Dikke pijnlijke bult na inenting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Dikke pijnlijke bult na inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 21:24

Mijn paard is gisteren ingeënt tegen griep en tetanus, en toen ik vanavond op stal kwam zag ik dat ze in haar nek op de plaats waar de DA gisteren geënt heeft een dikke bult heeft, zo groot als de palm van mijn hand. De bult is erg gevoelig en ze panikeert volledig als ik er aan kom.

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar zou die bult door veroorzaakt kunnen worden? (ik heb dit paard al twee jaar en ze heeft nog nooit zo gereageerd op een inenting) En hoe lang duurt het voor die zwelling wegtrekt?

Is dit een reden om een DA te bellen? (heb ik vandaag maar niet gedaan, aangezien het zondag is, anders had ik wel minstens even gebeld voor advies)

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 06:18

toevallig heb ik daar gister een soortgelijk topic over geopend. Mijn merrie heeft een injectie in ader gehad, die van jou ook? Weet ook niet goed wat ik ermee moet...

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 08:06

Hoi, ik had je topic gezien ja. Bij mijn paard is die bult echter heel gevoelig, ik mag er nog niet naar kijken of ze panikeert.

Ik heb net naar stal gesmst om te vragen of die bult nog zo dik is, en bel de DA dan even voor advies. Want ik ben er toch niet helemaal gerust in.

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 09:45

MarjoEisla, ik heb ondertussen mijn DA gebeld, en ik moet er Flamazine op smeren, en als het daarmee niet betert over enkele dagen beginnen met pijnstillers. Maarja, daar ben jij natuurlijk niks mee, aangezien die bult bij jouw paard niet pijnlijk is. Heb je de DA al gebeld voor advies?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:51

Ik zou gelijk de DA bellen. Kan zijn dat deze verkeerd geprikt heeft. Op de stal waar ik gewerkt heb is dit ook eens gebeurd waardoor hij behandelt moest worden...

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 17:56

bedankt, maar ik heb vanmorgen al gebeld

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:59

Ik heb ook even navraag gedaan en het kan geen kwaad.. In het geval van mijn merrie is ze toen in Utrecht natuurlijk zo vaak geprikt dat de aderen wat gevoelig zijn en reageren

missgalop

Re: Dikke pijnlijke bult na inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:11

Wij hebben dat probleem ook gehad, je kan de nek (bult) insmeren met hirudoid (zalf), dat kan je zo kopen bij de apotheek (in België). Dat helpt tegen huid- en aderontsteking. Maar, je moet elke dag een verbetering zien, anders zeker een DA raadplegen!
(Opletten, want een aderontsteking kan verregaande gevolgen krijgen als het te lang blijft.)

groetjes

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 05:54

De bult begint gelukkig al weg te trekken, en is niet meer gevoelig. Ik wacht nog enkele dagen af dus, ondertussen Flamazine smerend