Paard schouder gebroken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphim

Paard schouder gebroken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 14:43

Naar aanleiding van dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=604903&hilit=

Vandaag zijn we naar de kliniek geweest en zijn er opnieuw foto's gemaakt. Het blijkt dus allemaal anders te zijn dan we dachten. In het bovenste deel van de schouder is iets gebroken. De wond die er zat is ontstaan door het opzwellen. Doordat het zo erg opzwol, is de huid geknapt. Daardoor leek het (en dat dacht de veearts ook) alsof er een scherp voorwerp in haar been gekomen was. Maar het bleek dus veel erger Ze is waarschijnlijk door mijn andere paard geschopt. Dat was de enige manier dat het gebroken kon zijn volgens de arts.

Vandaag of morgen word ze geopereerd en worden er pennen en platen in haar schouder gezet. Over 12 dagen mag ze weer terug naar de manege en dan moet ze gaan revalideren. Over 5 maanden word alles er weer uit gehaald en moet ze weer een hele tijd rust hebben. Dan is wel zeker dat ze weer helemaal de oude word.
Maar de artsen daar in die kliniek zeiden dat er nog steeds een kans is dat er een infectie ontstaat. Maar wat er dan gebeurd daar wil ik niet aan denken!

Ik hoop dat ik naar haar toe mag als ze hersteld is van de narcose etc. Want ik vind het maar niks dat ze zo ver weg staat.

Hier 2 foto's van de wond die ik gister gemaakt heb:
Dat gele spul wat eruit komt is pus.

Afbeelding

Afbeelding

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:24

Jeetje, dat is schrikken als je denkt dat het een 'gewone' wond is. heel apart, het zou ook niet bij me opgekomen zijn dat de gebroken kon zijn. Fijn dat ze hier bovenop kan komen.

Heel veel sterkte met je paardje!

Seraphim

Re: Paard schouder gebroken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:46

Dankjewel

Maar dat is ook waarom ik zo ben geschrokken, omdat ze (ondanks dat het dus gebroken bleek te zijn) toch redelijk kon lopen. Dan komt het niet in je op dat het gebroken kan zijn.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:51

poeh, heftig!
sterkte, ik duim voor je dat het allemaal goed komt.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:37

lienow schreef:
Dankjewel

Maar dat is ook waarom ik zo ben geschrokken, omdat ze (ondanks dat het dus gebroken bleek te zijn) toch redelijk kon lopen. Dan komt het niet in je op dat het gebroken kan zijn.

Zo kwam ik ook pas 2 maanden na tijd erachter dat mijn pony zijn schoft op 4 plaatsen gebroken heeft. Eerst liep hij niet tot nauwlijks, maar hij ging steeds beter vooruit, totdat hij weer helemaal goed liep. Er bleef alleen een rare bult op zijn schoft achter. Toen ik hier foto's van liet maken bleek het gebroken te zijn. Mijn pony staat nu op rust op de wei, maar rolt en rent wat af. Zelf heeft hij er geen last van

Hopelijk komt het weer goed met jou pony. Heel veel succes!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 11:19

Yes! Gisteravond om 22u werd ik gebeld door de kliniek: de operatie was geslaagd en ze was al bijgekomen van de narcose! Morgenochtend om 10u gaan we naar haar toe, ik ben zo blij
Ik ben wel benieuwd hoe haar schouder/been er nu uitziet..

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:23

eh, kaal denk ik... en geel vd jodium!
knuffel aan je paard, en veel beterschap samen.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:24

Pony van een vriendin heeft ooit ook zijn schouder gebroken gehad. Dit beestje heeft 3 maanden op stal gestaan, daarna 3 maanden het land in. Daarna heeft ze hem weer rustig opgepakt. Uiteindelijk is ze er M dressuur mee geworden, ze heeft hem vervolgens verkocht. Op dit moment wordt ze uitgebracht in het springen. Pony is nooit kreupel geweest aan dat been.
Dus hou moed.

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:57

Stom is dat dan dat je verwacht dat het iets heel anders is... wel balen hoor!!
Beterschap voor je paardje!
en sterkte voor jou!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 16:25

Dankjewel voor de reacties

Vandaag zijn we er dus heengeweest, eerst met de veearts mee naar z'n kantoor, hij liet ons zien wat ze in haar schouder hadden gezet. Daarna liepen we naar het gebouw met de stallen. Zita stond in de eerste stal, toen ik haar riep kwam ze gelijk hinnikend met haar hoofd naar buiten Ze heeft een dik verband om het bovenste deel van haar been, en op een paar plekken kaalgeschoren. Door het voorste deel van de stal is een kabel gespannen, door het onderste deel van haar halster, omdat ze niet aan het verband mag komen en niet mag liggen. Maar ze ziet er echt supergoed uit! Ze heeft een mooie, ruime stal en ze eet goed.
Weer een beetje zorg minder

twister42

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:37

gelukkig maar succes verder.

zo zie je maar een ongelukje zit in een klein hoekje

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:22

Veel sterkte! Ik hoop dat je paard weer helemaal geneest.
Gelukkig hoeft een breuk niet altijd t einde te betekenen.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:51

Jeetje, dat is best heftig!

Sterkte

milou123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:55

heel veel sterkte en beterschap met je paardje!!!dat ze maar gou beter word!!

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:58

Oeeeh zoiets heb ik laatst ook gehad. Iets minder erg. Mijn paard kreeg onder het rijden een tik van een ander paard. In de eerste instantie leek het mee te vallen er zat een schaafwond. Maar toen werd het echt heel erg dik. Dus 2 weken gekoeld en gestapt, maar hij was nog niet rad. Bleek hij een scheurtje in zn tricep te hebben. Heel vervelend maar als ik dit zo lees hebben we ook ontzettend geluk gehad! Ik wens je erg veel sterkte ermee!

edit: nou begin ik toch wel weer te twijfelen of we toch niet fotos moeten nemen, aangezien hij wanneer ik er nog op zit wel erg stijf vanuit zn schouder is, en hij nu na 3 maanden erg moeilijk wil (aan)galopperen

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:34

hoe gaat het nu met hem?

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:51

Vandaag mochten we haar ophalen!! Het verband is eraf, en de hechtingen zijn helemaal schoon. Ze is super levendig en sprong bijna de trailer op (wat niet zo'n goeie zet was trouwens..). Helaas bleek dat de auto een lekke band had, dus het duurde nog ff voordat we naar huis konden gaan. Mijn andere paard werd helemaal gek toen ze Zita zag. Zo lief, toen ze een beetje bedaard was, stonden ze zo heel lief met de neuzen tegen elkaar Lovers
Maargoed, ze moet nu 3 maanden op stal. Ze mag een keer per dag aan de hand een beetje door de paddock lopen, verder moet ze complete rust houden. Na die 3 maanden maken ze opnieuw röntgenfoto's, en dan horen we of de platen/pinnen etc eruit mogen, of dat ze nog moeten blijven zitten.

Vooralsnog gaat het dus eigelijk wel heel goed met haar!
Ik ben zó blij dat ze weer terug is Haha!

Mijn andere paard ziet er trouwens ook dom uit, die heeft haar hoofd gestoten net boven haar oog. Héél klein sneetje, het is met maar 3 steekjes gehecht, maar het is helemaal opgezwollen. Net een soort van ET-paard Nagelbijten / Gniffelen

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:59

Misschien een gekke vraag, maar weet je zeker dat het de schouder is? De wond zit ter hoogte van de elleboog?

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 17:38

Ze hebben 2x röntgenfoto's gemaakt, en ik neem aan dat de artsen in die kliniek er meer verstand van hebben dan wij Knipoog Die wond zit er alleen door opzwelling van de huid.