morgen de DA opnieuw opbellen. Jumper heeft geen koorts en is ook helemaal niet ziek.
Gelukkig waren zijn benen vanmorgen iets minder dik. De voorbenen zijn zelfs al weer redelijk normaal. Achter is nog wel dik, maar wel minder gelukkig. Ik hoop dat het nu het minder warm is het wel af zal zakken. Maar het is nog steeds een raadsel waar dit nu vandaan komt

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:29

Ik denk ook dat het gewoon door de warmte komt, mijn paard had er ook weer last van. Vooral het witte been, maar na het rijden zijn ze gewoon weer normaal.

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 09:43

Tja, bij Jumper ook alleen het wit, maar ja, hij heeft 4 witte benen he... . Ik dacht ook eerst dat het door de warmte kwam, maar zijn benen werden echt heel erg dik, net ballonnetjes, dus dat was niet echt normaal meer. Gelukkig gaat het nu wel beter.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:09

Als het door de warmte komt (stalbenen) dan is het meestal na zo'n 5 minuten helemaal weg. Mijn paard heeft het vorig jaar ook gehad en toen kwam het door een virus. Zou zijn temperatuur goed in de gaten houden. Als hij koorts krijgt zal hij antibiotica moeten en dan is het vaak met 1 dag weg. Vaak is het niet nodig en kunnen ze het zelf overwinnen.

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:26

DA dacht ook aan een virus, en ik zelf begin hier ook steeds meer aan te geloven. Jumpers benen zijn inmiddels weer vrijwel normaal gelukkig, koorts heeft ie nog steeds niet, hij is alleen wel slomer dan anders, maar dat kan ook komen omdat het hier nog steeds erg benauwd is. Lexie en Bieke zijn ook veel slomer dan anders.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:36

Bij mijn paard is het dan echt heel erg dik. Maar ik weet dat het door de warmte komt ze heeft er ook geen last van en na het rijden is het weer weg.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:48

Die van mij had dat vorig jaar met de warmte ook zo ineens. We hadden een stel paarden die flink verkouden waren, ééntje die alleen heel erg hoestten, en 2 met flink dikke benen (waaronder de mijne dus). Dat leek uiteindelijk ook een virus te zijn.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:56

Van het virus hoeven ze geen koorts te krijgen; zonder koorts overwinnen ze het zelf. Fijn dat het al beter gaat. Mijn ervaring is dat het best een tijdje kan duren voordat ze de oude zijn (mijn vorige paard 4 weken)..., dus hou er rekening mee dat je niet teveel doet.

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 08:22

Concorde schreef:
Die van mij had dat vorig jaar met de warmte ook zo ineens. We hadden een stel paarden die flink verkouden waren, ééntje die alleen heel erg hoestten, en 2 met flink dikke benen (waaronder de mijne dus). Dat leek uiteindelijk ook een virus te zijn.

Hee, da's wel apart. Jumper hoestte nl. vanaf zondag ook ineens (zonder verkoudheid) en ik dacht dus dat dat toch van het wassen zaterdag was gekomen. Misschien toch een beetje tocht of zo.
Gelukkig gaat het met Jumper nu weer goed, benen zijn weer normaal en hoesten doet ie ook niet meer. En ik was sowieso in een opbouwfase met rijden, dus we doen het maar rustig aan.
Alleen nu wil onze oude pony (30) sinds gisteren bijna niet meer eten. Dus misschien toch iets besmettelijks? Ik zal het toch maar even goed in de gaten houden!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:54

Heeft ie mis. vastgezeten op stal??
Het beste wat je met zo'n paard kan doen, is hem op de wei zetten. Beweging is het allerbelangrijkste, omdat het bloed dan beter begint te stromen en dus de afvalstoffen meeneemt.
Stilzetten kan erg schadelijk zijn. Koude compressen zijn ook wel goed, maar beweging is het beste. Ik hoop dat het snel beter gaat!