Zeer pijnlijke (horzel?) steken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Zeer pijnlijke (horzel?) steken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 17:00

Mijn paard is vrijdag gestoken dwars door de vliegeneken heen. Er zitten ongeveer 6 bulten die verschrikkelijk pijnlijk zijn. Ik kan er amper naar wijzen. Ik had dit al in de kring2/3 wedstrijden topic gemeld omdat ik dus mijn wedstrijd heb afgezegd en omdat het nog niet beter lijkt te gaan wil ik graag jullie hulp. Wat kan ik het beste doen!!!!

Uit wedstrijd topic:
mirjamalvaro schreef:
Aaah dat is vervelend, heb je het gelijk schoongemaakt en ingesmeerd?

Ja, maar het lijkt nog niet veel beter te gaan. Ik heb het vandaag nog eens met betadine shampoo gassen, maar het doet zo veel zeer dat ik dat wat geweld moest doen. Ik ben bang dat er misschien horzel eitjes in zitten. Weet iemand een wondermiddel???

Ik kan gelukkig wel een longeersingel omdoen, dan blijft ze in iedergeval in beweging.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:30

Smeer er veterinaire klei op. Dit werkt als een soort trekzalf, het ontsmet en verkoelt waardoor de pijn minder wordt. vertrouw je het niet zou ik een DA bellen.

Ammy01

Re: Zeer pijnlijke (horzel?) steken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:02

Als het inderdaad horzelbulten zijn, dan zitten er dus larfjes van de horzel in die bulten. Ik kan het me bijna niet voorstellen omdat er volgens mij nog geen horzels zijn.

Als het dat wel is, dan moet je niet proberen om de bulten kapot te maken. De bulten moeten openbreken van binnenuit. Dit proces kun je versnellen door er warme compressen op te leggen. Wanneer de larfjes eruit komen moet je die onmiddelijk doden.

Ik zou voor de zekerheid de DA vragen, of het wel kan dat er nu al horzelbulten zijn. En sowieso even naar laten kijken. Vooral als je paard er zoveel last van heeft....

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:44

Ik denk dat het steken van de Daas zijn.
Daar kan een paard enorme eiige bulten van krijgen.

Franka_Vosje Horzels leggen eitjes op de vacht van het paard die uitkomen en het paard (eventueel) oplikt. En dan hun schade beginnen (deze kun je met ontwormen bestrijden.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 08:56

Ik denk nu id dat het van een daas (of een hele familie dazen) was. Ik had er laurierzalf opgedaan en vanochtend was het iets beter. De bulten waren platter en er was vuil uit gekomen.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 14:53

Precies een week later...
Bijna over...gelukkig!!!! begon al een beetje simpel van het longeren te worden (kan nu wel vanuit draf naar halt, achterw en vanuit halt naar draf of galop aan de longe, ja ik verveelde me). Ik heb ondertussen wel door dat ze erg 'lekker' is. Ondanks veel spray en deken zitten er elke dag wel weer nieuwe beten bij, maar gelukkig niet op zo'n rot plek als op de rug.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:00

Het kan maar zo zijn dat het een wesp is geweest! Sommige paarden kunnen daar heel slecht tegen. Als die wesp inder de deken is gekomen zal ik uit noodweer als een dolle grote hoeveelheden gif naar binnen proberen te krijgen.
Gelukkig is het nu al een stuk minder. toch zou ik goed opletten dat als ze vaker geprikt wordt, of er niet een nest in de buurt zit.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:09

Bij Hypodrama kan je After Insect kopen, dit ontsmet en haalt de jeuk weg. Is een klein flesje en kost geloof ik 6 euro.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:40

cynthiar schreef:
Bij Hypodrama kan je After Insect kopen, dit ontsmet en haalt de jeuk weg. Is een klein flesje en kost geloof ik 6 euro.

haha, zo noem ik 't ook altijd

je kunt er ook tea tree spul op smeren, ontsmet en houdt vliegen weg.
succes!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:43

wat voor deken heb je eigenlijk?
een dubbelgeweven of een enkelgeweven?
bij een enkelgeweven steken de insecten er namelijk gewoon door terwijl dit bij een dubbelgeweven vrijwel onmogelijk is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:05

'm weet ik niet zeker eigelijk, maar het zal wel enkel zijn dan. Het lijkt ook wel dat er juist meer beesten op de deken gaan zitten dan op het paard zonder deken. Ik heb 'm in idergeval maar weer afgedaan omdat het toch niet hielp.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:36

als ze zo op je deken afkomen kan je ook je deken even in een badje met azijn leggen. komen er iniedergeval geen dazen meer op.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:34

Dat is inderdaad een goede tip Ikke20! Wel fijn dat ze minder last heeft van die bulten! Maar wel apart als ze van een daas zijn dat er prut uitkomt toch? Ik heb dat in ieder geval nog nooit mee gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 22:34

tja ze de bulten zaten op haar rug. Misschien heeft ze daarna gerold tegen de jeuk en is er misschien vuil in gekomen of zo. Ik weet het niet.