Plaatsen zonder staart en manen eczeem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Plaatsen zonder staart en manen eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:33

Zoals de titel al zegt, ben ik benieuwd of er plaatsen zijn waar paarden geen of minder last hebben van deze jeuk. En dan bedoel ik plaatsen als bosgebieden, misschien aan de kust?
Iemand ervaringen?
Zelf woon ik in de betuwe en hebben we hier 3 paarden die staart en manen eczeem hebben, waar er eentje niet van te behandelin is.
Hij verdraagt geen deken (BOETT hebben we voor een ander paard), die maakt hij kapot en trekt hij uit.
We wassen hem elke dag en gebruiken veel dingen die we op internet vinden. Op dit moment veel tea tree producten, maar ook dit lijkt niet echt aan te slaan.
Nu vroeg ik me dus af of er aardrijkskundig gezien een oplossing voor dit paard te viden is...

Ik weet eigenlijk niet of deze vraag bij het juiste forum staat, zo niet, sorry dan!

ano0uk

Re: Plaatsen zonder staart en manen eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:39

hallo,

Bij ons op de manege staat er ook een pony met exceem. [Renesse langs de kust in zeeland)
Hij kwam uit limburg en toen hij er net was had hij er veel last van,
maar sinds hij hier is gaat het al veel beter, ookal heeft hij er in de zomer nogwl een beetje last van.
Volgens mij helpt het wel wel tegen zomerexceem om een paard bij de kust te zetten.

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:41

Wij nemen onze paarden ook elke zomer een paar weken mee naar Renesse, manege Grol! Dit paard waar ik het over heb ook. En dan knapt hij inderdaad altijd wel op...
We willen hem een beter thuis geven dan die jeuk-boel hier... Maar we zijn bang om hem zomaar op internet te zetten ofzo omdat hij als recreatie paard heel erg geschikt is, maar absoluut niet geschikt is voor wedstrijden omdat hij hanentred heeft als hij opgewonden is...

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:10

Ik woon in Den Helder, mijn fjord staat bijna met de beentjes in het water, en reageert behalve de mugjes dus ook op de extreme warmte en het vette gras. Opstallen en 'snachts naar buiten is de beste oplossing dan.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:22

Ik denk ook dat een aangepast stalritme meer helpt dan een andere omgevibg.
Hoewel er wel factoren kunnen meespelen uiteraard.
Ander voer kan ook al veel verschil maken.
Al eens gedacht aan een holistisch dierenarts?
Veel sterkte met dit paardje.

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 17:05

Met voer varieren hebben we geprobeerd, maar hij is nogal kieskeurig en als wij nieuw voer proberen dat hij niet hoeft, dan eet hij leiver een paar dagen zijn eten niet op als wij hem alleen dat geven dan dat hij dat dus eet... Dat heeft dus weinig oplossing geboden.
Overdag op stal hebben we ook geprobeerd, met zijn vriendje uit de wei naast hem, maar we hebben de stal inmiddels kunnen voorzien van een extra deur in de buitenmuur omdat meneer daar een gigantisch gat in getrapt heeft, en de staldeur is ook al vervangen omdat hij niet binnen wil staan. Rubber matten hebben we er tegen gezet, maar die eet hij langzaam op en nog staat hij de hele dag te stampen en te schrapen. We hebben dit 2 weken geprobeerd en toen werd het niet minder en waren we inmiddels zo gek van zijn gedoe dat hij gewoon dag en nacht buiten staat.
Echt, we proberen zo veel, maar hij is veel eigenwijzer dan onze andere paarden en pikt een heleboel niet. Zoals de BOETT deken die hij kapot gescheurd heeft...

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 17:06

Owja, er zijn inmiddels ook al dierenartsen en homeopaten bij geweest en daarvan hebben we ook een hoop spuiten, zalfjes en sprays en voedingssupplementen geprobeerd. Sommige werken tijdelijk...

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:21

hier in belgie vlak over de grens bij breda waar ik woon zijn ook die pokke vliegjes, er is geen bos, en geen water, maar wel vliegjes,, ik heb nu een kruising fjord die er gelukkig geen last van heeft, maar mijn criollo kon alleen maar op stal staan, dag en nacht, en met rijden pyama aan, toen hoorde ik dat er een dierenarts was in loenhout die injecties had die het hele zeisoen werkten, hij haalt het goedje bij de apotheek en voegt er nog iets aan toe, ik geloof dat het uit amerika komt, maar het werk altijd en binnen 48 uur is je paard jeukvrij, en het is geen cortico steroide, dus langwerkend en geen schade en geen geemmer met dekken enzo..... de prik kost wel 80 euro, maarja dat had ik er wel voor over...

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 10:44

@ tonie: Wat is de naam en verdere gegevens van die dierenarts? Ik ben zeer geinteresseerd in wat hij dan voor injecties geeft, en of dat ook mogelijk zou zijn voor het paard waar ik het hier over heb.
Laat me alsjeblieft even iets weten, alvast bedankt!

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:27

Vermeiren D

Neervenweg 14
2990 Wuustwezel (loenhout)

0032 3 669 58 55

ik weet niet of hij het zo doorgeeft wat het product is en of het ook geregistreerd is, is denk het niet, maar het is een optie om er heen te rijden met paard in de trailer.....is maar een klein stukje om, als je toch op weg bent naar zeeland loenhout ligt aan de snelweg de A16 bij breda....

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 17:23

Wow! Heel erg bedankt. Mijn ouders gaan zeker contact opnemen met deze dierenarts om te overleggen wat de mogelijkheden zijn om ons paard met zijn medicijn te behandelen. Het is vanuit waar mijn ouders wonen (in gelderland, vlak bij Tiel) wel een eind rijden met paard, maar het is te overwegen.

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 17:24

Maar jij hebt je paard hier mee laten behandelen? En daar goede ervaring mee?

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:15

ja hij heeft de spuit gehad, het eerste jaar 2 keer omdat ik al te ver in het seizoen was, en daarna 1 keer per jaar begin maart ongeveer, hij was geheel jeuk vrij, hoefde geen dek op en niet meer op stal.....

de buren hebben 2 haflingers waarvan 1 ook zomer exzeem heeft, en krijgt ook elk jaar een spuit, en dan nergens last van....en een kennis met een zwart shetje die al 6 jaar op stal gestaan heeft, is er ook heen gereden met de trailer en de shet staat voor het eerst sinds 6 jaar weer buiten.....

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:40

Wow, dat klinkt echt goed. Nogmaals bedankt. We gaan morgen bellen naar die dierenarts voor meer informatie!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:35

echt staart en manenexceem zoals je vaak tegenkomt heeft willem niet, maar hij heeft wel kale jeukende plekken op zijn kont en hoofd. nu ik op mijn nieuwe stal sta, heeft hij daar zo goed als helemaal niet meer last van.
eerder had ik hem onder een boett deken staan, ook vanwege zijn vliegenallergie en dan bleven die plekken ook weg, maar hier hoef ik de deken niet eens om te doen.

hij staat nu in zwartewaal, dichtsbijzijnde strand is bij rockanje, oostvoorne, km of 15 verderop.
het waait eigenlijk altijd wel op stal, dus wie weet heeft dat een gunstige invloed. merel en willem zien er helemaal gezonder uit sinds ze daar staan.