veulen werpen na inenting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

veulen werpen na inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:51

hoi,
ik zit al een poosje met een vraag in me hoofd en misschien kunnen jullie er wat mee.
dit voorjaar moest mijn merrie ingeent worden. (ze moest nog een dracht afleggen van 6 weken) de dierenarts zei dat ze er goed uit zag. nog geen uier, dikke buik, niks raars.
de volgende ochtend heeft ze het veulen eraf gegooid. 6 weken te vroeg dus, veulentje heeft het niet overleefd. dit jaar word ze weer gedekt en bij de eigenaren van de hengst was het al bekent dat ze dit jaar dus een miskraam heeft gehad. we vertelde dus dat ze die avond ervoor was ingeent. hij keek ons aan alsof we van een andere planeet afkwamen en vond het dom van ons dat we dat gedaan hadden.
voordat de spuit erin ging hebben we nog nadrukkelijk gevraagd of het geen kwaad kon voor het veulen en de dierenarts zei van niet, en dat het juist goed was voor het veulen zodat het veulen ook alvast wat enting mee kreeg. nu dus het probleem,
kan het wel kwaad of niet? was het toeval dat ze het veulen eruit had gegooid of kwam het echt door de enting? laten jullie ze gewoon enten? enten jullie voor een bepaalde tijd? dus pas als het veulen een maand of 3 in de buik zit, of ook op het einde zoals bij mijn paardje?

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:24

Wij enten altijd 1 maand voor de bevalling. Ik denk dat het gewoon stom toeval is geweest.

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:52

ik ben het wel met ponymens eens, toeval dus.

wij enten trouwens eigenlijk het laatst 2 mnd voor de bevalling

Coliena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:55

Is gewoon stom toeval. Enting heeft er niks mee te zien...

arie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:42

ik heb mijn merrie altijd zo 6 verweken voor de uitgerekende datum haar entingen gegeven, ik heb mijn merrie altijd zo 6 verweken voor de uitgerekende datum haar entingen gegeven,ik heb mijn merrie altijd zo 6 verweken voor de uitgerekende datum haar entingen gegeven,

hunter87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:24

uhm, noujah dan houden we het maar op toeval...

AYM

Re: veulen werpen na inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:44

Hou het maar op toeval, veulen hier staat er kerngezond naast

tonie

Re: veulen werpen na inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:25

die van mij is ook geeint 6 weken voor de bevalling, alles is goed gegaan, het kan natuurlijk zijn dat je merrie allergisch gereageerd heeft, maar dan zou je meer klachten gezien moeten hebben.......

maar je weet het niet dus ik zou deze keer gewoon niet enten, dan weet je het zeker dan maar 3 maanden voor de uitgerekende datum...