Ervaring met Longspoeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alvaron

Ervaring met Longspoeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 18:29

Alfie heeft zo'n 2 maanden geleden bronchitis gehad. Daar heeft hij medicijnen voor gehad en het leek erop dat het over was. Ik hoor 'm nog wel wat zwaar ademen af en toe een rocheltje als hij netjes aan de teugel loopt, maar dat hoorde ik vorig jaar, toen hij in orde was, ook.

Vandaag was ik weer eens een iets langere rit aan het maken en daarin zat ook een wat langer stukje galop (ong. 1,5 km). Plotseling begon hij enorm te hoesten, wel 10x achter elkaar (beetje alsof hij zich verslikt had). Ik ben gaan stappen en teruggegaan. Nog 2x een stukje gegaloppeerd en toen deed hij dus helemaal niks meer.

Morgen ga ik het nog een keer proberen en als ik het niet vertrouw gaan we weer naar de kliniek. De vorige keer hebben ze gezegd dat ze dan een longspoeling willen gaan doen. Ik vind dat nog al een ingreep en weet eigenlijk niet of ik dat wel wil.

Dus, heeft iemand er ervaring mee, of heeft iemand nog een ander idee?

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:40

Ik heb er ervaring mee. mijn merrie heeft er 4 weken geleden een gehad, en moet donderdag terug voor een 2e. het is inderdaad best een behoorlijke ingreep, en zeker niet prettig om te zien. Maar als ze er dan achter komen wat je paard heeft,moet je dat zeker wel doen!!! Als ik het niet had gedaan, had ik doorgereden met een super ziek paard. Het is even vervelend voor m, maar je doet t omdat je wil dat ie beter word!

Deeday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:43

Mijn paard heeft het ook gehad bronchitus dan, tegen mij zeiden ze oop dat ik een longspoeling moest doen maar hier heb ik van af gezien. Gewoon tijd alleen maar gestapt en voor de rest helemaal niks nu is het zo goed als over nog wel iets hoesten af en toe maar dat komt omdat het chronische bronchitus is geworden.

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:16

Zoals in mijn profiel staat heeft pony pony dit ook allemaal meegemaakt.
Ik moet eerlijk zijn mijn pony was heel slecht eraan toe omdat DA ook niet meer wist wat ze moesten doen. Ik ben uiteindelijk na het kliniek gegaan in Utrecht. En hebben ze hem van top tot teen onderzocht.
Uiteindelijk is er een ziekte gevonden die alleen honden nog maar hadden opgelopen hier in nederland maar nog geen 1 paard of pony.
Uiteindelijk hebben ze ook de longen schoongespoeld.
Mijn pony heeft het verschijdene keren gehad en was er echt goed ziek van.
Na een tijdje begon de kuur aan te slaan, hij keek weer wat fitter.
Ik heb hier goede ervaringen mee, het is vervelend om te zien hoe ze erbij staan , maar van binnen doet het ze goed.

Zelf heeft de hele kuur niet meer verder geholpen bij mijn pony, ondanks zijn ziekte maar bij paarden die minder erg zijn is het altijd een aanrader.

Ze zullen best wel een keer hoesten, maar je moet dan wel goed ana de toekomst denken om te zorgen dat die longen niet weer verstopt raken en noem maar.
Dus bij dampige paarden of paarden die niet goed tegen inspanning kunnen is het beste om zo veel mogelijk uit het stof te houden en het rijden wat minder inspanning maken. Maar dat weet je vast wel, even op adem komen en het gaat weer goed succes.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:08

Mijn paard heeft ook een longspoeling gehad, het is echt héél vervelend om te zien hoe het gaat. Die hoestbui die mijn paard tijdens die spoeling kreeg, daarvan krijg ik nog kippenvel. Dat geluid wat ie maakte verschrikkelijk.
Hij was na die spoeling wel opgeknapt en het ging toen een week erg goed met em, maar na een week ging het weer slechter.

Inmiddels is hij er daar homeopathie weer 100% bovenop gekomen gelukkig.

Beterschap en sterkte met je paard!

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 22:36

Hé, hij is weer boven komen drijven
Dank voor jullie reacties. Ze bevestigen inderdaad wat ik al vreesde, nl. dat het een heel vervelende ervaring is voor het paard.

Na die ene dag hoesten heb ik hem niet meer gehoord. Misschien had ie zich verslikt? Dat was nl. ook het eerste wat de DA zei toen ik haar belde.
Ik heb ondertussen besloten nog niet tot een BAL over te gaan. Ik overweeg om naar Eric Laarakkers te gaan. Ken iemand die daar met eenzelfde probleem heel goede ervaringen mee heeft.
Begin volgende week heb ik les en zal het met m'n instructrice ook nog even overleggen en dan kan zij ook nog even horen hoe hij klinkt. Afhankelijk van hoe het dan gaat beslis ik verder.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:13

ik weet ook nog een superhomeopaat die mijn paard helemaal beter heeft gemaakt.

Bij mijn paard was chronische bronchitus vastgesteld, niet meer te genezen zeiden ze en nooit meer fatsoenlijk te berijden, een dure grasmaaier dus. Even grof gezegd. Hij zou er nooit voor weggaan, dat even voorop gesteld.

Maar na behandeling van die homeopaat was mijn paard na een maand weer helemaal de oude.

Wat nou chronische bronchitus?
Hij staat nu wel gewoon dag en nacht op de wei, krijgt nat hooi, maar dat zijn voorzorgsmaatregelen.

Als ik dat had geweten, was ik meteen naar die homeopaat gestapt. Had me honderden euro's gescheeld!

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 20:43

Citaat:
ik weet ook nog een superhomeopaat die mijn paard helemaal beter heeft gemaakt

Wie dan? En waar zit hij/zij?

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:47

Werner de Vos, zit bij Antwerpen, nl Londerzeel..

Ik lijk wel aandelen bij hem te hebben, haha. Ik raad em tegenwoordig iedereen aan, maar hij is echt goed.
Ik heb het met mijn eigen ogen gezien bij mijn paard en dat van een stalgenote van me.
Voor telefoonnummer kun je me pben.

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:58

Oef, bij Antwerpen da's wel een beetje heel erg ver weg Dan zit Laarakkers denk ik toch wel een stukkie dichterbij maar, in ieder geval bedankt!

marie83

Re: Ervaring met Longspoeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:01

Wij hebben er ook ervaring mee. Mn paardje had al een antibiotica kuur achter de rug maar toen dat niet werkte ook een longspoeling laten doen. Wat ik daarvan begrepen heb is dat het niet perse dient om de longen schoon te spoelen maar om bacterien die in de longen zitten los te spoelen en er weer uit te zuigen om te bekijken wat er precies aan de hand is en wat je er tegen gaat doen. Mijn paard was in een behoorlijke roes (ik was bang dattie niet op zn benen zou blijven staan zo wankel en slaperig was hij) en gaf bijna geen kik. Alleen het inbrengen van die slang door de neus is het vervelendst, maar dan heb je het ook zo'n beetje gehad. Daar hoestte hij ook wel bij maar dat is zo'n 2 minuten en als je daar wijzer van wordt heb je het er zeker voor over denk ik zo. Als je het zelf vervelend vind kun je beter iemand anders vragen erbij te blijven en zelf op de gang blijven ofzo? Ik ben blij dat we het gedaan hebben iig. En ik herinner me vooral hoe suffig hij was totdat de roes uitgewerkt was, zo sneu om zo te strompelen.