Paard zakt door achterhand (vooral rechts)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

Paard zakt door achterhand (vooral rechts)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 13:21

Hallo,

Als ik aan het rijden ben zakt mijn paard nogal vaak door haar achterhand heen. Vooral haar rechterachterbeen is niet erg sterk.

Als ik haar uit de stal haal merk ik ook vaak dat ze op dat beentje wat uitglijdt. (staat op ijzers).

Hoe kan ik haar achterhand weer wat sterker maken? Dacht er zelf aan om balkjes te gaan draven maar hoelang kan dat dan en hoe vaak??

Iemand tips?
Groetjes!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:41

Kan het niet iets medisch zijn? Je hoort t ook wel eens bij artrose oid dat ze dan wel eens door het betreffende been zakken..

melissa_b

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:42

oohh waarom heb je je paard op ijzers?? dat iz ZO slecht en nergens voor nodig je kan beter hoefschoenen kopen..
kijk eeven op
www.paardnatuurlijk.nl
voor meer informatie

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:43

Ik zou als eerste uitlsuiten dat het probleem niet medisch is, Dus een D.A. erbij halen. Indien alle andere oorzaken zijn uitgesloten en het echt aan een zwakke achterhand ligt, kun je inderdaad balkjes gaan draven ook buitenrijden op een terrein met veel heuvels (bijv. de duinen)

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:43

melissa_b schreef:
oohh waarom heb je je paard op ijzers?? dat iz ZO slecht en nergens voor nodig je kan beter hoefschoenen kopen..
kijk eeven op
www.paardnatuurlijk.nl
voor meer informatie

Dat vind ik nergens op slaan, waarom heb je je paard op ijzers?
Ik weet niet waarom dat 'zo slecht' zou zijn, er zijn duizenden paarden op ijzers en die doen het er echt niet minder op ofzo. Ik weet niet wat jij denkt mjah.
Het kan best dat het beter is om ze er niet op te laten staan maar 'zo slecht' vind ik nergens op slaan.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:48

NonnyNancy schreef:
melissa_b schreef:
kijk eeven op
www.paardnatuurlijk.nl
voor meer informatie

Dat vind ik nergens op slaan, waarom heb je je paard op ijzers?
Ik weet niet waarom dat 'zo slecht' zou zijn, er zijn duizenden paarden op ijzers en die doen het er echt niet minder op ofzo. Ik weet niet wat jij denkt mjah.
Het kan best dat het beter is om ze er niet op te laten staan maar 'zo slecht' vind ik nergens op slaan.

Ik ben het daar helemaal met je mee eens. 9 van de 10 paarden staan op ijzers. Slaat echt helemaal nergens op haha het is heel slecht.....

Is je paard wel goed voorwaarts? Mijn paard haar rechter achterbeen was wat zwak en toen moest ik goed voorwaart en rechterstelling op de volte je binnenbeen er bij zodat ze om jou rechterbeen heen moet buigen en dat ze dat rechterbeen goed onder haar lijf neer zet. Helpt serieus.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:49

Zo maak je de achterhand sterker doordat ze dan haar rechterachter been moet gebruiken!!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:50

het kan duiden op bijv. rugklachten.
misschien eerst uitsluiten dat het iets medisch is, voordat je de training gaat verzwaren??
succes.

djuno

Re: Paard zakt door achterhand (vooral rechts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:30

Het KAN ook in de knie zitten. Als de spier die daar loopt niet goed ontwikkelt is kan ze die "symptomen" hebben. Laat je dit te lang doormodderen kan het zijn dan vandaag of morgen haar knie op slot staat...niks ernstigs....maar je moet er wel wat aan gaan doen.
Je kunt haar inderdaad balkjes laten lopen ....maar heuvel op heuvel af is ook goed.....en door het water sjouwen (zo diep met haar benen dat ze goed weerstand ondervindt).
Tip...als haar knie een keer op slot mocht gaan...ff achteruit laten lopen.

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:38

Ik zal toch de dierenarts eens laten kijken.

Zelf denk ik niet dat het echt iets medisch is. Ze heeft een paar maanden stil gestaan en ik ben nu pas weer twee maanden aan het trainen. Ze zakt vooral door in het begin van de training ( als ze nog wat sloom is en even wakker gemaakt moet worden). Als ze eenmaal loopt merk ik er niet zo veel meer aan.