Hoesten in stoffige bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Hoesten in stoffige bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 12:51

Donderdag had ik les in een stoffige bak, had van te voren even gelongeerd in een andere bak waarbij ze al een paar keer moest hoesten.
Daarna dus in de les meegereden, was al niet van plan om de hele les mee te rijden, maar het hoesten werd zo erg dat ik het niet zag zitten om nog verder te rijden dus ben maar gaan uitstappen.
De andere paarden hadden geen last.
In de week ervoor moest ze ook een paar keer hoesten in de bak maar bleef het bij een enkele keer, toen longeerde/reed ik ook alleen in de bak, dus was het ook iets minder stoffig.
Gisteren heb ik een buitenrit gemaakt en heb haar toen geen enkele keer horen hoesten.

Verder is er weinig aan de hand, gewoon een gezonde indruk en eetlust, geen snot of sloomheid oid.
Donderdag was ze wel wat zwaarder aan het ademen, maar het was toen ook erg warm weer, ze zweette al behoorlijk (voelt al klam aan in de wei) en ze heeft op het moment wat weinig conditie.

Ik voer al hoestpoeder (cubamix) voor de zekerheid, maar ik denk niet dat dit zoden aan de dijk zet.
Het is een droge hoest wat ik echt link aan het stof in de bak en volgens mij helpt daar geen hoestpoeder tegen.
Maar wat wel?
Een siroopje oid om de keel te smeren? Zo'n doekje voor de neus die je wel eens bij paarden in de wei ziet? Of iets anders?
Alleen buitenritten maken is geen optie.

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:53

Mijn vz pony hoest ook.
Ze is allergisch voor stof. Dit kan jouw pony ook wel hebben! Ze krijgt als het heel erg is antipulmin (dacht dat het zo heet) Ook krijgt ze in de winter kuil. Dat helpt bij haar ook erg goed tegen het hoesten!

Edit// en misschien voor de zekerheid de DA er even na laten kijken..

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 13:06

In de stal heeft ze geen last (staat op krullen en krijgt hooi, kuil is geen optie) en in het weiland ook bijna niet (enkele keer na het rollen op een stoffige plek bijv).
Daarom link ik het dus ook met het stof in de bak, ook omdat ze dus tijdens de buitenrit geen enkele keer hoestte.

Ik denk trouwens dat je ventipulmin bedoeld?
Het hoestpoeder (cubamix) wat ik geef komt ook bij de DA vandaan.

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:10

Als je zeker weet dat het aan de stoffige bak ligt, kun je beter eerst de bak een beetje natspuiten, voordat je erin gaat rijden.
Dan heb je tenminste geen last van een stoffige bak.

En anders voor de zekerheid toch even de Da naar haar laten kijken, dat kan natuurlijk nooit geen kwaad

Masada

Re: Hoesten in stoffige bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:10

In een stoffige bak rijden is vragen om moeilijkheden.
Je rijdt zo je hele paard naar de #@=/$%.
Dus gewoon niet rijden in een stoffige bak en als je op een buitenrit gaat zorgen dat je voorop rijd.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 13:20

Zoals ik al zei, buitenrit is geen probleem.
Ik reed alleen, dus ook niemand voor mij die stof deed laat opwaaien.
Ik rijd in de bak van iemand anders, voor de tijd even sproeien is dus helaas geen optie.
Dat wordt wel gedaan natuurlijk, maar wanneer weet ik niet.

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:36

Chrystal-gek schreef:
In de stal heeft ze geen last (staat op krullen en krijgt hooi, kuil is geen optie) en in het weiland ook bijna niet (enkele keer na het rollen op een stoffige plek bijv).
Daarom link ik het dus ook met het stof in de bak, ook omdat ze dus tijdens de buitenrit geen enkele keer hoestte.

Ik denk trouwens dat je ventipulmin bedoeld?
Het hoestpoeder (cubamix) wat ik geef komt ook bij de DA vandaan.

Ja ik bedoel ventipulmin..

Als ze er in de stal geen last van heeft kan het ook aan de bak liggen omdat die zo stoffig is idd..

zobras

Re: Hoesten in stoffige bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:15

Cubamix ken ik niet als hoestmix, maar als een soort van anti-biotica. Heeft je DA het voorgeschreven speciaal voor deze droge hoest?

Tja, verder weinig andere tips dan oorzaak weghalen en op een of andere manier de bak niet stoffig zien te krijgen of ergens anders rijden. Kan er niet overlegd worden met de eigenaar van de bak?

Succes

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:50

Het enige wat helpt is de oorzaak wegnemen. Dus óf sproeien voor je gaat rijden óf informeren wanneer de bak gesproeid is óf naar een stal met een eb- en vloedbodem.....die stoft nooit

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 10:55

Hoestpoeder (heet trouwens Cubarmix, heb nog ff op de verpakking gekeken ) ben ik begin vorige week gaan geven, omdat ik toen nog niet het idee had dat het door het stof kwam.
DA had dit trouwens niet speciaal voor deze hoest gegeven, maar al een keer eerder voor toen ze ook hoestte.
Ben er ondertussen al mee opgehouden, omdat zoals ik al zei in dit geval het nut er niet van inzag.
Over de bak waarin ik rijd, die is van de manege, daar kan ik weinig aan veranderen (alleen hopen dat die er goed bij ligt als ik kom ). Als het goed is, kunnen we daar straks wel weer op gras rijden (kon even door omstandigheden niet).
Andere bak is geen optie en alleen buitenritten ook niet.
Als ik volgende week geen wedstrijd zou hebben, zou het anders zijn.

@ poppekontje, als ik mijn paard naar de mallemoeren wou rijden, zou ik hier niet om raad vragen naar wat ik zou kunnen veranderen met de mogelijkheden die ik heb. Dan zou ik er mij uberhaupt niet eens druk om maken .

Maandag heb ik trouwens weer in de bak gereden en toen had ze er geen last van. Nu hopen dat het zo blijft.
Maargoed, zo'n doekje voor de neus helpt dus niet om het stof tegen te houden? Of een siroopje geven zodat het haar niet zo irriteert?
Mocht blijken dat het (steeds) weer gebeurt...

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:40

Kun je dan ook niet met de manege overleggen of dat zij s'ochtends en/ of s'middags even de bak sproeien. Het is niet alleen voor jou paard fijner, maar ook voor hun eigen paarden. En ook voor een deel lesklantjes. Ikzelf heb astma en als ik dan in een stoffige bak moet, nies ik alles bijmekaar.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:59

mijn paard heeft niet zulke sterke longen meer, en als het heel stoffig is, rijd/longeer ik gewoon niet (tenzij ik tevoren kan sproeien, maar dat effect is meestal na een paar rondjes weer weg helaas).
het is voor jezelf ook niet zo fijn, lijkt me.
bij de paardendrogist (www.paardendrogist.nl) hebben ze ook kruiden tegen hoest/kriebels, ook in siroopvorm. het is van NAF en het heel geloof ik Easy Breathing. krijgt de mijne ook.
succes ermee.

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:45

Chrystal-gek schreef:

@ poppekontje, als ik mijn paard naar de mallemoeren wou rijden, zou ik hier niet om raad vragen naar wat ik zou kunnen veranderen met de mogelijkheden die ik heb. Dan zou ik er mij uberhaupt niet eens druk om maken .

Ik heb je alleen gezegd dat het niet goed is om in een stoffige bak te rijden en dat moet vermijden omdat je anders je paard naar de #*>}$ rijdt.
Dus mijn advies is om niet in een stoffige bak te rijden. Dat los je niet op met een siroopje.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:26

CG ik denk dat je van je manegehouder echt mag verlangen dat hij iets aan de bak doet. Zoek een aantal mensen bij elkaar die dat ook vinden en stap naar de manegehouder met het verzoek!